Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Article - udostępnij
X
22.tydzień ciąży

22. Tydzień ciąży

(0 opinie)

Jeśli mogłabyś spojrzeć do wnętrza swojego brzucha, zobaczyłabyś, jak Twoje dziecko ssie kciuk. Odruch ssania jest już praktycznie doskonale wykształcony. To naturalny pomost do rozpoczęcia karmienia piersią po porodzie. Przeczytaj i dowiedz się więcej na temat tego tygodnia ciąży. 

piątek, 18.11.2016

Rozwój dziecka

Wokoło 22. tygodniu ciąży określany jest kolor oczu Twojego dziecka. Pomimo, że oczy dziecka są zamknięte, w tęczówkach zaczyna gromadzić się barwnik. Jednak prawdziwy kolor oczu dziecka poznasz dopiero kilka tygodni po urodzeniu – wiele dzieci rodzi się z niebieskimi oczami, ale rzeczywisty kolor pojawia się dopiero po kilku tygodniach. Skóra dziecka jest dość pomarszczona, chociaż stała się grubsza i mniej prześwitująca niż ostatnio. Jest pokryta tłustą warstwą ochronną nazywaną mazią płodową, która jest wytwarzana przez gruczoły łojowe.  Nie martw się, przecież nie na stałe!

 
Twoje ciało

Twój brzuszek ciążowy staje się coraz większy. Stopniowy wzrost wagi dziecka i tkanek otaczających zwiększa obciążenie dla Twoich pleców. Dlatego też ważne jest, żebyś w miarę możliwości zachowywała prostą sylwetkę ciała w trakcie siedzenia czy stania. Możesz to ćwiczyć, kładąc sobie książkę na głowie i próbując ją utrzymać, jak modelka. Nie pozwól, by Twoja miednica przesuwała się do przodu w trakcie chodzenia czy stania. W trakcie siedzenia przez dłuższy czas możesz podłożyć sobie małą poduszkę jako podparcie dla pleców. To właśnie jest moment, żeby szczególnie zwrócić uwagę na postawę ciała: Twoje plecy później Ci za to „podziękują“.

 
Żywienie

Nie eliminuj skrobi z diety. Wbrew powszechnie panującej opinii, skrobia nie powoduje tycia. Te wolno spalane węglowodany pozwalają zrezygnować ze słodszych zachcianek. Jeśli musisz kontrolować wagę, zwracaj uwagę na ilość przyjmowanych pokarmów oraz na sposób ich przyrządzania. Upewnij się, czy posiłki nie zawierają zbyt dużo tłuszczu lub sosów przygotowywanych na maśle. Wśród produktów bogatoskrobiowych znajdują się ziemniaki, chleb, makaron, ryż, komosa ryżowa (quinoa) i semolina, a także warzywa strączkowe (np. fasola, soczewica). 

Wskazówki

Wiele kobiet zastanawia się, czy ich przyrost wagi w ciąży jest wystarczający, nadmierny lub niewystarczający. Przyrost wagi w ciąży jest różny i zależy od kobiety. Tylko lekarz prowadzący może wskazać Ci właściwy schemat przyrostu wagi ciała, to jednak zgodnie z ogólnymi zaleceniami kobiety o normalnej wadze przed ciążą przybierają w ciąży od 5,5 do 8 kg. Twój przyrost wagi w ciąży jest uważany za prawidłowy, jeśli: przybierasz 500-700 g w pierwszym trymestrze i dodatkowo 2,5-3 kg do końca szóstego miesiąca. W ten sposób w ostatnim trymestrze Twój przyrost masy ciała powinien wynosić 3-4,5 kg, tj. około 500 g tygodniowo. Ale pamiętaj o tym - jak to w życiu - każdy przypadek jest inny! 

1. Trymestr
1
2
2. Trymestr
3. trymestr

Czytaj dalej

Wybierz tydzień

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Odbierz darmową próbkę NAN OPTIPRO Plus 2
  • Weź udział w KONKURSACH i wygrywaj!
  • TESTUJ produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
  • Otrzymuj NEWSLETTER z informacjami od ekspertów

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.