Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Article - udostępnij
X
19. tydzień ciąży

19. Tydzień ciąży

To już połowa drugiego trymestru. Twój mały lokator rośnie z każdym tygodniem, obecnie waży ok 355 g. A co dzieje się z Tobą i Twoim ciałem? Dowiesz się czytając artykuł

piątek, 18.11.2016

Rozwój dziecka - 19. tydzień ciąży

W dziewiętnastym tygodniu ciąży nadal trwa intensywny rozwój, tak więc pomimo dużej aktywności, Twoje dziecko również dużo śpi - do 20 godzin na dobę! Niekoniecznie przestrzega grafika Twojej aktywności, budząc się w nocy i wiercąc się nieustannie. W takiej sytuacji postaraj się delikatnie pogłaskać brzuch i powiedzieć do maluszka kilka miłych słów. To z pewnością go uspokoi i być może będziecie mogli ponownie zasnąć. W związku z tym, że maluszek nie jest zbyt duży, ma mnóstwo miejsca na ruszanie rękami i nogami, kopnięcia, pedałowanie, obroty, a nawet fikołki. Żeby zmienić pozycję ciała, odpycha się nóżkami od ściany macicy. To właśnie dlatego czasami widać uwypuklenie na Twoim brzuchu. Delikatnie pogłaszcz to miejsce, pokazując dziecku, że je czujesz! Zobacz też jak wygląda USG w 19. tygodniu ciąży.

 

Twoje ciało

Chociaż Twój organizm wykonuje wszystkie zadania w zasadzie automatycznie, to jednak nadal jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać. Jeśli tego nie zrobiłaś, to przy okazji następnej wizyty porozmawiaj ze swoim ginekologiem o tym, gdzie chcesz rodzić. Jeśli chcesz rodzić w szpitalu, lekarz może Ci polecić odpowiednie miejsce. Szpitale zazwyczaj przekazują przyszłym rodzicom wiele informacji, tak więc możesz się zorientować, co to za miejsce. To ułatwi Ci podjęcie właściwej decyzji!

 

Żywienie

Mięso czy ryba - co wybrać? Jeśli nie masz problemów z wagą, możesz generalnie jeść wszystko. Pamiętaj o tym, by w 19tym tygodniu ciąży Twoja dieta była zróżnicowana i dobrze zbilansowana (oczywiście jedz tylko pokarmy dozwolone w ciąży). Jeśli musisz kontrolować wagę, wybieraj chude mięso, tj. królik, drób bez skóry i chude kawałki czerwonego mięsa (jak antrykot). Jeśli lubisz ryby, możesz je jeść (nawet te tłuste). Są one źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych, w tym kwasu dokozaheksaenowego (DHA), który przyczynia się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu. Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, staraj się urozmaicać swoją dietę. Małe ryby (tj. sardynki i makrela) zawierają mniej rtęci niż duże (tj. łosoś czy tuńczyk). Wszystko oczywiście należy spożywać w odpowiedniej ilości. Łącznie 120-150 g białka zwierzęcego na dobę wystarczy, żeby pokryć Twoje zapotrzebowanie.

Wskazówki

Hurra! Za Tobą połowa ciąży! To wspaniały moment na to, żeby powiedzieć sobie: „Wykonałam kawał dobrej roboty“! Osiągnęłaś naprawdę coś wielkiego. Oczywiście, jak wiele przyszłych mam, masz zapewne mnóstwo pytań, na które chciałabyś znać odpowiedź - np. „Co będzie dalej”? To dlatego warto rozpocząć zajęcia w szkole rodzenia. Posiadanie odpowiedniej wiedzy eliminuje wiele niepewności. Poza tym, rozmowa z innymi przyszłymi matkami i rodzicami również może być bardzo pomocna.

1. Trymestr
1
2
2. Trymestr
3. trymestr

Czytaj dalej

Wybierz tydzień

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Zarejestruj się!

Opinie o artykule

Podziel się opinią

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.