Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
19. tydzień ciąży

19. Tydzień ciąży

(0 opinie)

Twój mały lokator waży obecnie około 355 g - tyle co grejpfrut. Jest po prostu cudowny! Przeczytaj i dowiedz się więcej na temat tego tygodnia ciąży.  

piątek, 18.11.2016

Rozwój dziecka
W tym okresie nadal trwa intensywny rozwój, tak więc pomimo dużej aktywności, Twoje dziecko również dużo śpi - do 20 godzin na dobę! Niekoniecznie przestrzega grafika Twojej aktywności, budząc się w nocy i wiercąc się nieustannie. W takiej sytuacji postaraj się delikatnie pogłaskać brzuch i powiedzieć do maluszka kilka miłych słów. To z pewnością go uspokoi i być może będziecie mogli ponownie zasnąć. W związku z tym, że maluszek nie jest zbyt duży, ma mnóstwo miejsca na ruszanie rękami i nogami, kopnięcia, pedałowanie, obroty, a nawet fikołki. Żeby zmienić pozycję ciała, odpycha się nóżkami od ściany macicy. To właśnie dlatego czasami widać uwypuklenie na Twoim brzuchu. Delikatniej pogłaszcz to miejsce, pokazując dziecku, że je czujesz!

Twoje ciało
Chociaż Twój organizm wykonuje wszystkie zadania w zasadzie automatycznie, to jednak nadal jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać. Jeśli tego nie zrobiłaś, to przy okazji następnej wizyty porozmawiaj ze swoim ginekologiem o tym, gdzie chcesz rodzić. Jeśli chcesz rodzić w szpitalu, lekarz może Ci polecić odpowiednie miejsce. Szpitale zazwyczaj przekazują przyszłym rodzicom wiele informacji, tak więc możesz się zorientować, co to za miejsce. To ułatwi Ci podjęcie właściwej decyzji!

Żywienie
Mięso czy ryba - co wybrać? Jeśli nie masz problemów z wagą, możesz generalnie jeść wszystko. Pamiętaj o tym, by Twoja dieta była zróżnicowana i dobrze zbilansowana (oczywiście jedz tylko pokarmy dozwolone w ciąży). Jeśli musisz kontrolować wagę, wybieraj chude mięso, tj. królik, drób bez skóry i chude kawałki czerwonego mięsa (jak antrykot). Jeśli lubisz ryby, możesz je jeść (nawet te tłuste). Są one źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych w tym kwasu dokozaheksaenowego (DHA), który przyczynia się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu. Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, staraj się urozmaicać swoją dietę. Małe ryby (tj. sardynki i makrela) zawierają mniej rtęci niż duże (tj. łosoś czy tuńczyk). Wszystko oczywiście należy spożywać w odpowiedniej ilości. Łącznie 120-150 g białka zwierzęcego na dobę wystarczy, żeby pokryć Twoje zapotrzebowanie.

Wskazówki
Hurra! Za Tobą połowa ciąży! To wspaniały moment na to, żeby powiedzieć sobie: „Wykonałam kawał dobrej roboty“! Osiągnęłaś naprawdę coś wielkiego. Oczywiście, jak wiele przyszłych mam, masz zapewne mnóstwo pytań, na które chciałbyś znać odpowiedź - np. „Co będzie dalej”? To dlatego warto rozpocząć zajęcia w szkole rodzenia. Posiadanie odpowiedniej wiedzy eliminuje wiele niepewności. Poza tym rozmowa z innymi przyszłymi matkami i rodzicami również może być bardzo pomocna.

Czytaj dalej

Wybierz miesiąc

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie