Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Skurcze łydek w ciąży

Skurcze łydek w ciąży

Skurcze łydek w ciąży to bardzo często występująca dolegliwość. W trzecim trymestrze mogą się pojawiać nawet co noc. Zazwyczaj skurcze nóg są bardzo uciążliwe i towarzyszy im silny ból. Warto więc się dowiedzieć, jak ich unikać w ciąży, aby ograniczyć te nieprzyjemne doznania.

poniedziałek, 27.01.2020

Skurcze łydek u ciężarnych nasilają się zwykle w trzecim trymestrze – po 27. tygodniu. Ma to podłoże fizjologiczne, związane z rozwojem ciąży. Dolegliwość ta stanowi często duży problem, ponieważ ataki skurczów mogą prowadzić do poważnych zaburzeń snu – te zaś rzutują na ogólne samopoczucie przyszłej mamy.

Skurcze w łydkach w ciąży – przyczyny

Skurcze w nogach pojawiają się u ciężarnych z kilku powodów. Podczas ciąży dochodzi często do zaburzeń gospodarki elektrolitowej. W związku z tym kobiety mogą się borykać z niedoborami magnezu, wapnia i potasu oraz nadmiarem fosforu – a to wpływa na powstawanie skurczów łydek. Poza tym rosnąca macica zaczyna coraz bardziej uciskać naczynia krwionośne, co przekłada się na gorsze ukrwienie nóg. To zaś może nie tylko wywoływać skurcze łydek, lecz także powodować powstawanie obrzęków i żylaków nóg.

Skurcze nóg w ciąży

Z powodu powiększającej się macicy u przyszłych mam dochodzi też czasem do ucisku na nerwy biegnące z okolicy lędźwiowej kręgosłupa w kierunku miednicy i nóg. Ponadto mają one zwykle bardziej obciążone dolne kończyny. Wraz z rozwojem ciąży dźwigają bowiem coraz większy brzuszek. Często też zdarza się, że kobiety ciężarne przez dłuższy czas pozostają w tej samej pozycji. Ma to związek m.in. z tym, że trudno jest im się ułożyć. Kiedy więc przyszła mama w końcu znajdzie wygodną dla siebie pozycję, starają się możliwie długo ją utrzymać.

Nagły skurcz łydki – jak mu zaradzić?

Jeśli już pojawi się u Ciebie nagły skurcz łydki, spróbuj podjąć odpowiednie środki zaradcze, aby jak najszybciej ulżyć sobie w bólu. Dobroczynne działanie wykazuje energiczne rozmasowanie miejsca, w którym znajduje się napięty mięsień. Jeśli brzuszek nie pozwala Ci już na samodzielne wykonanie takiego masażu, poproś o to swojego partnera. Możesz też wyprostować nogę i podłożyć poduszkę pod stopę, tak aby była trochę uniesiona.

Metody na skurcz łydek w ciąży

U niektórych kobiet sprawdzają się chłodne kompresy przykładane do łydki, a także postawienie stopy na zimnej podłodze. Jedną z najskuteczniejszych metod na pojawienie się skurczu w nodze stanowi też mocne wygięcie palców stopy w górę, w kierunku głowy. Jeśli tylko pozwala Ci na to rozmiar Twojego brzuszka, możesz sobie w tym pomóc, łapiąc rękami za palce w tej nodze i przyciągając je do siebie. Pamiętaj, żeby podczas skurczu nie wykonywać natomiast ruchu przeciwnego – tzn. nie obciągać palców u stóp. Bywa bowiem, że może to nasilić skurcz i zwiększyć odczuwane dolegliwości bólowe.

Dieta a skurcze łydek

W ograniczaniu częstości występowania skurczów w łydkach może dopomóc m.in. odpowiednie skomponowanie jadłospisu. W zwyczajowo zalecanej diecie na trzeci trymestr należy szczególnie uwzględnić produkty bogate w magnez, wapń i potas. Należy też zwrócić szczególną uwagę na źródła dużych ilości witamin z grupy B – a przede wszystkim witaminy B12. Bierze ona bowiem udział w tworzeniu i odbudowie osłonek włókien nerwowych – co może mieć duże znaczenie w przypadku skurczów łydek występujących z powodu ucisku na nerwy.

Co na skurcze łydek w ciąży? Cenne źródła składników


Magnez
: kasze (głównie gryczana), orzechy, otręby pszenne, rośliny strączkowe (soja, groch, soczewica), warzywa liściaste (szpinak), owoce suszone (figi, morele, daktyle) i surowe, np. banany


Wapń
: mleko krowie i jego przetwory: jogurty naturalne, sery twarogowe i żółte (szczególnie parmezan), mleko kozie, orzechy, ryby (sardynki, makrela, łosoś), rośliny strączkowe: soja, fasola biała, warzywa liściaste (szpinak, botwinka)


Potas
: rośliny strączkowe (soja, fasola biała, groch, soczewica), pomidory i ich przetwory, owoce suszone (morele, figi, rodzynki), mleko i jego przetwory, orzechy, mięso (pierś indyka lub kurczaka, cielęcina), ryby (halibut, sardynki, makrela, łosoś)


Witamina B12
: mięso (wołowe, wieprzowe, drobiowe) i podroby (wątróbka, nerki), ryby (halibut, łosoś, tuńczyk), jaja kurze, mleko i jego przetwory: jogurty naturalne, sery twarogowe i żółte

Masaż stóp na skurcze łydek w ciąży

Inne metody profilaktyki

Aby uniknąć problemu uciążliwych skurczów w łydkach, staraj się też przestrzegać kilku zasad. Dzięki nim polepszysz krążenie w nogach i unikniesz ich nadmiernego przeciążenia.


Jeśli tylko Twoja ciąża nie wymaga leżenia, zapewnij sobie w ciągu dnia odpowiednią dawkę ruchu. Aktywność fizyczna doskonale wpływa na funkcjonowanie mięśni i unikanie bolesnych skurczów.


Przed pójściem spać porozciągaj nogi. Wyprostuj je w kolanach i naprzemiennie przyciągaj palce do siebie, a następnie je obciągaj. Powtórz to ćwiczenie kilka razy.


Przed snem zrób sobie ciepłą, relaksującą kąpiel i poproś partnera o wykonanie Ci rozluźniającego masażu stóp. Można wykonać też masaż suchą szczotką w kierunku od stóp ku górze, w stronę serca – pobudza to krążenie w naczyniach powierzchownych.


Do spania w ciąży przyjmuj pozycję na boku. Pod stopy możesz podłożyć poduszkę.


Gdy odpoczywasz na leżąco lub siedzisz, zwróć uwagę na to, aby nogi unieść nieco do góry – poprawi to przepływ krwi. Uważaj, aby nie zakładać nogi na nogę.


Staraj się nie przebywać za długo w jednej pozycji. Co jakiś czas wstań, przeciągnij się, zrób kilka kroków. Stań też na palcach, a następnie opuść pięty na podłoże – i powtórz to kilka razy.


Nie noś zbyt wąskich, uciskających butów. Obuwie powinno być wygodne, mieć szerokie noski i elastyczną podeszwę. Nie noś zbyt obcisłych ani krępujących ruchy ubrań.

 

Konsultacja merytoryczna:

DR N. MED. M.SC. JAKUB RZEPKA

Specjalista położnictwa i ginekologii

II Klinika Położnictwa i Ginekologii CMKP

Szpital Bielański w Warszawie

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.