Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Kąpiel w ciąży

Relaks w ciąży – jacuzzi, sauna, a może kąpiel?

Masz ochotę na odrobinę relaksu, ale obawiasz się, która z metod będzie bezpieczna dla rozwijającego się w Tobie dziecka? Marzysz o saunie albo jacuzzi w ciąży, jednak masz wątpliwości, czy możesz z nich skorzystać? Dowiedz się, które sposoby na relaks są wskazane dla kobiet ciężarnych, i spokojnie się odpręż po trudnym dniu.

środa, 29.01.2020

Wiele osób powtarza, że „ciąża to nie choroba” – i oczywiście mają rację. Jednak bez dwóch zdań zazwyczaj nie jest to lekki okres dla przyszłej mamy. Noszenie coraz bardziej rosnącego brzuszka może być męczące, a dodatkowo bywa, że ciężarna kobieta zmaga się ze stresującymi myślami – obawia się np. o to, jak sobie poradzi w nowej roli. W takiej sytuacji postaw na relaks! Jednak zadbaj o to, aby jego forma była bezpieczna dla Ciebie i maluszka, którego nosisz w swoim łonie.

Kąpiel w ciąży

Dla wielu kobiet pierwszym pomysłem na relaks jest długa kąpiel w wannie. Mogą jej towarzyszyć migoczące płomyki świec zapachowych, kojąca zmysły muzyka, pachnąca pianka na wodzie… Ale czy taka kąpiel nie zaszkodzi ciężarnym? Bez obaw – nikt nie może Ci zabronić zażywania relaksu w wannie, gdy jesteś w ciąży. Dobrze by jednak było, abyś pamiętała o przestrzeganiu paru ogólnych zasad. Przede wszystkim: woda w wannie nie może być zbyt gorąca – nie powinna być cieplejsza niż temperatura Twojego ciała (czyli 37°C – kobietom w ciąży lekko się ona podnosi). Gdy woda jest zbyt gorąca, mogłabyś omdleć lub dostać mdłości, ponieważ wówczas znacznie obniża się ciśnienie krwi, a mogłoby nawet dojść do dużego krwawienia z dróg rodnych.


Jak sprawdzić, czy woda w wannie ma odpowiednią temperaturę?

Jeśli nie masz termometru, który pokazałby szczegółowe dane, przed wejściem do wanny zamocz w niej łokieć. Woda powinna być ciepła, ale nie gorąca – taka, żebyś mogła od razu się w niej zanurzyć.

Pamiętaj również o tym, że kąpiel w ciąży nie powinna być zbyt długa. Najlepiej, jeśli jej czas nie będzie przekraczał 10–15 minut. Dłuższa kąpiel mogłaby spowodować zbytnie nagrzanie Twojego ciała, to zaś może negatywnie wpływać na rozwój płodu. Gdy Twoja ciąża jest już mocno zaawansowana, możesz często decydować się na orzeźwiający prysznic. Właśnie w wodzie bowiem masz szansę naprawdę odetchnąć. Gdy masz już duży brzuszek i ciężko jest Ci wejść do wanny, a potem się z niej podnieść, zdecyduj się na basen! Pławiąc się w wodzie, odciążysz organizm z dodatkowego ciężaru, który dźwigasz, poczujesz się też zrelaksowana i pełna energii.
 

Jacuzzi w ciąży

Korzystanie z jacuzzi w ciąży to temat bardziej kontrowersyjny. Duża część lekarzy zwraca uwagę na fakt, że po pierwsze – temperatura w nim jest zbyt wysoka i nie ulega obniżeniu (jak to ma miejsce np. w wannie, w której woda stygnie). Po drugie – chodzi o stan bakteryjny wody w jacuzzi. Jeśli znajduje się w niej wiele bakterii, mogłyby one przeniknąć do organizmu kobiety i rozwinąć infekcje, które mogłyby skutkować powikłaniami i stanowić zagrożenie dla płodu. Jeśli więc zastanawiasz się nad skorzystaniem z jacuzzi, najlepiej skonsultuj się najpierw ze swoim lekarzem.

Jacuzzi w ciąży

Nieco inaczej rzecz się ma z prywatnym jacuzzi (np. ogrodowym) czy wanną z hydromasażem. Korzystanie z tego typu odprężających atrakcji nie jest odradzane. Specjaliści mówią, że najlepsze są te urządzenia, w których możesz sama ustawić temperaturę oraz siłę masażu – powinien on być możliwie delikatny. Należy też pamiętać, aby także tego typu kąpiel nie była za długa. Niemniej jacuzzi świetnie odpręża, więc dobrze wpływa na kojenie zmysłów w czasie ciąży.
 

Sauna w ciąży

Kwestia wizyt w saunie w ciąży również nie przedstawia się jednoznacznie. Przeciwnicy argumentują, że w saunie dochodzi do zbytniego nagrzania organizmu, co – jak już wspomniano – jest ryzykowne dla płodu. Ponadto w trakcie wizyty w saunie kobiety ciężarnej istnieje ogromne ryzyko tego, że jej i tak już przeciążony układ naczyniowy i gorzej wydolne krążenie żylne zostaną dodatkowo rozszerzone przez ochronne mechanizmy, chcące doprowadzić do ochłodzenia organizmu. Taka sytuacja może spowodować, że kobieta straci przytomność lub dojdzie do jeszcze poważniejszych konsekwencji. Kwestię ewentualnych wizyt w saunie dobrze jest więc rozważyć z ginekologiem, który doradzi Ci odpowiednio do Twojej indywidualnej sytuacji.

Sauna w ciąży

Dlatego na pytanie, czy kobieta ciężarna może chodzić do sauny, można odpowiedzieć: tak, jeśli przed ciążą często korzystała z tego typu przybytków (i oczywiście jeśli ciąża przebiega prawidłowo). Na wszelki wypadek zawsze skonsultuj swoje plany z lekarzem, który oceni Twój indywidualny stan. Ciężarne nie powinny jednak odwiedzać sauny zbyt często, a sesje należy skrócić do ok. 5–10 minut. Pamiętaj też, aby nie uczęszczać tam w pierwszym trymestrze ani przed porodem. Jeśli tylko zrobi Ci się słabo, poproś kogoś o pomoc i opuść pomieszczenie. Nie zapomnij też nigdy o odpowiednim nawodnieniu się po wyjściu z sauny.
 

Inne zabiegi w ciąży

Być może zazwyczaj preferujesz inne sposoby na relaks. Mogą to być np. masaże, SPA czy inne zabiegi kosmetyczne. Wiele kobiet doskonale odpręża się też podczas uprawiania aktywności fizycznej. Ogromną popularnością cieszą się również takie praktyki jak medytacje, joga czy ćwiczenia oddechowe. Pozwalają one się rozciągnąć, odprężyć i wyciszyć, a zatem wpływają zarówno na Twojego ducha, jak i na ciało. Jeżeli chcesz podjąć się jakiejś tego typu aktywności, po prostu porozmawiaj o tym ze swoim lekarzem. To on najlepiej może ocenić Twój stan, prawidłowość rozwoju płodu i ewentualny wpływ danych metod relaksacyjnych na Twojego maluszka.

SPA w ciąży

Pamiętaj, że zapewnienie sobie odpowiedniej dawki wypoczynku w czasie ciąży ma ogromne znaczenie. Może to być dla Ciebie nieco stresujący czas, a skumulowane złe emocje nie przynoszą nic dobrego. Koniecznie znajdź więc chwilę dla siebie i oddaj się odprężającym zajęciom. Jeśli tylko mądrze wybierzesz relaksujące Cię czynności, zapewnisz sobie spokój emocjonalny i zadbasz o zdrowy rozwój ciąży – a to najlepsza inwestycja w rozwijające się w Tobie maleństwo!

 

Konsultacja merytoryczna:

DR N. MED. M.SC. JAKUB RZEPKA

Specjalista położnictwa i ginekologii

II Klinika Położnictwa i Ginekologii CMKP

Szpital Bielański w Warszawie

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

  • pobierz jadłospisy stworzone przez dietetyków
  • odbierz darmowe próbki NAN OPTIPRO Plus 2 HM-O
  • weź udział w konkursach i wygrywaj
  • testuj produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.