Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
domowe sposoby na mdłości w ciąży

Domowe sposoby na mdłości w ciąży

Nawracające codziennie nudności w ciąży to problem większości kobiet. Jeśli i Ty się z nim zmagasz, przede wszystkim uzbrój się w cierpliwość. Poranne mdłości zwykle mijają samoistnie, ale istnieją też pewne metody na ograniczenie ich uciążliwości. Poznaj skuteczne sposoby na mdłości w ciąży, bezpieczne także dla Twojego dziecka. 
 

czwartek, 22.06.2017

Gdy kobieta doświadcza porannych mdłości, często jest to jeden z pierwszych sygnałów zajścia w ciążę. Ta dolegliwość pojawia się u bardzo wielu ciężarnych – od 50% do nawet 90%. Jest to naturalna reakcja organizmu związana ze zmianami hormonalnymi i zwykle nie stanowi powodu do niepokoju. Aby jednak łatwiej przejść ten mało przyjemny etap, warto poznać bezpieczne i naturalne metody łagodzące mdłości w ciąży. 

Kiedy zaczynają się mdłości w ciąży?

Uczucie mdłości w ciąży pojawia się zazwyczaj między 4. a 12. tygodniem ciąży. Ustępują one zwykle przed końcem 4. miesiąca. Mogą mieć postać łagodną lub odwrotnie – bardzo silną. Czasem towarzyszą im wymioty, w innych zaś przypadkach – nie. Pojawiają się też z różną częstotliwością: zwykle są to tzw. poranne mdłości, nadchodzące tuż po wstaniu z łóżka. Bywa też jednak, że występują wieczorem, a nawet przez cały dzień. Są również kobiety, które deklarują zupełny brak nudności w ciąży. Jest to kwestia bardzo indywidualna, uwarunkowana wieloma czynnikami. Toteż jeśli tylko mdłości nie powodują trudności ze spożywaniem pokarmu, nie powinny budzić Twojego niepokoju. 

Poranne mdłości

Dlaczego w ciąży się wymiotuje?

Przyczyny występowania mdłości i wymiotów w ciąży nie zostały jednoznacznie stwierdzone. W toku różnych badań analizowano powody hormonalne, ewolucyjne i psychologiczne. Obecnie przyjmuje się, że na pojawienie się nudności u ciężarnych wpływ mają przede wszystkim zmiany hormonalne. Chodzi tu o obecność ludzkiej gonadotropiny kosmówkowej (hCG) we krwi. Jest to tzw. hormon ciążowy, którego stężenie bada się, aby potwierdzić ciążę. Maksymalne wartości osiąga on właśnie w pierwszym trymestrze ciąży. Później zaś spada – a wraz z tym ustępują mdłości. W występowaniu nudności pewne znaczenie mogą mieć też takie czynniki jak zmęczenie, stres, niski poziom cukru we krwi czy podwyższona kwasowość żołądka. 

Niektórzy badacze uważają, że mdłości u ciężarnych pojawiły się w wyniku ewolucji. Wedle tej teorii miałyby one chronić płód przed niezdrowymi składnikami, które mogłyby być spożywane w pierwszym trymestrze przez nieświadomą jeszcze ciąży mamę. Grupa naukowców z Amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia Dziecka i Rozwoju Człowieka dowiodła tego, że istotnie występowanie mdłości lub wymiotów w ciąży przyczynia się do zmniejszenia ryzyka poronień1 .

Co pomaga na mdłości w ciąży?

Pamiętaj o tym, że sięgnięcie po jakiekolwiek tabletki na mdłości w ciąży należy skonsultować z lekarzem. Wiele z nich jest bowiem przeciwwskazanych (lub co najmniej niezalecanych) do stosowania przez ciężarne kobiety. Na szczęście istnieją jednak także naturalne sposoby na poradzenie sobie z nudnościami. Oczywiście nie ma pewności, że na pewno zadziałają w Twoim przypadku. Niemniej warto je wypróbować i sprawdzić, czy któraś z tych metod przyniesie Ci ulgę i pozwoli łatwiej znosić tę nieprzyjemną ciążową dolegliwość. 

Naturalne metody ograniczające mdłości

 

Przestrzegaj zasad zdrowej diety – jedz około 5–6 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu, dzięki czemu unikniesz wahań cukru we krwi. Złota zasada brzmi: lepiej jeść małe porcje częściej niż duże rzadziej. Posiłki spożywaj w spokojnych warunkach i dokładnie żuj. Wieczorem przyrządź sobie lekką kolację – tak aby nie przejeść się na noc. 

Unikaj pokarmów o intensywnym zapachu i zdecydowanym smaku (szczególnie pikantnym lub kwaśnym) – mogą one podrażniać żołądek i prowokować występowanie dolegliwości. 

Zadbaj o to, aby w Twojej diecie znalazły się produkty wysokobiałkowe, łagodzą one bowiem zaburzenia pracy żołądka. 


Spożywaj duże ilości wody, ale staraj się jej nie pić w trakcie posiłku. 



Po spaniu zapewnij sobie czas na spokojne rozpoczęcie dnia. Nie podnoś się zbyt gwałtownie i zjedz pierwszy posiłek jeszcze w łóżku. Poproś partnera o przygotowanie Ci śniadania lub zostaw wieczorem na szafce nocnej drobną przekąskę – np. suche płatki śniadaniowe, krakersy, chrupkie pieczywo czy migdały. Po zjedzeniu wypij ciepłą herbatę i poleż jeszcze 10–15 minut.

Unikaj tych zapachów i widoków, przy których robi Ci się niedobrze. Stroń też od przebywania w dymie tytoniowym (tzw. bierne palenie), może to bowiem również prowokować nudności. 

W razie wystąpienia wymiotów koniecznie uzupełnij płyny w organizmie i zadbaj o zwiększenie ilości witamin i składników mineralnych w diecie.


Noś zawsze przy sobie zdrową przekąskę, która pozwoli Ci szybko zaspokoić ewentualny głód, zapobiec nudnościom i nie dopuścić do zbytnich wahań cukru we krwi. Staraj się też mieć zawsze pod ręką któryś z naturalnych środków ograniczających mdłości. 

Imbir na mdłości w ciąży

Naturalne składniki zmniejszające mdłości

imbir
Imbir od lat jest stosowany w celu zmniejszenia mdłości u ciężarnych kobiet. Najlepiej go spożywać w postaci naparu. Aby go przyrządzić, zalej wrzącą wodą kawałek korzenia imbiru pokrojony w drobne cząstki, starty na tarce lub w postaci proszku bądź suszonego zioła. Do takiej herbatki możesz dodać np. miód, cukier trzcinowy, cynamon lub goździki – w celu złagodzenia ostrego smaku imbiru. 

 

cytryna
Aby zapobiec nudnościom, możesz też sięgnąć po cytrynę. Żucie lub ssanie jej kawałka bądź wypicie naparu z tego owocu zazwyczaj łagodzi nieprzyjemne dolegliwości. Aby zwiększyć ten efekt, możesz dodać cytryny do wspomnianej herbatki z imbiru. 

 

liście malin
Regularne picie herbatek z suszonych liści malin także osłabia uczucie mdłości. Opakowania z takim suszem możesz dostać w sklepach ze zdrową żywnością lub aptece, ale bywają też dostępne w większych marketach. Uwaga: tego naparu nie powinny pić kobiety w zaawansowanej ciąży, bowiem w tej fazie może on przyspieszać poród.


rumianek
Odruchy wymiotne w ciąży pomoże złagodzić również napar z rumianku. Możesz przyrządzić go sama, zalewając wrzątkiem suszone koszyczki rumianku, lub zaparzyć gotową herbatkę na bazie tego zioła. 

 

migdał
Jako przekąskę stosuj np. migdały. Ograniczają one nudności, a co więcej obniżają poziom cukru we krwi i koją nerwy. 

 

 

Warto podkreślić, że powyższe sposoby są najskuteczniejsze jako profilaktyka. Dlatego aby uzyskać najlepsze efekty, nie czekaj, aż mdłości ciążowe się nasilą – wtedy będzie trudniej je opanować. Naturalnymi metodami najlepiej wspomagać się, zanim jeszcze nadejdzie fala nudności. 
 

1 Hinkle SN, Mumford SL, Grantz KL et al. Association of Nausea and Vomiting During Pregnancy With Pregnancy Loss: A Secondary Analysis of a Randomized Clinical Trial, JAMA Intern Med 2016, Nov 1; 176 (11): 1621–1627 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6191846/).



 

Konsultacja merytoryczna:

DR N. MED. M.SC. JAKUB RZEPKA

Specjalista położnictwa i ginekologii

II Klinika Położnictwa i Ginekologii CMKP

Szpital Bielański w Warszawie

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

Mamy oceniają tę treść na 5/5

tinka

Ja próbowałam wielu rzeczy, ale dopiero guma imbirowa mi pomogła.

Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.