Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
domowe sposoby na mdłości w ciąży

Domowe sposoby na mdłości w ciąży

Nawracające codziennie nudności w ciąży to problem większości kobiet. Jeśli i Ty się z nim zmagasz, przede wszystkim uzbrój się w cierpliwość. Poranne mdłości zwykle mijają samoistnie, ale istnieją też pewne metody na ograniczenie ich uciążliwości. Poznaj skuteczne sposoby na mdłości w ciąży, bezpieczne także dla Twojego dziecka. 
 

czwartek, 22.06.2017

Gdy kobieta doświadcza porannych mdłości, często jest to jeden z pierwszych sygnałów zajścia w ciążę. Ta dolegliwość pojawia się u bardzo wielu ciężarnych – od 50% do nawet 90%. Jest to naturalna reakcja organizmu związana ze zmianami hormonalnymi i zwykle nie stanowi powodu do niepokoju. Aby jednak łatwiej przejść ten mało przyjemny etap, warto poznać bezpieczne i naturalne metody łagodzące mdłości w ciąży. 

Kiedy zaczynają się mdłości w ciąży?

Uczucie mdłości w ciąży pojawia się zazwyczaj między 4. a 12. tygodniem ciąży. Ustępują one zwykle przed końcem 4. miesiąca. Mogą mieć postać łagodną lub odwrotnie – bardzo silną. Czasem towarzyszą im wymioty, w innych zaś przypadkach – nie. Pojawiają się też z różną częstotliwością: zwykle są to tzw. poranne mdłości, nadchodzące tuż po wstaniu z łóżka. Bywa też jednak, że występują wieczorem, a nawet przez cały dzień. Są również kobiety, które deklarują zupełny brak nudności w ciąży. Jest to kwestia bardzo indywidualna, uwarunkowana wieloma czynnikami. Toteż jeśli tylko mdłości nie powodują trudności ze spożywaniem pokarmu, nie powinny budzić Twojego niepokoju. 

Poranne mdłości

Dlaczego w ciąży się wymiotuje?

Przyczyny występowania mdłości i wymiotów w ciąży nie zostały jednoznacznie stwierdzone. W toku różnych badań analizowano powody hormonalne, ewolucyjne i psychologiczne. Obecnie przyjmuje się, że na pojawienie się nudności u ciężarnych wpływ mają przede wszystkim zmiany hormonalne. Chodzi tu o obecność ludzkiej gonadotropiny kosmówkowej (hCG) we krwi. Jest to tzw. hormon ciążowy, którego stężenie bada się, aby potwierdzić ciążę. Maksymalne wartości osiąga on właśnie w pierwszym trymestrze ciąży. Później zaś spada – a wraz z tym ustępują mdłości. W występowaniu nudności pewne znaczenie mogą mieć też takie czynniki jak zmęczenie, stres, niski poziom cukru we krwi czy podwyższona kwasowość żołądka. 

Niektórzy badacze uważają, że mdłości u ciężarnych pojawiły się w wyniku ewolucji. Wedle tej teorii miałyby one chronić płód przed niezdrowymi składnikami, które mogłyby być spożywane w pierwszym trymestrze przez nieświadomą jeszcze ciąży mamę. Grupa naukowców z Amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia Dziecka i Rozwoju Człowieka dowiodła tego, że istotnie występowanie mdłości lub wymiotów w ciąży przyczynia się do zmniejszenia ryzyka poronień1 .

Co pomaga na mdłości w ciąży?

Pamiętaj o tym, że sięgnięcie po jakiekolwiek tabletki na mdłości w ciąży należy skonsultować z lekarzem. Wiele z nich jest bowiem przeciwwskazanych (lub co najmniej niezalecanych) do stosowania przez ciężarne kobiety. Na szczęście istnieją jednak także naturalne sposoby na poradzenie sobie z nudnościami. Oczywiście nie ma pewności, że na pewno zadziałają w Twoim przypadku. Niemniej warto je wypróbować i sprawdzić, czy któraś z tych metod przyniesie Ci ulgę i pozwoli łatwiej znosić tę nieprzyjemną ciążową dolegliwość. 
 

Naturalne metody ograniczające mdłości

Przestrzegaj zasad zdrowej diety – jedz około 5–6 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu, dzięki czemu unikniesz wahań cukru we krwi. Złota zasada brzmi: lepiej jeść małe porcje częściej niż duże rzadziej. Posiłki spożywaj w spokojnych warunkach i dokładnie żuj. Wieczorem przyrządź sobie lekką kolację – tak aby nie przejeść się na noc. 

Unikaj pokarmów o intensywnym zapachu i zdecydowanym smaku (szczególnie pikantnym lub kwaśnym) – mogą one podrażniać żołądek i prowokować występowanie dolegliwości. 

Zadbaj o to, aby w Twojej diecie znalazły się produkty wysokobiałkowe, łagodzą one bowiem zaburzenia pracy żołądka. 


Spożywaj duże ilości wody, ale staraj się jej nie pić w trakcie posiłku. 



Po spaniu zapewnij sobie czas na spokojne rozpoczęcie dnia. Nie podnoś się zbyt gwałtownie i zjedz pierwszy posiłek jeszcze w łóżku. Poproś partnera o przygotowanie Ci śniadania lub zostaw wieczorem na szafce nocnej drobną przekąskę – np. suche płatki śniadaniowe, krakersy, chrupkie pieczywo czy migdały. Po zjedzeniu wypij ciepłą herbatę i poleż jeszcze 10–15 minut.

Unikaj tych zapachów i widoków, przy których robi Ci się niedobrze. Stroń też od przebywania w dymie tytoniowym (tzw. bierne palenie), może to bowiem również prowokować nudności. 

W razie wystąpienia wymiotów koniecznie uzupełnij płyny w organizmie i zadbaj o zwiększenie ilości witamin i składników mineralnych w diecie.


Noś zawsze przy sobie zdrową przekąskę, która pozwoli Ci szybko zaspokoić ewentualny głód, zapobiec nudnościom i nie dopuścić do zbytnich wahań cukru we krwi. Staraj się też mieć zawsze pod ręką któryś z naturalnych środków ograniczających mdłości. 

Imbir na mdłości w ciąży

Naturalne składniki zmniejszające mdłości

imbir
Imbir od lat jest stosowany w celu zmniejszenia mdłości u ciężarnych kobiet. Najlepiej go spożywać w postaci naparu. Aby go przyrządzić, zalej wrzącą wodą kawałek korzenia imbiru pokrojony w drobne cząstki, starty na tarce lub w postaci proszku bądź suszonego zioła. Do takiej herbatki możesz dodać np. miód, cukier trzcinowy, cynamon lub goździki – w celu złagodzenia ostrego smaku imbiru. 

 

cytryna
Aby zapobiec nudnościom, możesz też sięgnąć po cytrynę. Żucie lub ssanie jej kawałka bądź wypicie naparu z tego owocu zazwyczaj łagodzi nieprzyjemne dolegliwości. Aby zwiększyć ten efekt, możesz dodać cytryny do wspomnianej herbatki z imbiru. 

 

liście malin
Regularne picie herbatek z suszonych liści malin także osłabia uczucie mdłości. Opakowania z takim suszem możesz dostać w sklepach ze zdrową żywnością lub aptece, ale bywają też dostępne w większych marketach. Uwaga: tego naparu nie powinny pić kobiety w zaawansowanej ciąży, bowiem w tej fazie może on przyspieszać poród.


rumianek
Odruchy wymiotne w ciąży pomoże złagodzić również napar z rumianku. Możesz przyrządzić go sama, zalewając wrzątkiem suszone koszyczki rumianku, lub zaparzyć gotową herbatkę na bazie tego zioła. 

 

migdał
Jako przekąskę stosuj np. migdały. Ograniczają one nudności, a co więcej obniżają poziom cukru we krwi i koją nerwy. 

 

 

Warto podkreślić, że powyższe sposoby są najskuteczniejsze jako profilaktyka. Dlatego aby uzyskać najlepsze efekty, nie czekaj, aż mdłości ciążowe się nasilą – wtedy będzie trudniej je opanować. Naturalnymi metodami najlepiej wspomagać się, zanim jeszcze nadejdzie fala nudności. 
 

1 Hinkle SN, Mumford SL, Grantz KL et al. Association of Nausea and Vomiting During Pregnancy With Pregnancy Loss: A Secondary Analysis of a Randomized Clinical Trial, JAMA Intern Med 2016, Nov 1; 176 (11): 1621–1627 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6191846/).

 


Pytania i odpowiedzi

 

1. Co pomaga na mdłości w ciąży?

Na mdłości w ciąży pomaga przede wszystkim odpowiednia zdrowa dieta. Powinny się w niej znaleźć produkty wysokobiałkowe i dużo wody. Należy jeść częściej, za to mniej obfite posiłki. Naturalne składniki ograniczające nudności to również migdały, imbir, cytryna, liście malin czy rumianek. Aby ograniczyć potrzebę wymiotów, dobrze jest też unikać potraw pikantnych i kwaśnych, o intensywnych zapachach.

2. Kiedy pojawiają się mdłości w ciąży?

Mdłości w ciąży występują w różnym terminie – a u niektórych kobiet nie pojawiają się wcale. Zazwyczaj jednak nudności zaczynają się między 4. a 12. tygodniem ciąży. Ustępują zwykle do końca I trymestru, niemniej bywa, że mogą potrwać nawet do końca 4. miesiąca. U niektórych ciężarnych kobiet ciążowe mdłości powracają jeszcze przed porodem.

3. Jak długo trwają mdłości w ciąży?

Mdłości w ciąży utrzymują się zwykle przez I trymestr. Bywa jednak, że ustępują dopiero pod koniec 4. miesiąca. U niektórych kobiet nudności powracają jeszcze na sam koniec ciąży, niedługo przed porodem.

4. Kiedy mijają mdłości w ciąży?

Mdłości w ciąży mijają zwykle pod koniec I trymestru. Bywa też jednak, że okres ten może się nieco przeciągnąć – w takim przypadku ciążowe nudności ustępują zazwyczaj do końca 4. miesiąca.

5. Co jeść na mdłości w ciąży?

Na mdłości w ciąży pomagają m.in. produkty wysokobiałkowe. Jako przekąskę ograniczającą nudności można potraktować migdały. Ciężarne kobiety chwalą sobie też herbatki lub napary z liści malin bądź rumianku. Zapobiegające mdłościom działanie wykazuje również cytryna – można żuć jej kawałek lub dodać jej np. do herbaty. Pozytywny efekt w przypadku ciążowych nudności daje także imbir. Najlepiej spożywać go w postaci naparu.


 

 

 

Konsultacja merytoryczna:

DR N. MED. M.SC. JAKUB RZEPKA

Specjalista położnictwa i ginekologii

II Klinika Położnictwa i Ginekologii CMKP

Szpital Bielański w Warszawie

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

Mamy oceniają tę treść na 5/5

tinka

Ja próbowałam wielu rzeczy, ale dopiero guma imbirowa mi pomogła.

Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.