Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Article - udostępnij
X

Dieta po ciąży przy karmieniu piersią i butelką

Jak powinna wyglądać dieta po ciąży? Wiele zależy od tego, czy jesteś mamą karmiącą piersią czy też zdecydowałaś się karmić mlekiem modyfikowanym. Karmienie dziecka piersią to duży wysiłek dla organizmu kobiety − mama powinna odżywiać się tak, by zaspokoić potrzeby i swoje i maluszka. Ale dieta mamy karmiącej mlekiem modyfikowanym również powinna być odpowiednio zbilansowana!

czwartek, 22.06.2017

Jak komponować dietę po ciąży, by odpowiednio zadbać o siebie i dziecko? Czy można już myśleć o restrykcjach kalorycznych, aby odzyskać poprzednią sylwetkę? Czy metoda karmienia maluszka wpływa na Twoją dietę? Czy Twój jadłospis może mieć związek z przebiegiem laktacji i jej jakością? W jaki sposób samopoczucie maluszka zależy od Twojego menu? Te i wiele podobnych pytań zadaje sobie większość mam.

Dieta dla mam karmiących piersią 

Mleko mamy jest najlepszym pokarmem dla niemowlęcia. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca wyłączne karmienie piersią przez pierwsze sześć miesięcy życia dziecka, dlatego jeśli to możliwe, karm naturalnie. Pamiętaj jednak, że to, jakich wyborów żywieniowych dokonasz, może wpływać na przebieg laktacji, Twoje zdrowie i samopoczucie.   

Czas karmienia piersią to absolutne przeciwwskazanie dla diety niskokalorycznej, choć może kusi Cię, by tuż po porodzie zacząć się odchudzać. Takie postępowanie sprawi, że będziesz miała mniej energii, a nawet może zubożyć pokarm w składniki odżywcze. W rezultacie będzie niekorzystne i dla Ciebie i dla dziecka. Nie martw się na razie o sylwetkę. Koszt energetyczny związany z wytwarzaniem mleka kobiecego jest dość wysoki, stosując się do zasad racjonalnej diety dla mam karmiących, powinnaś być więc w stanie schudnąć bez dużego wysiłku.

Okres karmienia piersią z pewnością nie wymaga wprowadzania specjalnych restrykcji żywieniowych. Dieta mamy karmiącej powinna być dietą różnorodną, ale racjonalną. Nie można dopuścić do niedoborów żywieniowych, bo mogłoby mieć to wpływ na przebieg laktacji. 

Poznaj 4 kluczowe zasady diety mamy karmiącej piersią

  • Stawiaj na różnorodność pokarmów. Składniki pożywienia zmieniają smak mleka, dlatego w ten sposób już od pierwszych dni zwiększasz wrażliwość smakową Twojego dziecka. Maluszkowi może nie spodobać się smak cebuli czy czosnku, ale zanim wyeliminujesz te produkty, sprawdź reakcję dziecka. Być może urodziłaś wielbiciela czosnku i kuchni włoskiej? Na smak mleka silnie wpływają także wszelkie przyprawy.
  • Nie eliminuj produktów na wszelki wypadek, bo może pojawi się kolka lub wystąpi reakcja alergiczna. Działaj interwencyjnie, wtedy kiedy problem już występuje. Wiele kobiet mocno ogranicza dietę w czasie karmienia, tym samym doprowadzając do niedoborów pokarmowych, czego skutkiem może być np. niedokrwistość czy spadek odporności. 
  • Pij dużo wody. Pokarm z piersi jest płynny, dlatego karmiąc dziecko tracisz tą drogą także dużo płynów, które należy uzupełnić. Spożycie płynów w okresie karmienia piersią powinno wynosić przynajmniej 2 litry na dobę.

Kolka a karmienie piersią

W celu zapobiegania kolce często zaleca się karmiącym mamom wykluczenie z diety wielu pokarmów takich jak kapusta, brokuły, czosnek, cebula, suszone śliwki, por, warzywa strączkowe czy jabłka – lista jest bardzo długa. Kolka jest jednak reakcją wynikającą z niedojrzałości układu pokarmowego dziecka – to, czy się pojawi czy nie, nie zależy od tego, co je karmiąca mama.

Alergia pokarmowa a karmienie piersią

Zdarza się, że karmiące mamy wykluczają ze swojej diety określone produkty w obawie, że u dziecka wystąpi alergia. Chociaż prawdą jest, że np. mleko i produkty mleczne, białko jaja, pszenica, ryby i owoce morza czy orzechy są dość częstymi alergenami, to wyeliminowanie ich z diety nie zapobiegnie alergii u maluszka. Jeśli u niemowlęcia pojawiły się objawy, które mogą świadczyć o alergii i podejrzewasz, że konieczne jest zastosowanie diety eliminacyjnej z wykluczeniem dużej grupy produktów np. mlecznych, zawsze skonsultuj tę decyzję z lekarzem.

Dieta dla mam karmiących mlekiem modyfikowanym

Jeśli zdecydowałaś się karmić mlekiem modyfikowanym, po okresie połogu możesz rozpocząć dietę odchudzająca, jeśli taka jest Ci potrzeba. Pamiętaj jednak, że tylko dzięki zbilansowanej diecie będziesz miała energię do aktywności fizycznej i opieki nad maluszkiem! Najlepiej skonsultuj się z doświadczonym dietetykiem, który oceni Twoje BMI i skład ciała, pomoże dobrać po ciąży właściwą kurację odchudzającą oraz prawidłowo skomponuje Twój jadłospis. 

Warto jeść zdrowo, bo od teraz Twój maluszek będzie uczył się od Ciebie nawyków żywieniowych. To duża odpowiedzialność! A zdrowa zbilansowana dieta będzie dobra dla całej Twojej rodziny.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Zarejestruj się!

Mamy oceniają tę treść na 0/5

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.