Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
mama-z-dzieckiem.png

Dieta po ciąży przy karmieniu piersią i butelką

(0 opinie)

Jak powinna wyglądać dieta po ciąży? Wiele zależy od tego, czy jesteś mamą karmiącą piersią, czy zdecydowałaś się karmić mlekiem modyfikowanym.

czwartek, 22.06.2017

Dieta po ciąży

Choć słowo „dieta” kojarzy się przede wszystkim z odchudzaniem, tuż po porodzie przyjmuje ono zupełnie inne znaczenie. Jesteś zmęczona, a codziennie trudy opieki nad dzieckiem, nauka funkcjonowania razem i nocne pobudki dodatkowo odbierają ci siły. Dowiedz się jak komponować dietę po ciąży, aby zadbać o siebie i o dziecko. W jaki sposób wybór metody karmienia wpływa na jadłospis?

Dieta dla matek karmiących piersią

Jeśli karmisz piersią (zgodnie z zaleceniami światowej Organizacji Zdrowia pokarm kobiecy jest najlepszym wyborem dla noworodka i wyłącznym pokarmem przez pierwszych 6 miesięcy jego życia) wciąż jesz dla dwojga. To, jakich wyborów żywieniowych dokonasz wpływa na skład mleka oraz na tempo, w jakim wracasz do formy, a także bezpośrednio przekłada się na twój poziom sił witalnych. Karmienie piersią to dla twojego ciała duży wysiłek i koszt energetyczny, dlatego dieta mamy karmiącej piersią powinna dostarczać dodatkowe 500 kcal w stosunku do zapotrzebowania sprzed ciąży, czyli niewiele więcej niż w trzecim trymestrze, w którym zwiększasz kaloryczność o 400 kcal.

Pamiętaj, że czas karmienia piersią to absolutne przeciwskazanie dla diety niskokalorycznej, choć prawdopodobnie kusi cię, by tuż po porodzie zacząć się odchudzać. Takie postępowanie odbierze ci energię i zuboży pokarm w składniki odżywcze, w efekcie stracicie oboje – ty i twój maluszek. Koszt energetyczny związany z produkcją mleka kobiecego jest tak wysoki, że stosując się do zasad racjonalnej diety dla matki karmiącej schudniesz bez większego wysiłku i stosowania specjalnych diet.

Pokarm z piersi jest płynny, karmiąc dziecko tracisz tą drogą także dużo płynów, które należy uzupełnić wyższym spożyciem wody.  Spożycie płynów ogółem w okresie karmienia piersią powinno wynosić około 3 litrów na dobę.

Jak powinna wyglądać dieta matki karmiącej piersią noworodka? Nie ma specjalnych zaleceń ani przepisów dla matek karmiących piersią (poza zwiększoną o 500 kcal wartością energetyczną) różniących się od racjonalnej, urozmaiconej diety opartej o niskoprzetworzone produkty i regularne posiłki. W czasie karmienia stawiaj na różnorodność, składniki pożywienia zmieniają smak mleka. W ten sposób już od pierwszych dni zwiększasz wrażliwość smakową twojego dziecka. Maluszkowi może nie spodobać się smak cebuli, czy czosnku, ale zanim wyeliminujesz te produkty sprawdź reakcję dziecka. Być może urodziłaś wielbiciela czosnku i kuchni włoskiej? Na smak mleka silnie wpływają także wszelkie przyprawy.

W okresie karmienia piersią, szczególnie w czasie połogu staraj się jeść lekkostrawnie. Tuż po porodzie możesz mieć przejściowe problemy z wypróżnieniem, czy uczucie dyskomfortu w przewodzie pokarmowym, szczególnie, jeśli rodziłaś przez cesarskie cięcie. Gotuj na parze, piecz bez dodatku tłuszczu, unikaj smażenia. Nie eliminuj produktów na wszelki wypadek, bo tak słyszałaś, bo może pojawi się kolka lub wystąpi reakcja alergiczna. Działaj interwencyjnie, wtedy, kiedy problem już występuje. Wiele kobiet mocno ogranicza dietę w czasie karmienia tym samym doprowadzając do niedoborów pokarmowych, czego skutkiem może być np. niedokrwistość czy spadek odporności. Które produkty najczęściej wywołują dolegliwości u dziecka?

Kolka: kapusta, brokuły, czosnek, cebula, suszone śliwki, por, warzyw strączkowe, jabłka

Pamiętaj jednak, że każde dziecko reaguje indywidualnie i niemożliwe jest stworzenie uniwersalnej listy żywności wywołującej kolkę. Kolka jest reakcją wynikającą z niedojrzałego układu pokarmowego i to czy się pojawi, czy nie również nie jest pewne. Układ pokarmowy twojego dziecka będzie w pełni sprawny dopiero po upływie roku.

Alergia pokarmowa: mleko i produkty mleczne, białko jaja, ryby i owoce morza, warzyw strączkowe, owoce cytrusowe, czekolada, orzechy

Jeśli podejrzewasz, że konieczne jest zastosowanie diety eliminacyjnej z wykluczeniem dużej grupy produktów np. mlecznych zawsze skonsultuj tę decyzję z lekarzem.

Karmiąc piersią mocno ogranicz lub całkowicie wyeliminuj napoje zawierające w składzie kofeinę i jej pochodne: kawę, napoje typu cola, mocną herbatę, yerba mate, czy napoje energetyzujące. Związki pobudzające przechodzą do pokarmu i pobudzają także noworodka.

Dieta dla matek karmiących mlekiem modyfikowanym

Jeśli zdecydowałaś się karmić mlekiem modyfikowanym po okresie połogu możesz rozpocząć dietę odchudzająca, jeśli jest taka potrzeba. Pamiętaj, że od tego, czy będzie to dieta zbilansowana zależy to, czy będziesz miała energię do opieki na maluszkiem i aktywności fizycznej. Najlepiej skonsultować się z doświadczonym dietetykiem, który oceni twoje BMI i skład ciała, pomoże dobrać czas trwania kuracji odchudzającej oraz prawidłowo skomponuje jadłospis.

Bez względu na to, czy karmisz piersią, czy mlekiem modyfikowanym po okresie połogu powinnaś stopniowo zacząć zwiększać aktywność fizyczną. Jeśli rodziłaś naturalnie łagodne ćwiczenia możesz wykonywać już w kilka dni po porodzie. Kobiety po cesarskim cięciu powinny wstrzymać się z treningiem przez okres 6 tygodni, tak, aby rana pooperacyjna mogła się zagoić.

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie