Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Połóg

Połóg – sprawdź, jak przetrwać trudny czas po porodzie

Połóg to czas, kiedy Twój organizm dochodzi do siebie po olbrzymim fizycznym oraz emocjonalnym wysiłku, jakim był poród. W tym czasie powinnaś nadal bardzo o siebie dbać, by jak najszybciej wrócić do dobrej formy – sprawdzamy, jak można radzić sobie z typowymi dolegliwościami połogowymi.

poniedziałek, 23.09.2019

Ile trwa połóg? Przyjęło się, że jest to okres 6 tygodni po porodzie naturalnym oraz 4 tygodni po cesarskim cięciu. Połóg nazywany bywa także czwartą fazą porodu. W tym czasie Twój organizm regeneruje się po zakończonej niedawno ciąży oraz rozwiązaniu. Połogowi może towarzyszyć wiele różnych objawów, czasem niekomfortowych i trudnych dla kobiety. Na szczęście są sposoby, by je złagodzić.

Odchody połogowe – co trzeba o nich wiedzieć?

Odchody połogowe, nazywane również odchodami poporodowymi, to nic innego jak śluz, krew i resztki błon śluzowych z macicy, które w trakcie połogu są stopniowo usuwane z organizmu. Pojawiają się one bez względu na to, czy rodziłaś naturalnie czy ciąża została zakończona cesarskim cięciem.

Początkowo odchody połogowe są bardziej krwiste, czasami pojawiają się w nich skrzepy. Później wydzielina stopniowo przybiera konsystencję śluzu, staje się różowa, żółta i biała. Znika ona po około 5-6 tygodniach – proces oczyszczania się macicy przyspiesza ruch oraz karmienie piersią.

Aby utrzymać higienę i komfort, w połogu stosuj bawełniane podpaski lub specjalne podkłady poporodowe. Zmieniaj je nawet co 2–3 godziny, za każdym razem podmywając się ciepłą wodą z delikatnym płynem do higieny intymnej. Stosowanie tamponów na razie nie jest dla Ciebie wskazane.

Jak długo boli krocze po porodzie?

Najtrudniejszy pod względem fizycznym może być dla Ciebie czas około dwóch pierwszych tygodni po porodzie. Wówczas będziesz jeszcze obolała, przede wszystkim w okolicach intymnych, które były wyjątkowo eksploatowane podczas porodu. Możesz czuć ból w trakcie oddawania moczu, chodzenia, a nawet siedzenia.

Jak sobie z tym radzić? Podmywaj się kilka razy dziennie wodą oraz delikatnym płynem do higieny intymnej. Jeśli możesz, co jakiś czas połóż się bez bielizny pod lekkim kocem, zabezpiecz łóżko podkładem i ugnij nogi w kolanach, pozwalając, by do okolic krocza dostawało się powietrze. Jeśli miałaś nacinane krocze, staraj się odpoczywać w pozycji półleżącej. Możesz również robić w okolicach intymnych zimne okłady – uważaj tylko, by nie odmrozić skóry.

 

Jeżeli po około tygodniu ból w okolicach krocza nie zmniejsza się, nadal odczuwasz szczypanie przy oddawaniu moczu, a w okolicach szwów po nacięciu pojawił się obrzęk, zgłoś się do lekarza.

Kobieta w połogu – wypróżnianie

W pierwszych dniach po porodzie możesz mieć problemy z oddawaniem stolca. Twoje mięśnie miednicy są bardzo rozciągnięte, krocze – obolałe, być może masz również szwy po jego nacięciu. Sprawia to, że oddawanie kału bywa bardzo bolesne, więc instynktownie je powstrzymujesz. Wszystko to może prowadzić do przewlekłych zaparć oraz powstawania hemoroidów.

Zaparcia w trakcie połogu

Jak sobie z tym radzić? Staraj się wypróżnić już w drugiej, trzeciej dobie po porodzie, ostrożnie napinając wszystkie niezbędne do tego mięśnie. Jeśli nie jest to wykonalne, możesz po konsultacji z lekarzem zastosować czopki glicerynowe, które pobudzają uczucie parcia na odbyt i ułatwiają przesuwanie mas kałowych. Czasami konieczne bywa jednak zastosowanie doodbytnicze lub doustne lekkich środków przeczyszczających.

Dieta w połogu

W szybkim dojściu do siebie z pewnością pomoże Ci odpowiednie odżywanie. Twój organizm jest osłabiony, być może cierpisz na zaparcia, masz wahania nastrojów – musisz zdrowo jeść, by jak najszybciej wrócić do formy. Nie obawiaj się, że któreś produkty spożywcze mogą zaszkodzić dziecku – Twój pokarm nie jest produkowany w żołądku czy jelitach.

Dieta w połogu

Dieta w połogu powinna uwzględniać produkty pełnoziarniste, m.in. pieczywo, kasze czy makarony, które są świetnym źródłem węglowodanów złożonych. W chudym mięsie, np. wieprzowym czy wołowym znajdziesz żelazo, w rybach – nienasycone kwasy tłuszczowe, w mleku i jego przetworach – wapń. Nie zapominaj o warzywach i owocach, będących źródłem witamin i mikroelementów. Musisz również dużo pić – około 2,5-3 litrów płynów dziennie.

Pamiętaj, że w okresie połogu nie musisz, a nawet nie powinnaś robić wszystkiego sama – w opiece nad dzieckiem czy codziennych domowych pracach na pewno pomoże Ci partner, mama czy przyjaciółka. Jeśli niepokoi Cię coś związanego z Twoim zdrowiem, zawsze możesz skonsultować się ze swoją położną lub lekarzem.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Mamy oceniają tę treść na 0/5

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.