Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
J jak jakość

N jak Nawyki żywieniowe

W kształtowaniu smaków i preferencji maluszka istotną rolę odgrywają rodzice. To od nich zależy, co trafia do jego brzuszka. Dowiedz się, jak uczyć dziecko dobrych nawyków żywieniowych, by jadło smacznie i zdrowo!

poniedziałek, 03.10.2016

J jak jakość

Nawyki żywieniowe kształtują się już w pierwszych miesiącach życia. Jest to czas, kiedy maluszek nie tylko uczy się pierwszych słów i gestów, ale też nowych smaków oraz konsystencji. To, co polubi w dzieciństwie, może w dużej mierze wpływać na wybierane produkty w dorosłym życiu, dlatego tak ważne jest, co znajdzie się w dziecięcej miseczce.

Nawyki żywieniowe niemowląt i małych dzieci

Urozmaicanie posiłków

Przygotowując posiłki dla dziecka, zadbaj o ich różnorodność. Daj maluszkowi możliwość poznawania wielu ciekawych smaków. Rozszerzaj dietę dziecka zgodnie ze schematem żywienia niemowląt i wraz z wiekiem szkraba wprowadzaj do jego diety nowe konsystencje. Pamiętaj, że im więcej zdrowych produktów polubi niemowlak, tym większa szansa na to, że będzie je jadł jako przedszkolak, a następnie nastolatek i dorosły.

Czy wiesz, że...

Jeśli u maluszka nie stwierdzono alergii lub nietolerancji pokarmowej, nie eliminuj z jego diety żadnych produktów na wszelki wypadek. Na talerzu powinny znaleźć się warzywa, owoce, mleko i jego przetwory, produkty zbożowe, mięso, ryby, jaja, a także tłuszcze. Ich podawanie zwiększa szansę na to, że dziecko wraz z pożywieniem otrzyma wszystkie potrzebne do rozwoju składniki odżywcze, w tym witaminy i składniki mineralne.

Częstość posiłków

Liczba posiłków podawanych dzieciom jest orientacyjna i może różnić się w zależności od tego czy dziecko jest karmione mlekiem mamy czy mlekiem modyfikowanym. U niemowląt karmionych piersią liczba posiłków może być większa, co wynika z przystawiania maluszka do piersi. Zaleca się jednak, aby dzieci po 4. miesiącu spożywały ok. 5 posiłków, w tym w 6. miesiącu 2-3 posiłki uzupełniające, a od 9. miesiąca także 1-2 zdrowe przekąski.

Zwracaj szczególną uwagę na oznaki głodu i sytości, które komunikuje Ci Twoje maleństwo, a także aby przerwy miedzy posiłkami nie były dłuższe niż 3 godziny. Dostosuj serwowane porcje do wieku i apetytu dziecka – to dziecko decyduje czy posiłek zje i ile. Pamiętaj, że pojemność żołądka Twojego szkraba odpowiada objętości jego dwóch piąstek, dlatego nie przekarmiaj go. Dzięki temu zapobiegniesz wielu chorobom związanym z nieprawidłową masą ciała, np. otyłości.

Jedz mądrze, dziecko patrzy!

Dziecko uczy się przez naśladowanie. W kształtowaniu jego zachowań najważniejszą rolę odgrywają rodzice, którzy stanowią dla niego wzór i pełnią funkcję nauczyciela. Dziecko patrzy, jak mama lub tata jedzą śniadanie, wodzi oczami za kęsami jedzenia i próbuje naśladować dorosłych. Zwyczaje, które panują w Waszym domu, są dla najmłodszego członka rodziny niepodważalnym wzorcem. Jeśli całą rodziną przestrzegacie zasad zdrowego stylu życia, maluszek również może je przyswoić w naturalny sposób.

Dobre nawyki żywieniowe rodziców i dzieci

Zdrowe nawyki przy rozszerzaniu diety dziecka

Gdy zaczynasz rozszerzać dietę dziecka i wprowadzasz nowe produkty do jadłospisu niemowlaka, przyzwyczajaj go do nowych smaków stopniowo. Nie podawaj dziecku dań przeznaczonych dla dorosłych. Wybieraj produkty przeznaczone dla niemowląt i małych dzieci, np. słoiczki Gerber, w których znajdziesz zupki, obiadki oraz owocowe deserki.

Przestrzegaj zasad żywieniowych

Unikaj podawania przekąsek dla dorosłych. Chrupki i paluszki między posiłkami zamień np. na deserki w tubkach Gerber bądź kruche herbatniczki. Słodkie napoje zastąp wodą lub sokami (maksymalna porcja soku to 150 ml/dobę). Pamiętaj o tym, aby nie rozdrabniać posiłków dzieciom, które powinny jeść już dania z większymi kawałkami, aby uczyły się stopniowo gryzienia oraz żucia. Unikaj soli – maluszek ma o wiele więcej kubków smakowych niż dorosły i nie potrzebuje intensywnego doprawiania potraw.

Produkty Gerber dla niemowląt i małych dzieci

Jeśli przygotowujesz posiłki samodzielnie, wybieraj produkty ze sprawdzonych upraw. Od znanych dostawców kupuj warzywa i owoce, które dojrzewają z dala od szos i nie są zanieczyszczone metalami ciężkimi, a także pryskane pestycydami. Nie rozpraszaj dziecka w trakcie karmienia. Nie włączaj telewizora, nie oglądaj z maluszkiem książeczek, nie śpiewaj mu i nie zabawiaj go. To zmniejsza skupienie szkraba na posiłku i może zaburzać jego apetyt.


Obejrzyj film i sprawdź, jak radzić sobie z jadkiem i niejadkiem w domu!

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

Mamy oceniają tę treść na 5/5

Wybawienie

Nie mogę karmić dziecka własnym mlekiem, dlatego ratowałam się mlekiem w proszku. Jednak moja dziewczynka nie przepada za mlekiem konkurencyjnych marek. Musiałam się nieźle namęczyć, żeby przekonać ją do jedzenia. Mizerniała i była drobniejsza niż inne dzieci w jej wieku. Zdecydowałam się spróbować mleka Nan. Moje dziecko zaczęło jeść z własnej woli i bez grymasów! Nabrała zdrowych kształtów, jest aktywniejsza i chętniej się bawi. W przypadku drugiej córki nie ryzykowałam: od razu zaczęłam od Nan: efekt taki sam. Jestem strasznie zadowolona.

Recenzja mleka Nan Optipro Plus 2 HM-O

Jesteśmy z mlekiem Nan praktycznie od samego początku. Najpierw Nan Optipro Plus 1 HM-O, teraz Nan Optipro Plus 2 HM-O, a już niedługo będzie Nan Optipro Plus 3. Syn nie ma problemów z tolerowaniem mleka, a ja jako nowoczesna mama (czytam wszystkie etykiety, że szczególną uwagą produktów dziecięcych) wybieram świadomie to, co najlepsze dla mojego dziecka. Dlatego też wybór padł na to mleko. Moim zdaniem jest to najlepsze mleko na rynku.

Super mleko

Polecam problem niejedzenia mlekiem zniknął naprawdę poleć mamusie mleko nań!

Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.