Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Artykuł - udostępnij
X
nawyki-zywieniowe-gerber

N jak Nawyki żywieniowe

(2 opinie)

W kształtowaniu nawyków dziecka istotną rolę odgrywają rodzice, to od nich bowiem zależy, co trafia do jego ust. Sprawdź, jak uczyć dziecko dobrych nawyków!

poniedziałek, 03.10.2016

Nawyki żywieniowe kształtują się już od najmłodszych lat życia. To, co polubimy w dzieciństwie, może w dużej mierze wpływać na to, co będzie nam smakowało w życiu późniejszym. W kształtowaniu nawyków dziecka istotną rolę odgrywają rodzice, to od nich bowiem zależy, co trafia do jego ust. Kluczowym okresem w nabywaniu nawyków jest pierwszy rok życia. Jest to czas, kiedy maluch uczy się  nie tylko pierwszych słów i gestów, ale też nowych smaków. Wypracowanie u dziecka prawidłowych nawyków żywieniowych powinno być stawiane na równi z nauką mówienia, czy pisania. 

mama-karmiaca-dziecko-ze-sloiczka

Sprawdź, jak uczyć dziecko dobrych nawyków!

UROZMAICENIE

  • Przygotowując posiłki dla dziecka, zadbaj o ich różnorodność – stopniowo dawaj dziecku możliwość poznania wielu ciekawych smaków, co zwiększy prawdopodobieństwo ich akceptacji. Im więcej zdrowych produktów polubi w swoim jadłospisie niemowlak, tym większa szansa na to, że będzie je jadł przedszkolak, a następnie nastolatek i dorosły.
  • Jeśli u Twojego malucha nie stwierdzono alergii lub nietolerancji pokarmowej, nie eliminuj z jego diety żadnych produktów. Na talerzu dziecka powinny się znaleźć produkty z różnych grup żywności: warzywa, owoce, mleko i jego przetwory, produkty zbożowe, mięso, ryby, jaja, a także tłuszcze. Ich podawanie zwiększa szanse na to, że dziecko wraz z pożywieniem otrzyma wszystkie potrzebne mu do rozwoju składniki odżywcze, w tym witaminy i mikroelementy.

UREGULOWANIE

  • Zadbaj o to, by dieta dziecka, pod względem pór i częstotliwości spożywania posiłków, każdego dnia wyglądała tak samo. Rocznemu dziecku podawaj 5 posiłków w ciągu dnia i staraj się utrzymywać stałe przerwy między nimi (ok. 3h).
  • Dostosuj serwowane dziecku porcje do jego wieku i apetytu. Pamiętaj, że pojemność żołądka dziecka odpowiada objętości jego dwóch piąstek. Nie przekarmiaj go!

nawyki-gerber.

UNIKANIE

  • Unikaj zbyt szybkiego podawania dziecku zróżnicowanego asortymentu produktów – przyzwyczajaj go do nowych smaków stopniowo.
  • Unikaj podawania dziecku dań przeznaczonych dla dorosłych.
  • Jeśli przygotowujesz posiłki samodzielnie, unikaj produktów o nieznanym pochodzeniu. Wybieraj te ze sprawdzonych upraw lub sięgnij po gotowe dania Gerber.
  • Nie rozpraszaj dziecka w trakcie karmienia.
  • Unikaj podawania przekąsek, mało wartościowych produktów (tj. chrupki, paluszki) i słodkich napojów między posiłkami. Wybieraj te, które są dostosowane do potrzeb żywieniowych niemowląt i małych dzieci, takie jak Herbatniczki maślane Junior.
  • Unikaj nadmiernego rozdrabniania posiłków dzieciom, które powinny jeść już posiłki z większymi kawałkami.

O jadkach i niejadkach - czy wielkość porcji ma znaczenie:

 

Jedz mądrze, dziecko patrzy!

Dziecko uczy się przez naśladownictwo. W kształtowaniu jego zachowań najważniejszą rolę odgrywają rodzice, którzy stanowią dla niego wzór i pełnią funkcję nauczyciela. Maluszek patrzy jak mama lub tata je śniadanie, wodzi oczami za kęsami „dorosłego” jedzenia i próbuje ich naśladować. Sięga rączką do ich talerza, a „zdobycz” próbuje włożyć do swojej buzi. Zwyczaje panujące w domu są dla niego niepodważalnym wzorcem, zatem jeśli całą rodziną przestrzegacie zasad zdrowego stylu życia, maluch w naturalny sposób je przyswoi.

tata-z-dzieckiem-w-kuchni

Zdrowe nawyki roczniaka, które zaprocentują w życiu dorosłym:

  • różnorodna dieta 
  • regularne pory spożywania posiłków
  • porcje dostosowane do potrzeb dziecka
  • brak przekąsek między posiłkami
  • woda zamiast słodkich napojów
  • spokój podczas posiłku
  • ograniczenie dodatku soli
  • odpowiednia dawka ruchu
  • 5 porcji warzyw i owoców dziennie

Czy wiesz, że…

Ilość warzyw, jakie w ciągu dnia zjada niemowlę wpływa na to, czy będzie je lubić w przyszłości? Badania wykazały, że niemowlęta, którym podawano warzywa rzadziej niż raz dziennie, mniej chętnie spożywały je w późniejszym wieku (6 lat). Pamiętaj więc o tym, by codzienne menu malucha zawierało różnorodne, warzywne smaki.

 

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

2 opinie

czwartek, 12 styczeń 2017 - 08:08

Izabela

Bardzo dobry artykuł i polecam mamom które zrobily błędy przy zywieniu dziecka, a teraz szukają pomocy. Przy pierwszym dziecku popelnilam kilka błędów zywieniowych ktore pozniej potegowaly na taka skale ze zrobil sie niejadkiem...walczylam strasznie z tym...teraz ma 10lat i w końcu jest dobrze. Co podam to zjada. Na szczęście przy Lence- moje drugie dziecko bylam madrzejsza, i zajada wszystko. Szczęście ogromne! Uwielbia kaszki gryczane, owocowe, mleko z kaszka, owoce, warzywa, jajko, ryby, każdy rodzaj mięska.

Podziel się opinią

czwartek, 12 styczeń 2017 - 08:08

Izabela

Bardzo dobry artykuł i polecam mamom które zrobily błędy przy zywieniu dziecka, a teraz szukają pomocy. Przy pierwszym dziecku popelnilam kilka błędów zywieniowych ktore pozniej potegowaly na taka skale ze zrobil sie niejadkiem...walczylam strasznie z tym...teraz ma 10lat i w końcu jest dobrze. Co podam to zjada. Na szczęście przy Lence- moje drugie dziecko bylam madrzejsza, i zajada wszystko. Szczęście ogromne! Uwielbia kaszki gryczane, owocowe, mleko z kaszka, owoce, warzywa, jajko, ryby, każdy rodzaj mięska.

Podziel się opinią