Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
n_jak_nawyki_zywieniowe_elementarz_smakow

N jak Nawyki żywieniowe

(2 opinie)

W kształtowaniu nawyków dziecka istotną rolę odgrywają rodzice, to od nich bowiem zależy, co trafia do jego ust. Sprawdź, jak uczyć dziecko dobrych nawyków!

poniedziałek, 03.10.2016

n_jak_nawyki_zywieniowe

Nawyki żywieniowe kształtują się już od najmłodszych lat życia. To, co polubimy w dzieciństwie, może w dużej mierze wpływać na to, co będzie nam smakowało w życiu późniejszym. W kształtowaniu nawyków dziecka istotną rolę odgrywają rodzice, to od nich bowiem zależy, co trafia do jego ust. Kluczowym okresem w nabywaniu nawyków jest pierwszy rok życia. Jest to czas, kiedy maluch uczy się  nie tylko pierwszych słów i gestów, ale też nowych smaków. Wypracowanie u dziecka prawidłowych nawyków żywieniowych powinno być stawiane na równi z nauką mówienia, czy pisania. 

mama karmiaca dziecko ze sloiczka

Sprawdź, jak uczyć dziecko dobrych nawyków!

nawyki-żywieniowe-elementarz-smaków

1. UROZMAICENIE

  • Przygotowując posiłki dla dziecka, zadbaj o ich różnorodność – stopniowo dawaj dziecku możliwość poznania wielu ciekawych smaków, co zwiększy prawdopodobieństwo ich akceptacji. Im więcej zdrowych produktów polubi w swoim jadłospisie niemowlak, tym większa szansa na to, że będzie je jadł przedszkolak, a następnie nastolatek i dorosły.
  • Jeśli u Twojego malucha nie stwierdzono alergii lub nietolerancji pokarmowej, nie eliminuj z jego diety żadnych produktów. Na talerzu dziecka powinny się znaleźć produkty z różnych grup żywności: warzywa, owoce, mleko i jego przetwory, produkty zbożowe, mięso, ryby, jaja, a także tłuszcze. Ich podawanie zwiększa szanse na to, że dziecko wraz z pożywieniem otrzyma wszystkie potrzebne mu do rozwoju składniki odżywcze, w tym witaminy i mikroelementy.

roznorodne_skladniki_diety_niemowlat

2. UREGULOWANIE

  • Zadbaj o to, by dieta dziecka, pod względem pór i częstotliwości spożywania posiłków, każdego dnia wyglądała tak samo. Rocznemu dziecku podawaj 5 posiłków w ciągu dnia i staraj się utrzymywać stałe przerwy między nimi (ok. 3h).
  • Dostosuj serwowane dziecku porcje do jego wieku i apetytu. Pamiętaj, że pojemność żołądka dziecka odpowiada objętości jego dwóch piąstek. Nie przekarmiaj go!

3. UNIKANIE

  • Unikaj zbyt szybkiego podawania dziecku zróżnicowanego asortymentu produktów – przyzwyczajaj go do nowych smaków stopniowo.
  • Unikaj podawania dziecku dań przeznaczonych dla dorosłych.
  • Jeśli przygotowujesz posiłki samodzielnie, unikaj produktów o nieznanym pochodzeniu. Wybieraj te ze sprawdzonych upraw lub sięgnij po gotowe dania Gerber.
  • Nie rozpraszaj dziecka w trakcie karmienia.
  • Unikaj podawania przekąsek, mało wartościowych produktów (tj. chrupki, paluszki) i słodkich napojów między posiłkami. Wybieraj te, które są dostosowane do potrzeb żywieniowych niemowląt i małych dzieci, takie jak Herbatniczki maślane Junior.
  • Unikaj nadmiernego rozdrabniania posiłków dzieciom, które powinny jeść już posiłki z większymi kawałkami.

warzywa_i_owoce

Jedz mądrze, dziecko patrzy!

Dziecko uczy się przez naśladownictwo. W kształtowaniu jego zachowań najważniejszą rolę odgrywają rodzice, którzy stanowią dla niego wzór i pełnią funkcję nauczyciela. Maluszek patrzy jak mama lub tata je śniadanie, wodzi oczami za kęsami „dorosłego” jedzenia i próbuje ich naśladować. Sięga rączką do ich talerza, a „zdobycz” próbuje włożyć do swojej buzi. Zwyczaje panujące w domu są dla niego niepodważalnym wzorcem, zatem jeśli całą rodziną przestrzegacie zasad zdrowego stylu życia, maluch w naturalny sposób je przyswoi.

nawyki-ciekawostka

Zdrowe nawyki roczniaka, które zaprocentują w życiu dorosłym:

  • różnorodna dieta 
  • regularne pory spożywania posiłków
  • porcje dostosowane do potrzeb dziecka
  • brak przekąsek między posiłkami
  • woda zamiast słodkich napojów
  • spokój podczas posiłku
  • ograniczenie dodatku soli
  • odpowiednia dawka ruchu
  • 5 porcji warzyw i owoców dziennie

O jadkach i niejadkach - czy wielkość porcji ma znaczenie:

 

 

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

2 opinie

czwartek, 12 styczeń 2017 - 08:08

Izabela

Bardzo dobry artykuł i polecam mamom które zrobily błędy przy zywieniu dziecka, a teraz szukają pomocy. Przy pierwszym dziecku popelnilam kilka błędów zywieniowych ktore pozniej potegowaly na taka skale ze zrobil sie niejadkiem...walczylam strasznie z tym...teraz ma 10lat i w końcu jest dobrze. Co podam to zjada. Na szczęście przy Lence- moje drugie dziecko bylam madrzejsza, i zajada wszystko. Szczęście ogromne! Uwielbia kaszki gryczane, owocowe, mleko z kaszka, owoce, warzywa, jajko, ryby, każdy rodzaj mięska.

Podziel się opinią

czwartek, 12 styczeń 2017 - 08:08

Izabela

Bardzo dobry artykuł i polecam mamom które zrobily błędy przy zywieniu dziecka, a teraz szukają pomocy. Przy pierwszym dziecku popelnilam kilka błędów zywieniowych ktore pozniej potegowaly na taka skale ze zrobil sie niejadkiem...walczylam strasznie z tym...teraz ma 10lat i w końcu jest dobrze. Co podam to zjada. Na szczęście przy Lence- moje drugie dziecko bylam madrzejsza, i zajada wszystko. Szczęście ogromne! Uwielbia kaszki gryczane, owocowe, mleko z kaszka, owoce, warzywa, jajko, ryby, każdy rodzaj mięska.

Podziel się opinią