Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Niemowlę pod ochroną bifidobakterii

Ochronne działanie bifidobakterii

Dla zdrowia Twojego dziecka niezwykle ważny jest sprawny układ odpornościowy. Odporność kształtuje się już od pierwszych dni życia niemowlaka a dzieje się to dzięki dobrym bakteriom zawartym w mleku mamy!

środa, 08.06.2016

Twój instynkt doskonale podpowiada Ci jak chronić Twoje dziecko: trzymasz je czule w ramionach, by je uspokoić, ubierasz je ciepło w chłodne dni wspaniale! Ale pamiętaj, że klucz do zdrowia to prawidłowo zbudowana odporność już od pierwszych miesięcy życia niemowlaka.

Układ odpornościowy dziecka

Podczas ciąży dziecko przebywało w Twoim brzuchu sterylnym dla niego środowisku. W tym okresie było chronione przez Twój organizm, a jego mikrobiota jelitowa (zamieszkujące przewód pokarmowy bakterie) prawie w ogóle nie istniała. Układ odpornościowy dziecka w chwili narodzin nie jest w pełni rozwinięty. Na szczęście w pierwszych miesiącach swojego życia niemowlę korzysta z Twoich przeciwciał przekazywanych w trakcie trwania ciąży. Przeciwciała te chronią je przed bakteriami, co nazywamy odpornością pasywną.

Karmienie piersią przyczynia się do rozwoju mikrobioty jelitowej, ponieważ mleko mamy jest bogate w probiotyczne kultury bakterii. Stanowi to jedną z pierwszych form naturalnej reakcji obronnej organizmu dziecka. Zawiera również oligosacharydy mleka kobiecego (HMO), które wspierają rozwój tych korzystnych drobnoustrojów. Pomagają one także eliminować bakterie chorobotwórcze i utrudniają im przytwierdzenie się do powierzchni jelita dziecka, dzięki czemu nie mogą zrobić maluszkowi krzywdy. Twój maluszek będzie ciągle wzmacniał swój własny układ odpornościowy, który będzie rozwijał się nawet do 10 12 roku życia dziecka.

Mama z dzieckiem jesienią

Dobre bakterie jelitowe – naturalne wzmocnienie odporności dziecka

W mleku mamy zawarte są probiotyczne kultury bakterii. Wpływają one korzystnie na mikrobiotę bakteryjną przewodu pokarmowego Twojego dziecka. Zwiększają ilość „dobrych” bakterii jelitowych oraz wspierają jego reakcje obronne, tworząc naturalną barierę ochronną. Wśród bakterii jelitowych bardzo ważną rolę odgrywają drobnoustroje z rodzaju Bifidobacterium (np. B.lactis czy B.longum) oraz Lactobacillus, czyli bakterie kwasu mlekowego, m.in. L.reuteri. Właśnie te korzystne kultury bakterii znajdują się w Twoim mleku. Jeśli karmisz piersią, wraz z nim trafiają do przewodu pokarmowego dziecka.

Rozwój układu odpornościowego dziecka

Jak już wiesz, przez 9 miesięcy ciąży maluszek rozwijał się w Twoim brzuchu w całkowicie sterylnych warunkach, to znaczy, że nie stykał się z żadnymi bakteriami. Równowaga mikrobiologiczna zaczyna się kształtować dopiero po urodzeniu w wyniku pierwszego kontaktu z drobnoustrojami. Jedne z nich są korzystne dla jego zdrowia, a inne niepożądane. Wtedy też ulega zmianie skład mikrobioty bakteryjnej przewodu pokarmowego noworodka. W dużej mierze zależy on od rodzaju porodu (najbardziej korzystny jest poród siłami natury) oraz sposobu żywienia. Wyłączne karmienie piersią sprzyja namnażaniu się dobroczynnych bifidobakterii, wspierając w ten sposób kształtujący się układ immunologiczny niemowlęcia.


Czy wiesz, że...

Wraz z rozwojem, maluszek zaczyna wszystkiego dotykać i chce wkładać wszystko do buzi. Jego kontakt ze światem zewnętrznym jest coraz częstszy, czerpie radość z przebywania z innymi ludźmi: dalszą rodziną, Twoimi znajomymi i ich dziećmi, którzy dzielą się z nim wszystkim… także drobnoustrojami!

Fakt, że to sprzyja różnicowaniu mikrobioty jelit dziecka, ale może też narażać maluszka na zarażenie się wirusami czy niechcianymi bakteriami. Klucz do zdrowia to prawidłowo zbudowana odporność już od pierwszych miesięcy życia niemowlaka.

Dieta wspierająca układ odpornościowy dziecka

Po 6. miesiącu życia Twoje dziecko czekają spore zmiany. Początki urozmaicania diety niemowlęcia są dla niego wyjątkowym momentem, bowiem wprowadzanie nowych produktów żywnościowych modyfikuje jego mikrobiotę jelitową. W miarę wprowadzania do diety dziecka innych pokarmów, zmniejsza się naturalna ilość bifidobakterii w jego przewodzie pokarmowym.

Bardzo korzystne jest wówczas włączenie do jadłospisu maluszka pokarmów, które zawierają probiotyki, czyli właśnie te „dobre” kultury bakterii. Znajdziemy je w kefirze czy probiotycznym jogurcie naturalnym. W przypadku alergii na mleko, można przygotować kefir wodny bądź na mleku kokosowym. Dobroczynne drobnoustroje kryją się także w produktach kiszonych, jak kapusta czy ogórki oraz zakwasie z buraka.

Produkty zawierające probiotyki

Istotną rolę odgrywają także prebiotyki, czyli produkty, która odżywiają „dobre bakterie” jelitowe, podobnie, jak robiły to wspomniane już HMO występujące w mleku mamy. Jest to głównie żywność roślinna, jak cykoria, cebula, czosnek, por czy ziemniaki (ugotowane i schłodzone).

Jak wspierać odporność dziecka?

 

Jeśli z jakichś powodów nie możesz karmić piersią, a martwisz się o to, jak zapewnić mu odpowiednią ochronę po karmieniu piersią, zadbaj o dobór odpowiedniego mleka modyfikowanego. Dobór mleka powinnaś skonsultować z pediatrą.

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Mamy oceniają tę treść na 0/5

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.