Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

CSS - Nav Links

Article - udostępnij
X
Dieta po porodzie

Dieta po porodzie

Zastanawiasz się, jak powinna wyglądać dieta karmiącej mamy? Jeśli miałaś cesarskie cięcie, czy Twój jadłospis powinien różnić się od menu kobiet, które rodziły naturalnie? Odpowiadamy na wszystkie wątpliwości związane z żywieniem po porodzie. Sprawdź również, jak zbilansowana dieta w połogu wpływa na Twoje samopoczucie, wygląd i sylwetkę.

 

poniedziałek, 02.12.2019

Ciąża i poród stanowią dla organizmu kobiety duże obciążenie. Jeśli chcesz po rozwiązaniu wrócić do formy, zacznij od zbilansowanej diety! Dowiedz się, jak powinno wyglądać menu w okresie połogu i dlaczego ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości składników mineralnych oraz witamin, gdy karmisz piersią. Sprawdź również, jak z pomocą racjonalnego żywienia zrzucić kilogramy po ciąży.

Dieta w czasie połogu: po porodzie naturalnym i cesarskim cięciu

Połóg dla kobiety to czas na regenerację, dlatego jadłospis mamy powinien być dopasowany do jej potrzeb i odpowiednio zbilansowany. W tym czasie w szczególny sposób trzeba zadbać o to, jakie produkty lądują na talerzu, aby w zdrowy sposób zrzucić ciążowe kilogramy. Po porodzie siłami natury nie ma żadnych obostrzeń dotyczących spożywanych posiłków. Przez pierwsze dni połogu warto jednak jeść produkty, po których nie występują u Ciebie wzdęcia czy inne dolegliwości układu pokarmowego (np. zgaga).

Jeżeli Twój maluszek przyszedł na świat przez cesarskie cięcie, w pierwszych dniach po porodzie zalecana jest lekkostrawna dieta, która pomoże zapobiec dolegliwościom układu pokarmowego. Cesarskie cięcie wykonywane jest w znieczuleniu, które może w niektórych przypadkach powodować wymioty lub mdłości, dlatego pierwszym posiłkiem po cesarce często mogą być biszkopty, delikatny kleik lub sucharki. Jeśli nie występują powikłania, już kilka godzin po operacji można zjeść delikatny posiłek. Pamiętaj jednak, że bez względu na to, w jaki sposób rodzisz, ważne abyś wypijała minimum 2 litry wody dziennie w celu dobrego nawodnienia organizmu po porodzie.

Dieta po cesarce i porodzie naturalnym

Dieta karmiącej mamy

Na początek warto obalić mity, które często powtarzane są kobietom zaraz po porodzie. Dieta karmiącej mamy wcale nie musi wykluczać określonych produktów. Jej jadłospis powinien być taki sam, jak przed ciążą! Nie eliminuj nic z diety „na wszelki wypadek”, aby zapobiec potencjalnemu uczuleniu u dziecka lub wystąpieniu u niego bólu brzuszka. Po prostu bacznie obserwuj, jak Twój skarb reaguje na to, co wcześniej jadłaś.

Wprowadzenie diety eliminacyjnej u mamy jest zasadne tylko wtedy, gdy dziecko ma stwierdzoną alergię pokarmową lub nietolerancję na dany składnik. Jeśli będziesz miała problemy z ułożeniem menu dla siebie, które wykluczy dany alergen, skorzystaj z pomocy doświadczonego dietetyka. Dzięki takiej fachowej pomocy nie narazisz się na niedobory witamin i składników mineralnych.


Jeżeli karmisz piersią, przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka powinnaś do swojej diety dostarczać dodatkowe 500 kcal, czyli jeden posiłek. Wiąże się to ze zwiększonym kosztem energetycznym podczas karmienia maluszka. Po 6. miesiącu życia maluszka dodatkowe zapotrzebowanie spada do 400 kcal.

Co robić, żeby pozbyć się ciążowego brzuszka?

Jeżeli chcesz uporać się z dodatkowymi kilogramami, brzuszkiem i boczkami, które zostały po porodzie, postaw na zbilansowaną, kolorową dietę! Wprowadź zdrowe nawyki żywieniowe. Oto 5 złotych zasad!

  1. Każdego dnia spożywaj 5 posiłków. Najlepiej w 3-godzinnych odstępach. Pierwszy posiłek zjedz nie później niż godzinę po przebudzeniu, a ostatni 3 godziny przed snem. 
  2. Codziennie spożywaj warzywa i owoce. Jedz je także w formie zdrowych przekąsek, podane z orzechami czy pestkami.
  3. Unikaj smażenia potraw. Staraj się, aby przygotowane przez Ciebie posiłki były gotowane, pieczone w foli czy grillowane.
  4. Ogranicz ilość soli. Zamiast niej używaj aromatycznych ziół, np. bazylii, koperku, natki pietruszki.
  5. Pamiętaj o nawodnieniu! Codziennie wypijaj ok. 2 litry wody.


Kiedy karmisz piersią, warto raz dziennie sięgnąć po jogurt naturalny lub kefir. Produkty mleczne zawierają probiotyki, czyli dobre bakterie, które wzmacniają odporność i poprawiają pracę układu pokarmowego. Kiedy karmisz, w naturalny sposób przekazujesz swojemu dziecku wraz z mlekiem to, co najlepsze, chroniąc go przed infekcjami.

Dieta po porodzie – produkty, które warto jeść

Po porodzie warto uzupełnić niedobory składników mineralnych oraz witamin, dlatego w czasie laktacji, ale również po niej, dieta powinna obfitować w zdrowe tłuszcze roślinne (np. z awokado) oraz oleje roślinne (olej rzepakowy, oliwa z oliwek). W Twoim menu powinny się znaleźć chude mięsa (drób, królik), morskie ryby (łosoś, makrela), kasze (jaglana, gryczana), produkty pełnoziarniste (ciemne makarony, ryż brązowy, chleb razowy) oraz jajka. Ważną pozycją w menu są warzywa, które powinny pojawić się w każdym posiłku. Wzbogać jadłospis o nabiał i wspomniane już wcześniej owoce.

Dieta mamy po porodzie

Jedz zdrowo, czuj się dobrze i wyglądaj pięknie

Bardzo często po ciąży kobiety zmagają się z nadmiernym wypadaniem włosów, pogorszeniem nastroju czy sennością. Niektóre dolegliwości związane są z hormonami, których stężenie po ciąży powoli wraca do normy. Aby sobie pomóc, możesz uzupełnić dietę np. o magnez, który pomoże walczyć ze zmęczeniem. Nie zapomnij o kwasie DHA z rodziny omega-3 (znajdziesz go w rybach morskich i owocach morza), który wspiera rozwój wzroku i mózgu maluszka.

Kluczowym składnikiem Twojej diety w połogu, szczególnie na początku karmienia, jest białko (np. z mięsa, roślin strączkowych, produktów mlecznych i ryb), które pomaga budować m.in. tkanki dziecka. Nie zapominaj też o witaminach z grupy B (zielone warzywa, produkty pełnoziarniste, produkty pochodzenia zwierzęcego), witaminie D (tłuste ryby morskie) oraz o ważnych składnikach mineralnych: żelazie (mięso), wapniu (produkty mleczne), cynku (kasze, orzechy) i jodzie (ryby morskie i owoce morza).

Zbilansowana dieta po porodzie

Jeśli po ciąży połączysz zdrową dietę z aktywnością fizyczną dopasowaną do Twoich możliwości, z pewnością szybko wrócisz do wagi sprzed ciąży i poczujesz się atrakcyjnie. Dodatkowo zadbasz o swój piękny wygląd, wzmocnisz paznokcie, włosy i poprawisz wygląd skóry. Jeżeli będziesz karmić piersią – mnóstwo odżywczych korzyści wraz z mlekiem będzie czerpał także maluszek, a Ty będziesz miała pewność, że w odpowiedni sposób troszczysz się o Wasze zdrowie.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.