Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Akceptacja swojego ciała po porodzie

Pokochaj swoje ciało po porodzie

Czas powiedzieć to sobie wprost: ciało po ciąży nie będzie dokładnie takie samo jak przed nią. Nie oznacza to jednak, że wygląda ono źle – jest po prostu inne. Jeśli zaakceptujesz zmiany, jakie zaszły w Twoim organizmie, i podejdziesz do samej siebie z wyrozumiałością, poczujesz się szczęśliwsza.

środa, 04.12.2019

Wiele młodych mam uskarża się na kondycję swojego ciała po ciąży. Jeśli i Ty z niezadowoleniem podchodzisz do swojego ciała, musisz zrozumieć, że takie podejście nie wnosi niczego dobrego. Wszystkie kobiety po porodzie zmieniają się i jest to naturalne. Warto więc zaakceptować swoje ciało – i na nowo je pokochać!

Ciało po ciąży

Pamiętaj o tym, że przez jakiś czas po porodzie w Twoim organizmie zachodzą dalej intensywne zmiany. Wiąże się to przede wszystkim z nieuregulowaną jeszcze gospodarką hormonalną. Ma ona wpływ na wiele czynników, między innymi wypadanie włosów czy stan Twoich piersi. Na biust silnie oddziałuje również laktacja – a po jej ustaniu czekają Cię jeszcze kolejne zmiany. Także brzuch po porodzie zwykle bardzo powoli wraca do formy. Sam proces obkurczania się macicy trwa bowiem trochę czasu – nawet kilka tygodni.

Wszystko to wydaje się trudne do zaakceptowania. Nie zapominaj jednak o tym, że Twoje ciało zmieniało się przez dziewięć miesięcy ciąży. Powinnaś więc dać mu jeszcze więcej czasu na regenerację. Nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Nie zapomnij też, że zbyt szybkie i intensywne zmiany nie są wcale dobre dla Twojego ciała. Powinnaś na razie zadbać o zdrową dietę i stopniowy powrót do aktywności fizycznej. W ten sposób osiągniesz ponownie dobrą kondycję, ale bez nadmiernego obciążania organizmu.

Powrót do formy po ciąży

Samopoczucie po ciąży

Zmiany hormonalne oraz nowa, niełatwa przecież rola mamy wpływają zapewne również na Twoją psychikę. Być może zastanawiasz się, jak poradzisz sobie z macierzyństwem. Nie zapominaj jednak, że takie obawy odczuwają właściwie wszystkie młode mamy. Powinnaś zaufać swojemu instynktowi. Nie wahaj się też przed tym, by prosić bliskich o pomoc. Możesz również spytać o radę swoją mamę, teściową czy koleżanki, które mają już dzieci. Niektórym kobietom pewności siebie dodaje czytanie poradników dla młodych mam. Spróbuj wygospodarować na to czas i sprawdź, czy znajdziesz w nich odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.

Lektura młodej mamy

Jeżeli martwisz się o to, jak teraz ułożą się relacje z Twoim partnerem, to chcemy Cię również pocieszyć. Wasze życie uległo sporemu przeobrażeniu i oboje potrzebujecie trochę czasu, aby odnaleźć się w nowych rolach. Prawdopodobnie Twój partner także nie czuje się jeszcze pewnie jako tata. Porozmawiajcie o swoich obawach i spróbujcie razem się z nimi uporać, wzajemnie się wspierając. Przekonasz się, że kiedy już oswoicie się ze swoimi nowymi rolami, wówczas Wasza bliskość na nowo się odbuduje.

Zatroszcz się o siebie!

Samoakceptacja to podstawa – jeśli chodzi o sferę zarówno cielesną, jak i psychiczną. Porozpieszczaj się – zafunduj sobie zabiegi kosmetyczne, które pozwolą Ci się zrelaksować i lepiej poczuć we własnym ciele. Jeśli masz ochotę, możesz też przemyśleć zakup ubrań. Wyposażenie na nowo swojej szafy potrafi dobrze poprawić humor, a do tego da Ci możliwość dostosowania noszonej przez Ciebie odzieży do zmienionej sylwetki i roli mamy.

Dbanie o ciało po porodzie

Koniecznie zadbaj o swój czas wolny. Kiedy odpoczywasz psychicznie, działa to regenerująco także na Twoje ciało. Stres związany z nowymi obowiązkami, który może się nawarstwiać dzień po dniu, ma większy wpływ na organizm, niż przypuszczalnie sądzisz. Osłabia ciało, może też pogorszyć funkcjonowanie układu odpornościowego. Dlatego warto jak najbardziej ograniczać negatywne oddziaływanie stresu, zapewniając swoistą przeciwwagę – wypoczynek i robienie sobie małych przyjemności. Dzięki temu przetrwasz trudny czas połogu, a już wkrótce zobaczysz świat w jaśniejszych barwach i zaczniesz w pełni cieszyć się macierzyństwem.


Jeśli odczuwasz, że od dłuższego czasu znajdujesz się w kiepskim nastroju, a próby jego poprawienia nie działają, warto rozważyć skonsultowanie się z lekarzem. Może to być lekarz pierwszego kontaktu – który oceni, jak poważne objawy opisujesz – lub psychiatra. Aby się do nich dostać na NFZ, nie potrzebujesz skierowania. Jeśli jednak zdecydujesz, że chciałabyś skorzystać ze wsparcia psychologa lub psychoterapeuty, to pamiętaj, że umówienie wizyty do tych specjalistów wymaga już skierowania od lekarza pierwszego kontaktu.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

  • pobierz jadłospisy stworzone przez dietetyków
  • odbierz darmowe próbki NAN OPTIPRO Plus 2 HM-O
  • weź udział w konkursach i wygrywaj
  • testuj produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.