Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Włosy po ciąży

Włosy po ciąży

Po porodzie wiele kobiet zauważa, że kondycja ich włosów uległa gwałtownemu pogorszeniu. Włosy wypadają niemal garściami, są matowe i pozbawione życia. To wynik naturalnych procesów zachodzących w ciele po ciąży, mających podłoże hormonalne. Warto jednak odpowiednio wspomóc swój organizm, aby ograniczyć te objawy. 
 

poniedziałek, 25.11.2019

W okresie ciąży mogłaś mieć wrażenie, że kwitniesz. Twoje włosy zapewne też były pełne blasku i energii. Teraz jednak dostrzegasz nagłą zmianę? Twoje włosy po ciąży wypadają, wydają się kruche i łamliwe? Jeśli tak, to podpowiemy Ci, jak ograniczyć te zmiany i zadbać o odżywienie włosów oraz ich właściwą pielęgnację. 

Wypadanie włosów po ciąży

Zjawisko wypadania włosów po ciąży jest powszechne – wpływają na nie bowiem przemiany hormonalne. U kobiety ciężarnej następuje wzrost poziomu estrogenu, który wpływa na zahamowanie naturalnego procesu wypadania włosów. Po porodzie jednak poziom tego hormonu spada. W związku z tym naraz wypadają zarówno te włosy, które wcześniej zostały „zatrzymane”, jak i te, które w danym momencie i tak kończyłyby swój cykl życia. Dlatego właśnie można zauważyć, że nagle nasila się proces ich wypadania. 

Kobieta spoglądająca na wypadające włosy

Jak długo wypadają włosy po ciąży? Sytuacja się unormuje, kiedy wyreguluje się gospodarka hormonalna. Może to trochę potrwać – około 6–9 miesięcy, a w przypadku mam karmiących piersią nawet trochę dłużej. Nie da się tego procesu powstrzymać, tym bardziej jednak warto zająć się tymi włosami, które nie wypadły, i zadbać o ich troskliwą pielęgnację. 

Pielęgnacja włosów

W tym okresie, kiedy Twoje włosy są osłabione, warto sięgnąć po szampony i odżywki wzmacniające. Pamiętaj, aby wybierać te środki, które mają jak najbardziej naturalny skład. Należy je nakładać delikatnymi, okrężnymi ruchami, łagodnie wmasowując preparaty we włosy oraz w skórę głowy. Taki masaż dla skóry głowy jest niezwykle ważny – to tam bowiem znajdują się mieszki włosowe, czyli miejsce narodzin nowych włosów. 

Kobieta z maseczką na włosach

Doskonale działają też różne maseczki na włosy. Dzięki temu bowiem, że pozostawia się je na głowie przez dłuższy czas, zawarte w nich składniki mogą intensywniej wniknąć w strukturę włosa i w cebulkę. Na rynku są też dostępne rozmaite ampułki wzmacniające. Są to skoncentrowane preparaty, które nie tylko odżywiają już istniejące włosy, lecz także stymulują wzrost nowych. 

Babcine sposoby – domowa maseczka na włosy

Składniki: jajka, oliwa z oliwek (lub wybrany olej), opcjonalnie: miód, jogurt, cynamon, banan lub inne pachnące dodatki

Maseczka na włosy domowej roboty

  1. Roztrzep jajka: na stosunkowo krótkie włosy wystarczą dwa, na dłuższe – proporcjonalnie więcej
  2. Roztrzepane jajka wymieszaj z oliwą – w przeliczeniu: jedna łyżka oliwy na jedno jajko
  3. Opcjonalnie możesz też dorzucić ulubione pachnące dodatki, takie jak miód, jogurt, cynamon czy zblendowane banany. Ponownie wymieszaj
  4. Równomiernie nałóż maseczkę na umyte zwykłym szamponem włosy
  5. Załóż czepek na głowę i odczekaj 30 minut
  6. Zmyj maseczkę chłodną lub letnią wodą (zbyt ciepła może spowodować, że jajka się zetną)
  7. Ponownie umyj włosy zwykłym szamponem

Dieta na zdrowe i lśniące włosy

Nie zapomnij o tym, że także zawartość Twojego talerza wpływa na wygląd i kondycję włosów. Prowadzenie dobrze zbilansowanej, zrównoważonej diety po ciąży to oczywiście podstawa. Aby jednak jej skład działał wzmacniająco na Twoją fryzurę, powinnaś szczególnie zadbać o dostarczenie organizmowi witamin – głównie A, B, C i E. Sięgaj więc często po owoce i warzywa, wybieraj pełnoziarniste produkty zbożowe, nie zapomnij też o odpowiednim dobieraniu olejów roślinnych i o jedzeniu ryb. 

Stół zastawiony zdrowym jedzeniem

W rybach obecny jest także cynk, który ma ogromny wpływ na porost włosów. Znajdziesz go też w otrębach pszennych, pestkach dyni czy migdałach. Innym istotnym dla włosów składnikiem mineralnym jest żelazo – a należy zauważyć, że młode mamy są szczególnie narażone na jego niedobory. Największa jego zawartość występuje w czerwonym mięsie, ale jest też obecne m.in. w roślinach strączkowych, takich jak soja, fasola, soczewica czy ciecierzyca. Zadbaj również o obecność w diecie źródeł selenu. Składnik ten występuje m.in. w orzechach brazylijskich, łososiu, tuńczyku czy jajkach. Dzięki tak skomponowanej diecie nie będzie konieczna suplementacja tych składników.

Wypadanie włosów a zabiegi kosmetyczne

Świeżo upieczone mamy, które karmią maluszka piersią, często zastanawiają się, czy mogą farbować włosy lub korzystać z innych usług fryzjerskich, takich jak np. trwała. Zasadniczo nie ma ku temu przeciwskazań – ponieważ tego typu preparaty stosowane na głowę nie przenikają do pokarmu kobiecego. Pamiętaj jednak, że jeśli Twoje włosy są matowe i łamliwe, koloryzacja może dodatkowo je osłabić. 

Zanim zdecydujesz się na farbowanie czy inne zabiegi fryzjerskie, spróbuj ocenić, w jakim stanie znajdują się Twoje włosy. Jeśli uznasz, że są one zbyt obciążone obecnymi problemami, możesz trochę odczekać z koloryzacją. Jeżeli jednak wiesz, że nowa fryzura znacznie wpłynęłaby na Twoje samopoczucie, to wybierz się do salonu i skonsultuj się z fryzjerem. Może się okazać, że w ofercie są także efektywne zabiegi wzmacniające włosy! 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.