MyFeed Personalized Content
0-4 miesiące
Artykuł
Add this post to favorites

Jak możesz poradzić sobie z niechcianymi radami? Checklista

Twoje dziecko właśnie pojawiło się na świecie, więc to normalne, że jako świeżo upieczony rodzic czujesz się niepewnie w nowej sytuacji. Pewnie zdarza Ci się szukać oparcia w bliskich, którzy pełni dobrej woli dzielą się własnym rodzicielskim doświadczeniem. To normalne, że czasem takie rady przytłaczają, a w głowie pojawia się pytanie, czy maluszek na pewno ma zapewnione wszystko, czego potrzebuje. 

3min. czytania Sty 15, 2024

Pamiętaj, że rodzice są dla swojego dziecka najważniejsi i jeśli oni czują się komfortowo – to szkrab także. Jeśli cudze opinie źle wpływają na Twój nastrój, może nasze wskazówki okażą się pomocne.
 

1. Czy rady, które słyszysz, są dla Ciebie cenne?

Jeśli nie, możesz grzecznie, ale stanowczo poinformować, że gdy będziesz potrzebować opinii na jakiś temat, to o nią poprosisz. Możesz też dodać, że wolałabyś usłyszeć raczej słowa wsparcia, a nie oskarżenia – nie dla wszystkich jest to oczywiste.

2. Dobry doradca jest na wagę złota

Czujesz, że przydałoby Ci się wsparcie w jakiejś kwestii? Może przychodzi Ci do głowy ktoś, kto miał podobne doświadczenia albo poradził sobie z takim samym problemem i teraz mógłby wesprzeć Cię dobrym słowem? Jeśli potrzebujesz porady dotyczącej karmienia piersią, wsparciem może okazać się raczej przyjaciółka, która też karmiła swoje dziecko naturalnie, a nie np. siostra, która z różnych przyczyn podawała dziecku tylko mleko modyfikowane.

3. Spróbuj zaufać swojej rodzicielskiej intuicji

Rodzicielska intuicja to nie mit – czasem warto jej posłuchać. Jeśli usłyszana rada wydaje Ci się przestarzała albo niewłaściwa, przemyśl skonsultowanie danego zagadnienia ze swoim lekarzem. Jego odpowiedź może pomóc Ci rozwiać wątpliwości. Przyda się też jako argument, gdy usłyszysz opinię, którą uznasz za szkodliwą. Możesz też zajrzeć do naszej Strefy Eksperta, w której specjaliści Nestlé Baby&me – psycholog, edukator laktacyjny, dietetyk, położna i neurologopeda – odpowiadają na nurtujące rodziców pytania.

4. Czy właściwie interpretujesz wypowiedzi innych osób?

Jest to szczególnie ważne, gdy mowa o komunikacji za pomocą internetu. Na forach internetowych, w komunikatorach czy postach w mediach społecznościowych używa się języka pisanego, nie słychać więc intonacji głosu ani nie widać mowy ciała, dużo łatwiej więc o nieporozumienia. Jeśli nie masz pewności, o co chodziło Twojemu rozmówcy, poproś o wyjaśnienie. W razie jakichkolwiek wątpliwości poczekaj na możliwość rozmowy twarzą w twarz.

5. Czy to klasyczny przypadek zawstydzania rodzica?

Nie zawsze złe rady wynikają z nieporozumienia. W internecie niestety powszechne jest zawstydzanie młodych rodziców. Złośliwość – niezależnie od tego, czy wynika z frustracji, problemów z własnym rodzicielstwem czy z zazdrości, nie powinna mieć miejsca. Jeśli zauważysz, że inny rodzic zawstydza Cię online, bez żadnych wyrzutów sumienia możesz go zignorować. Przemyśl skasowanie swojego posta, aby nikt nie mógł dołączyć do rozmowy, i ignorowanie komentarzy. To trudne, ale postaraj się podejść do tego z dystansem. To komentujący mają problem, a nie Ty.

6. Czy zdarza Ci się oceniać innych rodziców?

Na koniec warto spojrzeć wstecz i zadać sobie pytanie, czy i Tobie nie zdarzyło się ocenić innych. To naturalny odruch, ale warto z nim walczyć. Każdy rodzic stara się dać swojemu dziecku to, co najlepsze, i każdy troszczy się o nie najlepiej, jak potrafi. O wiele zdrowiej jest wspierać innych rodziców w rodzinie, wśród przyjaciół czy na internetowym forum.

 

Jeśli szukasz rzetelnego źródła wiedzy o rodzicielstwie, dołącz do programu Nestlé Baby&me i uzyskaj dostęp do wielu materiałów edukacyjnych związanych z wychowaniem dziecka. Dowiedz się m.in. jak w pełni cieszyć się macierzyństwem i być dobrą mamą.

Baby&Me_banner_rejestracyjny z wózkiem
Graj o wózek 3w1 dla Maluszka!

Dołącz do programu Nestlé Baby&me i poznaj wszystkie benefity, które dla Ciebie przygotowaliśmy.

Rate this article

Nestlé Baby&me umożliwia konsumentom wystawianie opinii o swoich produktach i zapewnia dostęp do wystawianych przez konsumentów opinii o swoich produktach, jednakże na ten moment Nestlé Baby&me nie może zapewnić, czy publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.