Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Pielęgnacja noworodka

Pielęgnacja noworodka po porodzie – chłopca i dziewczynki

Początkowo kąpiel noworodka wydaje się dużym wyzwaniem. Jednak nie ma potrzeby się zamartwiać. Weź sprawy w swoje ręce i zatroszcz się o właściwą pielęgnację noworodka – a początkowe obawy szybko ustąpią miejsca poczuciu, że jesteś specjalistą w tej dziedzinie.

środa, 02.11.2016

Lęk przed pierwszą kąpielą jest czymś naturalnym, jednak można go pokonać poprzez nabycie doświadczenia. Jeśli Tata podejmie się tego zadania i dobrze się do niego przygotuje, zyska nie tylko cenną umiejętność związaną z opieką nad dzieckiem, lecz także ogromną wdzięczność zmęczonej mamy szkraba.

Kiedy i od czego zacząć?

To Wy sami zdecydujcie, kiedy powinna mieć miejsce pierwsza kąpiel noworodka w domu - może się odbyć już tego dnia, w którym wróci ze szpitala, ale też później. Niektórzy rodzice decydują, aby do czasu odpadnięcia kikuta pępowiny myć dziecko „na sucho”, czyli tylko przecierać je wilgotną ściereczką czy wacikami. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby już wtedy kąpać maluszka w wanience – aby pępuszek pozostał suchy wystarczy nalać do wanienki odpowiednią ilość wody tak, by pępek znajdował się ponad linią wody. Dzięki temu łatwiej będzie zadbać o higienę tych okolic do czasu odpadnięcia kikuta (co następuje zwykle po kilku dniach, do około 2 tygodni). Pępek wystarczy pielęgnować na sucho, bez stosowania żadnych dodatkowych środków, jednak jeśli jest taka konieczność można przecierać go zmoczonym wacikiem lub wykorzystać preparat z oktenidyną.


Wyprawka kosmetyczna dla noworodka i akcesoria

  • Żel myjący dla niemowląt
  • Szampon dla niemowląt – jeśli dziecko ma już włoski
  • Krem lub emulsja do nawilżenia ciała po kąpieli
  • Krem do pielęgnacji pupy
  • Roztwór soli fizjologicznej do pielęgnacji oczu dziecka
  • Waciki kosmetyczne
  • Gaza do przetarcia okolic pępka
  • Nożyczki do paznokci
  • Delikatna szczotka do włosów
  • Ewentualnie termometr do sprawdzenia temperatury wody (ok. 37°C)
  • Ręcznik
  • Czyste ubranko do przebrania maluszka
  • Pieluszka jednorazowa lub tetrowa

Przed przystąpieniem do kąpieli dziecka zadbaj o odpowiednią organizację przestrzeni, w której masz zamiar je myć. Przygotuj ręcznik, kosmetyki do mycia i pielęgnacji skóry noworodka, pieluszkę i ubranko po kąpieli. Oczywiście przydatne są także wanienka i przewijak. Świetnie sprawdzają się wanienki na stelażu, ponieważ nie nadwyrężają kręgosłupa rodziców. Zadbaj też o odpowiednią temperaturę zarówno powietrza w pomieszczeniu (ok. 23–25°C), jak i wody w wanience (ok. 37°C). Pamiętaj, że mycie maluszka nie musi odbywać się wieczorem. Jest to jednak o tyle dobre rozwiązanie, że zazwyczaj dziecko po wieczornym karmieniu i kąpieli jest odprężone – dzięki czemu znacznie spokojniej zasypia.

Kąpiel niemowlaka

Jak kąpać noworodka i niemowlę?

Kiedy już zgromadzisz wokół siebie wszystkie niezbędne akcesoria, przystąp do kąpieli. Delikatnie rozbierz maluszka. Pamiętaj, że także dla niego to duże przeżycie, warto więc przy tym spokojnie do niego mówić i się uśmiechać, aby czuł się bezpieczniej. Następnie chwyć dziecko pewnym ruchem, tak aby jego główka opierała się na Twoim przedramieniu, a dłonią obejmij jego ramię. Drugą ręką podtrzymaj pupę maluszka i powoli zanurz go w wodzie. Gdy będzie już w wanience, możesz umyć go dłonią, która wcześniej podtrzymywała pupę. Aby dziecko nie ślizgało się po dnie wanienki, dobrze jest wyłożyć ją specjalną matą czy wkładką antypoślizgową. Delikatnie obmyj nóżki, brzuszek, rączki, plecki i włoski dziecka przy użyciu odpowiednich kosmetyków.

Po wyjęciu maluszka z wanienki otul go ręcznikiem i umyj mu buzię wacikiem kosmetycznym nasączonym czystą wodą. Następnie zmocz gazik lub wacik w roztworze soli fizjologicznej i delikatnie przetrzyj dziecku oczy – zaczynając od zewnątrz i kierując się do wewnętrznego kącika oka. Jeśli chodzi o uszka dziecka, to przetrzyj jedynie zewnętrzną małżowinę i tył ucha (za zagięciem). Pamiętaj również, aby natłuścić ciało maluszka. Smarując skórę, wykonuj delikatny masaż, dzięki czemu dziecko się zrelaksuje i stanie się spokojniejsze. Na koniec załóż maluszkowi świeżą pieluszkę i czyste ubranko

Pielęgnacja niemowlaka

 

Pielęgnacja dziewczynki

W przypadku pielęgnacji małych dziewczynek pamiętaj o tym, aby zadbać o odpowiedni kierunek mycia narządów płciowych. Ruch ręki powinien przebiegać zawsze od sromu do odbytu. Chodzi o to, aby bakterie z okolic odbytu nie miały szansy dostać się w okolice cewki moczowej, może to bowiem skutkować zakażeniami dróg moczowych. Tuż po porodzie na wargach sromowych może się zbierać różowawa wydzielina. Nie jest to powód do niepokoju – to naturalny stan. Delikatnie rozchyl wargi sromowe dziewczynki i przemyj je letnią wodą.

Pielęgnacja chłopca

W przypadku chłopców wątpliwości budzi prawidłowa pielęgnacja napletka. Przez mniej więcej 6 pierwszych miesięcy, w niektórych przypadkach dłużej, napletek jest przyrośnięty do prącia – i przez ten czas nie należy próbować go odciągać podczas pielęgnacji. Należy wtedy delikatnie umyć prącie i jądra maluszka. Po kąpieli dokładnie osusz miejsca intymne chłopca.

 

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

  • pobierz jadłospisy stworzone przez dietetyków
  • odbierz darmowe próbki NAN OPTIPRO Plus 2 HM-O
  • weź udział w konkursach i wygrywaj
  • testuj produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
Mamy oceniają tę treść na 3/5
avatar
avatar

Aga

Mało fachowy artykuł, pisany raczej na podstawie wiedzy z lat 90. polecam sprawdzić aktualne zalecenia. dziecka nie powinno się kąpać jak najdłużej, niektóre szpitale zalecają nawet 14 dni. Kikut Pępowiny można moczyć jak każdą ranę, później trzeba go delikatnie osuszyć. Więcej jest błędów w artykule, ale nie chce mi się wyliczać. Mamy zachęcam poszukać informacji w innym miejscu. ;)

avatar

termin grudzien 2018

Chyba przeczytalam juz wszystkie artykuly o ciazy w internecie ;) ale troche sie stresuje jak czytam o kapielach, takie deliktane cialko i to jeszcze chlopak, wiec dodatkowe wyzwania o ktorych tutaj jest napisane. synek bedzie z nami chyba an wigilie (taki prezent) i juz sie przygotowuje. czy są tu jakies inne dziewczyny ktore rodza w grudniu? #rodzew2018

Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.