Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Niemowlę w bluzce w paski je łyżeczką kaszkę

Rola witaminy C i A w diecie dziecka

Podczas rozszerzania diety maluszka odpowiednie komponowanie jadłospisu jest kluczowe, by zagwarantować szkrabowi odpowiednią ilość składników odżywczych – w tym np. witaminy C oraz witaminy A, które są ważne dla odporności. Sprawdź, jakie produkty zawierają te immunoskładniki, i co robić, by maluszek miał dostarczaną ich odpowiednią ilość w swoim organizmie.

poniedziałek, 12.10.2020

Dla prawidłowego rozwoju dziecka i zapewnienia mu odporności ważne jest m.in. prawidłowe żywienie. Do diety maluszka powinny trafiać białka, węglowodany i tłuszcze (w tym długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe), ale także takie składniki jak probiotyki, prebiotyki oraz witaminy i składniki mineralne. Aby zadbać o zdrowie dziecka, ważne są także odpowiednie immunoskładniki, czyli składniki mineralne oraz witaminy (np. witamina C i witamina A). Dowiedz się, jak zapewnić niemowlakowi ich odpowiednią ilość!

Dla odporności dziecka ważne są m.in. takie witaminy jak: A, C, E i D, które oprócz swoich podstawowych ról wykazują także wpływ na układ immunologiczny organizmu. Nie bez znaczenia są też składniki mineralne – takie jak: selen, cynk, żelazo, które mają wpływ na poprawę odporności. Możesz je pozyskać z różnorodnej i zbilansowanej diety.

Witamina A w zróżnicowanej diecie niemowląt i małych dzieci

Odpowiednia ilość witaminy A w codziennej diecie maluszka przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Jest także potrzebna do tego, aby komórki jeszcze dojrzewającego układu immunologicznego niemowlęcia mogły się różnicować i uzyskały prawidłową strukturę. Zapotrzebowanie na witaminę A w menu dziecka, które właśnie zaczyna poznawać nowe smaki oraz konsystencje, mogą pomóc pokryć takie produkty jak: warzywa (np. marchewka, szpinak, natka pietruszki i brokuły), owoce (morele, brzoskwinie), niektóre tłuszcze (masło, które w Polsce jest obowiązkowo wzbogacane w witaminę A), mięso, jajka, niektóre ryby morskie oraz produkty mleczne.

Pamiętaj, aby produkty, które serwujesz dziecku, pochodziły ze sprawdzonych źródeł. Podawaj je zgodnie z obowiązującym schematem żywienia niemowląt. Jeżeli szkrab ma alergię, skonsultuj się z lekarzem lub doświadczonym dietetykiem. Specjalista może Wam pomóc odpowiednio zastąpić w jadłospisie dany alergen, który czasami trzeba wyeliminować z diety szkraba na krótki bądź dłuższy czas.

Niemowlę je posiłek bogaty w witaminę A

Jak unikać niedoboru witaminy A?

Występujące w żywności związki o charakterze witaminy A mają różną aktywność biologiczną. Dlatego też łączną zawartość witaminy A w produktach spożywczych wyraża się w mikrogramach (µg) równoważnika (ekwiwalentu) retinolu. Według norm ustalonych przez Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci dla niemowląt w wieku od 0 do 12 miesięcy wystarczającą dawką równoważnika retinolu na dobę jest 350 µg.

Warto zadbać o prawidłową ilość witaminy A w diecie dziecka, poprzez podawanie różnorodnych pokarmów, które są jej źródłem, nie zapominając również o innych składnikach ważnych dla odporności maluszka. Jeżeli zaobserwujesz, że dziecko częściej łapie infekcje choruje, skonsultuj się z lekarzem. To mogą (ale nie muszą) być objawy niedoborów witaminy A. Lekarz, dzięki swojej obserwacji i badaniom, pomoże utrzymać Twojego maluszka w mistrzowskiej formie!

Czy wiesz, że...

Zapotrzebowanie na witaminę A i C zależy m.in. od wieku, płci, a nawet stanu fizjologicznego. Organizm może mieć większe zapotrzebowanie na tę witminę np. podczas infekcji, przewlekłego stresu czy w trakcie chorób układu pokarmowego.

Witamina C w zróżnicowanej diecie niemowląt i małch dzieci

Witamina C jest znanym antyoksydantem. Ułatwia przyswajanie żelaza w jelitach (niezbędnego m.in. do rozwoju funkcji poznawczych). Podczas infekcji maluszka witamina C, która jest nagromadzona w leukocytach, jest szybko zużywana. Dlatego zaleca się, by w szczególności w okresie jesienno-zimowym, kiedy szansa na złapanie przeziębienia rośnie, zwiększyć podaż witaminy C, serwując dziecku więcej owoców i warzyw.

Uśmiechnięte dziecko je kaszkę z morelą

Jak unikać niedoboru witaminy C?

Spore ilości witaminy C znajdziesz w warzywach (czerwonej papryce, natce pietruszki, warzywach kapustnych) oraz w owocach (w szczególności w czarnych porzeczkach, kiwi, truskawkach, cytrusach). Warto zatem komponować posiłki dla dziecka, używając m.in. tych produktów. Przy wprowadzaniu do diety nowych warzyw i owocow – warto zwracać uwagę na reakcje dziecka, żeby wykluczyć ewentualne alergie.

Bazując na opracowanych normach wspomnianego już wcześniej Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, wystarczającą dawką witaminy C dla dzieci w wieku od 0 do 12 miesięcy jest 20 mg tego składnika na dobę. Jeśli jednak zdarzy się, że organizm maluszka będzie miał zbyt mało witaminy C, dziecko może być wtedy bardziej podatne na infekcje, a także znacznie częściej zmęczone.

Obserwuj szkraba i wszelkie dolegliwości konsultuj z pediatrą. Zadbaj także o odpowiednią ilość witaminy C w diecie dziecka, serwując na co dzień dania, które są jej źródłem. Pamiętaj też o innych składnikach, które wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego maluszka.

Nie przekraczaj zalecanych dawek witamin, by nie doprowadzić do ich nadmiaru w organizmie dziecka. Gdy pojawią się wspomniane wyżej charakterystyczne objawy niedoborów witaminy C i A – jak najszybciej udaj się ze swoją pociechą na konsultację lekarską.

Zróżnicowana dieta maluszka a odporność

Pamiętaj, że odpornosć Twojego dziecka zaczyna się już w brzuchu mamy.

Zapamiętaj!

Jeżeli karmisz piersią, mleko mamy zawiera wszystkie potrzebne składniki – w tym te, które wspierają odporność dziecka i chronią maleństwo przed bakteriami oraz wirusami.

Gdy dziecko jest już na etapie rozszerzania diety, potrzebuje w tym czasie zbilansowanej diety, odpowiedniej ilości energii i składników odżywczych, które dalej będą wspierać działanie układu odpornościowego. Istotne jest, aby urozmaicona dieta uwzględniała wszystkie grupy produktów spożywczych – oczywiście wprowadzanych stopniowo – z uwzględnieniem zasad ze schematu żywienia niemowląt. W zależności od etapu rozszerzania diety na talerzu niemowlaka i małego dziecka powinny znaleźć się nie tylko produkty mleczne, ale także warzywa, owoce, mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe i zdrowe tłuszcze.


Czy wiesz, że...

Ważna dla funkcjonowania organizmu dziecka jest też woda, stanowiąca nawet 80% masy ciała. Przy gorączce, katarze czy biegunce zwiększają się jej straty, a w konsekwencji rośnie zapotrzebowanie na ten składnik.

Kaszki Nestlé wzbogacone w witaminy i składniki mineralne

Każdy rodzic, który zaczyna rozszerzać dietę niemowlaka, troszczy się o to, aby jadłospis dziecka był pełnowartościowy i zawierał bogactwo witamin i składników mineralnych. Gdy zechcesz zapoznać szkraba z nowymi konsystencjami, a także smakiem zbóż, możesz wybrać dla niego kaszki Nestle, które są wzbogacane w witaminy (A, C, D, E, B1, B6, biotynę) i składniki mineralne takie jak wapń, żelazo i jod. Kaszki są oczywiście dopasowane do potrzeb żywieniowych dziecka w danym wieku.

Zanim wybierzesz jakikolwiek produkt, zawsze przed zakupem zwróć uwagę na jego skład. Z myślą o maluszkach stworzyliśmy kaszki mleczno-ryżowe oraz bezmleczne. Dzięki tym produktom możesz urozmaicać menu dziecka i zaproponować mu nowe ciekawe smaki. Już jedna porcja kaszki Nestlé dostarcza ponad 50% dziennego zapotrzebowania dziecka na żelazo, które jest ważne dla rozwoju funkcji poznawczych, a witamina C obecna w kaszce wspomaga jego wchłanianie. W składzie znajdują się również immunoskładniki (cynk, żelazo, witaminy A i C) wspierające układ odpornościowy oraz kultury bakterii Bifidobacterium lactis.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.