Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Mama karmiąca maluszka
Jak mądrze i zdrowo rozszerzać dietę niemowlaka?

Schemat żywienia niemowląt – tabela

Gdy przychodzi czas na rozszerzenie diety Twojego maluszka skonsultuj się z lekarzem pediatrą, kiedy najlepiej będzie podać dziecku pokarm inny niż mleko mamy, np. krem z warzyw czy mus z owoców. Sprawdź, jak wygląda schemat żywienia dzieci w 1. roku życia.

czwartek, 29.09.2016

Jak mądrze i zdrowo rozszerzać dietę niemowlaka?

Kiedy Twój skarb dorasta i zmieniają się jego potrzeby żywieniowe, warto wiedzieć, jakie posiłki przygotowywać maluszkowi po odstawieniu od piersi, aby nadal rozwijał się i rósł prawidłowo. Każdy rodzic powinien szukać wiarygodnych źródeł, aby mieć wiedzę, co można podać w określonym miesiącu życia, a czego należy unikać w diecie dziecka.

Czym jest schemat żywienia niemowląt?

Schemat żywienia niemowląt jest zbiorem zaleceń dotyczących diety dzieci w 1. roku życia. Przedstawia on zalecenia dotyczące właściwego rozszerzania ich jadłospisu. Wskazówki dotyczą zarówno żywienia dzieci karmionych piersią, jak i mlekiem modyfikowanym. Rodzice mogą znaleźć w schemacie żywienia niemowląt m.in. informacje dotyczące tego, jakie pokarmy, w jakiej ilości i konsystencji, oraz w którym miesiącu życia należy wprowadzać do diety dziecka. To może pozwolić Twojemu szkrabowi na sukcesywne odkrywanie nowych smaków i konsystencji. Schemat ten jest ustalany przez specjalistów na podstawie aktualnych badań w zakresie żywienia niemowląt.

Mama karmiąca dziecko

Układając jadłospis dla małego dziecka, trzeba uwzględnić jego indywidualne potrzeby::

  • alergie
  • nietolerancje pokarmowe
  • apetyt

Nowości do diety dziecka należy wprowadzać stopniowo. Podawanie nowego składnika najlepiej rozpocząć od niewielkiej ilości, tzn. 1-2 łyżeczek danego produktu zwracając uwagę, jak maluszek reaguje na nowe produkty w swojej diecie. Zwracaj również uwagę na oznaki głodu i sytości, które komunikuje dziecko. Gdy odwraca głowę od łyżeczki lub traci zainteresowanie jedzeniem to znak, że jest  już najedzone.


Zapamiętaj!

Nie karm dziecka na siłę, pod presją. Ty powinnaś decydować, co dziecku podasz, kiedy i w jakiej formie. Jednak to Twój maluszek decyduje, czy zje to, co ma na talerzu, i jeśli tak, to ile.

Kto opracował schemat żywienia?

Schemat żywienia niemowląt został opracowany przez Sekcję Żywieniową Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. W jego tworzeniu brali udział m.in. pediatrzy, lekarze rodzinni czy doświadczeni dietetycy. Zalecenia dotyczące żywienia niemowląt zmieniają się wraz z postępem nauki i wiedzy na ten temat. Przy tworzeniu modelu żywienia zawsze brane są pod uwagę wyniki aktualnych badań w tym zakresie, dlatego też wytyczne żywieniowe co jakiś czas ulegają zmianie.

Aktualny schemat żywienia

Najnowsze zalecenia dotyczące karmienia niemowląt pochodzą z 2016 roku. Poznaj optymalny dla Twojego dziecka czas i kolejność wprowadzania nowych produktów do diety. Poznaj model żywienia niemowląt wyłącznie karmionych piersią i maluszków, którym są już wprowadzane pierwsze pokarmy uzupełniające.

TABELA KARMIENIA NIEMOWLĄT

Schemat żywienia niemowląt

Ze schematu żywienia dzieci wynika, że po ukończeniu 4. miesiąca można zacząć rozszerzać dietę dzieciom karmionym mlekiem modyfikowanym. Gdy dziecko jest karmione piersią, przez pierwsze 6 miesięcy życia mleko mamy jest dla niego jednym pokarmem, który zaspakaja jego potrzeby żywieniowe. Rozszerzanie diety dziecka warto zacząć od wprowadzenia warzyw w postaci jednoskładnikowych przecierów warzywnych. Gdy Twój maluszek pozna już smak warzyw, podaj mu owoce, ok. 2 tygodnie po warzywach. Owoce są chętniej akceptowane w smaku, dlatego lepiej najpierw przyzwyczaić dziecko do smaku warzyw. Wprowadzając owoce, możesz rozpocząć od ugotowanego na parze i zblendowanego jabłka.

Po pewnym czasie zacznij podawać maluszkowi bardziej złożone zupki warzywne, również z dodatkiem ugotowanego, chudego mięsa (np. z indyka, gęsi, kaczki, kurczaka, a także inne: wołowinę, jagnięcinę czy królika). Początkowo dodawaj ok. 10 g gotowanego mięsa dziennie. Porcję mięska zwiększa¬j stopniowo do 20 g pod koniec 1. r.ż. Jeśli w trakcie rozszerzania diety dziecka zdecydujesz się na wybór gotowych dań, pamiętaj, że musi być to żywność przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci. Jest ona stworzona z myślą o najmłodszych dzieciach do 3. roku życia i spełnia normy nawet 500 razy bardziej rygorystyczne niż żywność dla dorosłych. Takie dania rozpoznasz dzięki oznaczeniu na etykiecie wieku podawania danego produktu.

Dziecko jedzące samodzielnie

Po ukończeniu przez maluszka 4. miesiąca życia możesz także zacząć podawać mu jajko (ważne źródło żelaza i witamin z grupy B), np. ugotowane lub dodane do zupek. Pamiętaj, aby danie zawsze było dostosowane konsystencją do umiejętności dziecka. Po skończeniu 6. miesiąca życia do diety dziecka możesz wprowadzić niewielkie ilości zmiksowanej ryby (np. łososia, mintaja). Początkowo raz w tygodniu, zastępując nią obiadek z mięsem. Pamiętaj, że ryby są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które wspierają rozwój mózgu dziecka. W diecie Twojego maluszka nie musi codziennie pojawiać się mięso. Przynajmniej raz w tygodniu możesz zaserwować mu bezmięsny obiadek na bazie warzyw. Także produkty mleczne (jogurt naturalny, kefir, serek) możesz zacząć podawać w drugim półroczu życia. Pamiętaj, aby przed 12. miesiącem życia nie wykorzystywać mleka krowiego jako głównego produktu mlecznego.


Zapamiętaj!

Nie dodawaj do posiłków i napojów maluszka cukru ani soli. Zamiast cukru wybierz owoce, a sól zamień na aromatyczne zioła, np. koperek czy pietruszkę. Pamiętaj, że Twój maluszek ma 2 razy więcej kubków smakowych niż Ty i dzięki temu inaczej odczuwa smaki. To, że dla Ciebie coś jest mdłe, nie oznacza, że jemu nie smakuje. Jedząc posiłki bez dodatku soli i cukru, dziecko ma niepowtarzalną szansę poznać rzeczywisty smak produktu! 

 

Nie masz pomysłu na posiłki dla swojego maluszka? Nie wiesz, jak wprowadzić do jego diety opisane wyżej zasady? Zapoznaj się z naszymi jadłospisami przygotowanymi przez dietetyka dla dzieci po 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. i 12. miesiącu życia!

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

Mamy oceniają tę treść na 5/5

Fajny podpis, że dziecko też decyduje :)

Jedyne do czego bym się przyczepiła, to że wg najnowszych wytycznych WHO to jednak rozszerzanie diety wyłącznie po 6msc życia się wprowadza :) ale poza tym wszystko okej. Karmimy nan optipro malucha ale nie tak sztywno wg wytycznych jak w tabeli ale pediatra mówi, że to nic że je czasem mniej, czasem więcej grunt że przybiera :)

nie jem nic poza mlekiem

Ja mam w domu małego terroryste jesli chodzi o jedzenie :D Pije mleko NAN optipro i czasem uda jej sie podać mus warzywny ale to tyle.. moze jest za młoda, może jeszcze nie pora.. Sama nie wiem ale nic na sile :)

Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.