Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Dziecko jedzące kaszkę

Niedobory cynku w diecie dziecka

Cynk, należący do grupy immunoskładników, jest ważny dla odporności Twojego dziecka. Jego optymalne spożycie może zmniejszyć ryzyko występowania infekcji. Poznaj najważniejsze funkcje cynku i zadbaj o odpowiednią porcję tego składnika w diecie maluszka. Sprawdź, jak to zrobić!

piątek, 08.05.2020

Cynk w organizmie człowieka pełni różne funkcje, m.in. wchodzi w skład ponad 300 enzymów. Uczestniczy także w przemianie białek, tłuszczów oraz węglowodanów i jest potrzebny do produkcji oraz funkcjonowania hormonów. Przyswajaniu cynku sprzyja witamina A. Przeczytaj, jak możesz zadbać o dietę maluszka, aby nie doprowadzić do niedoborów cynku. Poznaj też produkty dla niemowląt wzbogacone o ten składnik.


Słyszałaś o immunoskładnikach? To witaminy i składniki mineralne, których nie powinno zabraknąć w codziennej diecie Twojego rosnącego szkraba. Należą do nich m.in. witamina C, witamina A, żelazo oraz cynk. Ich zadaniem jest m.in. wspieranie odporności maluszka i ochrona małego organizmu przed bakteriami, wirusami i innymi patogenami z zewnątrz.

Niedobory cynku w diecie małych dzieci

Niedobory cynku w diecie niemowląt i małych dzieci mogą doprowadzić nawet do zahamowania wzrostu i rozwoju, zmian skórnych, biegunek czy utraty apetytu. Zbyt niskie spożycie tego składnika mineralnego prowadzi także do pogorszenia działania układu immunologicznego, a w efekcie – do osłabienia odporności. Maluszek, którego dieta jest uboga w cynk, może być bardziej podatny na infekcje, przeziębienia, choroby, a nawet alergie. Jeśli zauważysz u dziecka niepokojące objawy, nie zwlekaj z wizytą u pediatry.

Czy wiesz, że...

Cynk aktywuje wydzielany przez grasicę hormon o nazwie tymulina, który stymuluje produkcję limfocytów T – odpowiedzialnych za odporność.

 

W jakich produktach można znaleźć cynk?

Zadbaj o pełnowartościową dietę swojego dziecka i zapewnij mu odpowiednią ilość immunoskładników, serwując np. kaszki mleczno-ryżowe, ryżowe bezmleczne czy te z linii „Skarby Zbóż”, które w składzie zawierają właśnie cynk! Dobierz produkt do wieku małego smakosza i pomóż mu także odkrywać nowe smaki oraz konsystencje podczas rozszerzania diety. Cynk możesz znaleźć także w innych produktach. Ten immunoskładnik znajduje się m.in. w mięsie, ciemnym pieczywie, kaszy gryczanej, pestkach dyni i słonecznika, rybach czy jajkach oraz w warzywach (strączkowych, pomidorach, natce pietruszki, brokułach) i owocach (pomarańczach). Według schematu żywienia należy je stopniowo wprowadzać do dziecięcej diety. Sięgając po wymienione produkty, pamiętaj, aby zawsze pochodziły ze sprawdzonych źródeł.

Tata karmiący niemowlę

Jakie jest dobowe zapotrzebowanie dziecka na cynk?

Dobowe zapotrzebowanie dziecka na cynk zależy od tempa wzrostu małego organizmu, które jest najbardziej intensywne w pierwszym roku życia. Istnieją nawet normy przeznaczone dla niemowląt ustalone na poziomie wystarczającego spożycia (AI) tego składnika. W pierwszym półroczu życia są to 2 mg cynku. Średnie zapotrzebowanie (EAR) dla niemowląt w wieku 6-12 miesięcy wynosi 2,5 mg, a zalecane spożycie (RDA) to 3 mg. Pamiętaj zatem, aby nie przekraczać zalecanych dziennych ilości tego immunoskładnika w diecie dziecka.

Czy wiesz, że...

Cynk, tak samo jak żelazo, najlepiej przyswaja się z produktów pochodzenia zwierzęcego.

 

Postaraj się codziennie wspierać odporność maluszka. Możesz starać się skomponować smaczne posiłki z witaminami i składnikami mineralnymi. Dbaj o urozmaiconą dietę – pełną kolorowych warzyw i owoców. Do koszyka wkładaj produkty przeznaczone dla niemowląt i małych dzieci, które zawierają m.in. wspomniane immunoskładniki – w tym cynk!

 

Artykuł powstał na podstawie źródeł:
  • M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji Polski, Cynk, Instytut Żywności i Żywienia, 2017 r.
  • M.Szcześniak, B. Grimling, J. Meler, Cynk – pierwiastek zdrowia, Katedra i Zakład Technologii Postaci Leku, UM, Wrocław 214 r.
  • Kościej, U. Skotnicka-Graca, I. Ozga, Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności u dzieci, 2017 r.
  • H. Kunachowicz, I. Nadolna., B. Przygoda, K. Iwanow, Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

  • pobierz jadłospisy stworzone przez dietetyków
  • odbierz darmowe próbki NAN OPTIPRO Plus 2 HM-O
  • weź udział w konkursach i wygrywaj
  • testuj produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.