Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Article - udostępnij
X

Żywienie niemowląt. Źródło białka w diecie dziecka

Białko jest niezwykle ważnym budulcem rozwijającego się organizmu Twojego niemowlaka. Zadbaj więc o to, by w jego menu znalazła się odpowiednia ilość produktów zawierających ten składnik.

sobota, 01.10.2016

Białko jest makroskładnikiem niezbędnym dla prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu. To właśnie dlatego wszyscy rodzice powinni zadbać o to, by zapewnić swoim dzieciom wysokiej jakości białko w odpowiedniej ilości. Pełnowartościowa dieta, uwzględniająca niezbędną ilość białek, tłuszczów i węglowodanów, a także witamin i składników mineralnych daje gwarancję, że Twoje dziecko otrzymuje wszystkie składniki potrzebne do zdrowego rozwoju.

Tata z dzieckiem uczącym się chodzić

Źródło białka w diecie niemowlaka

Istnieje wiele rodzajów białek, np. białka mleka kobiecego, białka mleka krowiego, białka roślinne, białka mięsa, białka zbóż. Zapotrzebowanie niemowląt na białko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy życia jest zwykle zaspokajane przez proteiny zawarte w mleku mamy. W momencie rozszerzania diety maluszka i wprowadzania do niej stałych pokarmów dodatkowym źródłem białka stają się dla niego także inne produkty. 

  • Źródła białka zwierzęcego: mięso czerwone, drób, ryby, jaja, produkty mleczne.
  • Źródła białka roślinnego: nasiona roślin strączkowych, czy otrzymywane z nich produkty, jak  tofu (niewielkie ilości białka znajdziesz także w zbożach, orzechach i warzywach).

Białko dostępne jest w wielu pokarmach, dlatego bardzo łatwo jest znaleźć taki produkt, który polubi Twoje dziecko. Warto również pamiętać o urozmaicaniu jadłospisu. Różnorodne menu zapewni mu wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

Cenne składniki odżywcze w produktach bogatych w białko

Spożywając produkty bogate w białko, Twoje dziecko korzysta nie tylko z zawartego w nich białka. Znajdują się w nich bowiem także cenne witaminy i składniki mineralne.

  • Mięso – zawiera żelazo hemowe, czyli żelazo w formie dobrze przyswajalnej przez organizm.
  • Ryby morskie zawierają jod i kwasy tłuszczowe omega-3 (w tym niezbędne dla rozwoju mózgu DHA).
  • Produkty mleczne zawierają wapń oraz witaminy B2 i B12.
  • Rośliny strączkowe są źródłem węglowodanów oraz cennych mikroelementów, np. biała fasola zawiera dużo wapnia oraz żelaza.

Właściwa ilość białka

Ilość dostarczanego organizmowi białka wpływa na tempo wzrostu Twojego dziecka. Spożycie białka zwierzęcego, zwłaszcza tego pochodzącego z produktów mlecznych, może powodować zbyt szybki wzrost maluszka. W efekcie może to skutkować wysokim wskaźnikiem masy ciała (BMI) w okolicach 6. roku życia. Z tego powodu należy unikać nadmiaru białka zwierzęcego w jadłospisie, szczególnie do 12. miesiąca życia.

Dbałość o odpowiednią ilość wysokiej jakości białka w menu dziecka jest ważnym elementem komponowania dobrze zbilansowanej diety. Wybór właściwych produktów białkowych może mieć długotrwały wpływ na metabolizm i zdrowie.

Najważniejsze informacje o białku w diecie dziecka

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Zarejestruj się!

Mamy oceniają tę treść na 0/5

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.