Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

CSS - Nav Links

Article - udostępnij
X
Dieta lekkostrawna po ciąży

Dieta lekkostrawna po ciąży

Dieta lekkostrawna po ciąży zalecana jest głównie mamom, których dziecko przyszło na świat przez cesarskie cięcie. W pierwszych dniach po porodzie mogą z niej korzystać także mamy rodzące naturalnie. Sprawdź, na czym polega dieta lekkostrawna i wróć do formy bez uciążliwych dolegliwości układu pokarmowego.

środa, 04.12.2019

Poród przez cesarskie cięcie to operacja, po której lekarze często zalecają dietę lekkostrawną. Dzięki niej świeżo upieczona mama ma mniejsze ryzyko pojawienia się dolegliwości układu pokarmowego (np. mdłości i wymiotów), które mogą występować po podanym znieczuleniu. Co zatem jeść na diecie lekkostrawnej?

Dieta lekkostrawna – dlaczego warto ją zastosować?

Zanim sięgniesz po jedzenie, skonsultuj się z położną lub lekarzem. Jeśli nie ma przeciwskazań, już kilka godzin po porodzie można zjeść pierwszy posiłek, który nie obciąży żołądka. Bardzo często tym posiłkiem są kleiki, sucharki i biszkopty. Pamiętaj, że po porodzie naturalnym nie ma specjalnych zaleceń żywieniowych. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby lekkostrawną dietę kontynuować jeszcze przez kilka dni. Pomoże Ci ona usprawnić działanie układu pokarmowego, zapobiegnie zaparciom po porodzie, a Ty będziesz mogła szybciej wrócić do formy po ciąży.


Jednym z głównych zaleceń podczas stosowania diety lekkostrawnej jest usunięcie z jadłospisu ciężkostrawnych produktów, które zwiększają ilość wydzielanego soku żołądkowego. To właśnie on podrażnia błonę śluzową żołądka, powodując niestrawność i uczucie pieczenia.

Proste zasady diety lekkostrawnej

W trakcie stosowania diety lekkostrawnej należy pamiętać o tym, aby nie obciążać układu pokarmowego. Jak to zrobić? Wystarczy trzymać się kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim unikaj potraw ciężkostrawnych oraz smażonych i zbyt dużej ilości błonnika pokarmowego, który może podrażnić Twoje jelita! Podobnie działają niektóre przyprawy, m.in. pieprz, ostra papryka i czosnek. Dania warto przygotowywać na parze, dusić lub piec w folii. Unikaj dodawania tłuszczu. Niewskazane są także posiłki, które składają się z produktów o właściwościach wzdymających i wywołujących gazy (np. brukselka, kapusta).

Dieta lekkostrawna

Powrót do formy po ciąży z dietą lekkostrawną

Złotą zasadą każdej racjonalnej diety, w tym także lekkostrawnej, jest spożywanie 5 małych porcji posiłków w regularnych odstępach czasu. Śniadanie postaraj się zjeść do godziny po przebudzeniu, a kolację najlepiej 3 godziny przed snem. Nie zapominaj także o piciu dużej ilości wody (powyżej 2 litrów dziennie).

Po porodzie powinnaś dobrze nawodnić organizm. Jeśli karmisz piersią pomoże Ci to w wyprodukowaniu odpowiedniej ilości pokarmu. Zrezygnuj z mocnej kawy, słodkich napojów i dosładzanych soków. Dbaj o to, aby produkty miały jak najwyższą jakość i pochodziły ze sprawdzonego źródła. Jeśli na Twoim talerzu znajdą się kolorowe i zdrowe składniki, powrót do formy po porodzie będzie łatwiejszy.


Nie obawiaj się, że dieta lekkostrawna nie dostarczy Ci potrzebnych witamin czy składników mineralnych. Jeśli postawisz na racjonalne i urozmaicone posiłki, a zarazem lekkostrawne, z pewnością Twój jadłospis będzie zbilansowany.

Dieta lekkostrawna – co jeść?

Stosując dietę lekkostrawną, wybieraj chude mięsa (z królika, indyka) oraz wędliny i ryby. Postaw na produkty mleczne (chudy twaróg, jogurt naturalny), biały ryż, makaron i pieczywo pszenne. Sięgaj po jabłka czy suszone morele. Dania przyprawiaj świeżym koperkiem, pietruszką lub sokiem z cytryny. Aby nie nadwyrężać żołądka, warzywa i owoce zjadaj bez skórki i pestek.

Dieta lekkostrawna po porodzie

Zastosowanie diety lekkostrawnej sprawi, że poczujesz się lepiej i usprawnisz działanie układu pokarmowego. Dodatkowo odciążysz wątrobę i trzustkę. Określone zasady oraz regularne posiłki pomogą Ci zrzucić kilka kilogramów. Jedzenie warzyw, owoców, chudych mięs i przetworów mlecznych, wpłynie również na Twoją kondycję włosów, skórę i paznokcie po ciąży oraz pomoże uzupełnić ważne witaminy i składniki mineralne.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.