Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
3. tydzień ciąży

3. Tydzień ciąży

(0 opinie)

Jesteś na samym początku fascynującej podróży. Być może jeszcze nie zauważasz szczególnych zmian w swoim wyglądzie czy zachowaniu, ale to wcale nie oznacza, że w Twoim organizmie zupełnie nic się nie dzieje.

czwartek, 17.11.2016

Rozwój dziecka
Serduszko Twojego dziecka już bije! Na razie Twoje dziecko jest niewielką tarczką zarodkową zbudowaną z trzech warstw komórek, z których powstaną różne części ciała maluszka. Czyż to nie fascynujące? Warstwa wewnętrzna komórek jest nazywana endodermą. To z niej powstaną narządy przewodu pokarmowego (tj. wątroba, trzustka) oraz narządy układu oddechowego Twojego dziecka. Z warstwy zewnętrznej(ektodermy) powstanie układ nerwowy oraz jego różne narządy, a także skóra, paznokcie i włosy. Z trzeciej warstwy(mezodermy) powstanie większość elementów kośćca, serce, układ moczowy i narządy płciowe. W środku mezodermy znajduje się struna grzbietowa, która będzie stanowiła tymczasowy kręgosłup Twojego dziecka. Z niej powstanie ośrodkowy układ nerwowy, mózg i głowa. Jej średnica wynosi tyle, co średnica ludzkiego włosa!

Twoje ciało
Nie dostałaś okresu w określonym terminie. Z początku się tym nie przejmujesz, ale potem zastanawiasz się ”a co jeśli…”? Wykonujesz test ciążowy, wynik jest dodatni. Gratulacje! Jesteś w ciąży. Właśnie rozpoczyna się dla Ciebie fascynująca przygoda, jedna z najlepszych w Twoim życiu. Na razie nie widać jeszcze żadnych zmian, ale niebawem się to odmieni. 

Żywienie
Teraz dbałość o własne zdrowie i odpowiednie odżywianie są ważniejsze niż kiedykolwiek przedtem. Podstawowe pytanie, które nasuwa się w tej sytuacji to: „Czy teraz muszę jeść za dwoje?“ Nie, kobiety ciężarne nie muszą „jeść za dwoje“, tj. dwa razy więcej niż zazwyczaj. Musisz natomiast wybierać wysokiej jakości pokarmy, które zawierają wszystkie składniki odżywcze. Niezwykle ważnym elementem dla rozwoju płodu jest kwas foliowy, który znajduje się w zielonych warzywach liściastych oraz cynk z pełnych ziaren zbóż. 

Wskazówki
W okresie ciąży należy unikać pewnych pokarmów. Nie powinnaś spożywać surowych ryb i owoców morza, ponieważ ze względu na potencjalną zawartość pasożytów i bakterii mogą być szkodliwe dla płodu. Tak więc wyłącz z diety małże, surowe ostrygi, sushi i sashimi, a nawet surowego łososia. Niedogotowane mięso, drób oraz surowe lub niedogotowane jajka również mogą zawierać bakterie, które są potencjalnie szkodliwe dla rozwoju Twojego dziecka. Myj dokładnie warzywa i owoce przed spożyciem. Unikaj majonezu lub sałat polanych sosem lub dresingiem przygotowanym z surowych jajek.

 

Czytaj dalej

Wybierz miesiąc

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy

0 opinie