Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Article - udostępnij
X
ćwiczenia-w-ciąży.png

Jak schudnąć po ciąży. Ćwiczenia i dieta

Jak szybko schudnąć po ciąży i wrócić do formy po porodzie? Racjonalna dieta i ćwiczenia pozwolą skutecznie zrzucić zbędne kilogramy i cieszyć się ładną sylwetką.

czwartek, 22.06.2017

 

Ciąża, a następnie poród, to okresy w życiu kobiety, które bardzo obciążają cały organizm. Dlatego bardzo ważne jest, by do tematu „powrotu do formy po porodzie” podejść z rozwagą i wiedzą. Wiemy, że dodatkowe kilogramy, które zostały po porodzie, mogą być bardzo uciążliwe i każda z kobiet myśli o tym, by jak najszybciej schudnąć po ciąży.

Racjonalne odchudzanie po ciąży?

W ciąży przybieracie średnio od 10 do 15 kilogramów, a czasami z różnych powodów o wiele więcej. Statystycznie już w trakcie porodu tracimy ok. 4,5 kilograma, a w przeciągu pierwszego tygodnia kolejne 3-5 kg. Wpływ ma na to nadmiar wody, który w pierwszym tygodniu po porodzie zaczyna wracać do normy. Racjonalne odchudzanie po ciąży jest jak najbardziej możliwe, musimy tylko uważać na różnego rodzaju diety cud, które mogą nam tylko zaszkodzić. Szybka utrata wagi po porodzie może tylko zaszkodzić i doprowadzić do efektu jo-jo.

Przykładowe menu

Menu kobiety po porodzie powinno być dobrane indywidualnie. Powinniśmy unikać stosowania przypadkowych diet, dlatego zaleca się konsultację z lekarzem lub dietetykiem. Możemy trafić na wiele przykładowych menu.

Czy są skuteczne ćwiczenia po ciąży?

Jeśli szukamy skutecznych ćwiczeń po ciąży, powinniśmy nie tylko zaufać profesjonalistom, ale też ćwiczyć regularnie przez co najmniej kilka miesięcy. Dopiero wtedy ćwiczenia przyniosą odpowiednie rezultaty.

Rodzaje ćwiczeń po porodzie

Powrót do formy po ciąży należy rozpocząć spokojnie - oto 5 pierwszych kroków, o których należy pamiętać:

1. Powrót do formy po porodzie, a raczej rehabilitację poporodową, należy rozpocząć już w pierwszej dobie po porodzie naturalnym, a w drugiej dobie po cesarskim cięciu. Być może będzie to dla wielu zaskoczenie, ale gojenie się tkanek łącznych, obkurczanie macicy (tzw. inwolucja) zachodzi w pierwszych dobach po porodzie, dlatego tak ważne jest wdrażanie ćwiczeń już w pierwszych dniach po porodzie.

Proponowane jest, by zaczynać od ćwiczeń krążeniowych i przeciwzakrzepowych, bo są to ćwiczenia rehabilitacyjne, pro-zdrowotne. To bardzo ważne, gdyż najczęstszym powikłaniem poporodowym jest zakrzepica żył głębokich. Polega ona na tym, że w wyniku wystąpienia niekorzystnych czynników w żyle powstaje skrzeplina przylegająca do ściany naczynia i utrudniająca przepływ krwi. Gdy skrzeplina oderwie się od ściany naczynia, może spowodować zatrzymanie krążenia, oddychania, a nawet śmierć. Aby tego uniknąć zacznijmy od prostych ćwiczeń wykonywanych w pozycji leżącej na plecach. Zacznijcie od krążenia stóp, zaciskania palców itd. Ważne są ćwiczenia krążeniowe rąk. Aktywizują one do pracy mięśnie piersiowe, zmniejszając dzięki temu obrzęki i bolesność związaną z gromadzeniem się pokarmu.

2. Już w szpitalu rozpoczyna się także wzmacnianie mięśni dna miednicy. Jedną z najczęstszych dolegliwości po porodzie jest inkontynencja, czyli wysiłkowe nietrzymanie moczu. Podstawową formą jej leczenia jest ćwiczenie mięśni kegla. To one odpowiedzialne są za podtrzymywanie organów wewnętrznych i pomagają trzymać zamknięte wszystkie ujścia, w tym ujście cewki moczowej, pochwy czy odbytu. Niestety, te podczas porodu mogą się rozluźnić, dlatego tak ważny jest trening, który je uelastyczni. Im szybciej po porodzie zaczniemy o to dbać, tym lepiej, gdyż inkontynencja może nam pokrzyżować plany treningowe, gdy już będziemy pełne sił i gotowe na większą aktywność.

3. Kolejną ważną kwestią jest sprawdzenie stanu brzucha po porodzie. Ważne jest, aby sprawdzić, czy nie wystąpił u nas rozstęp mięśnia prostego brzucha. Dotyczy on głęboko położonych mięśni. Od wyrostka mieczykowatego do spojenia łonowego przebiega kresa biała, która dzieli brzuch na dwie części. Mięsień ten składa się z dwóch brzuśców po prawej i lewej stronie, które łączy ze sobą biała kresa. Podczas ciąży rozszerza się ona na boki, powodując rozstęp. Zanim rozpoczniemy jakąkolwiek aktywność musimy być pewne, że brzuch jest w dobrym stanie. Jeżeli taki rozstęp wystąpi, należy niezwłocznie udać się na konsultacje do lekarza lub fizjoterapeuty.

4. W okresie połogu proponowane jest, żeby skupić się na spacerach i regeneracji ciała. Spacery rewelacyjnie wpływają na psychikę zmęczonej mamy oraz dotleniają całe ciało mamy i noworodka.

Ile tygodni po porodzie można ćwiczyć?

Ogólnie przyjęte normy czasowe, jeżeli chodzi o pierwszą większą aktywność po ciąży, to 6-8 tygodni po porodzie naturalnym. Ten czas wydłuża się, gdy rodziłyście przez cesarskie cięcie - nawet do 8-10 tygodni. Warto pamiętać, że rehabilitację i lekkie ćwiczenia po ciąży można rozpoczynać już po samym porodzie.

Szybki powrót do formy po porodzie to przede wszystkim zadbanie o powyższe kwestie tak, by po okresie połogu ciało było przygotowane na intensywniejsze treningi.

Pamiętaj: profilaktyka i świadome postępowanie to klucz do szybkiego powrotu do formy.

W ciąży ciało zmieniało się całe 9 miesięcy i tyle też powinnaś dać sobie czasu, by krok po kroku zadbać o siebie i w bezpieczny sposób wrócić do formy po porodzie.

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Zarejestruj się!

Mamy oceniają tę treść na 0/5

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.