Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Kobieta w ciąży z butelką wody i jabłkiem

Jaką wodę pić w ciąży i jak często?

Odpowiednia dieta jest szczególnie ważna w okresie ciąży i karmienia piersią, kiedy dbasz już nie tylko o siebie, lecz także o rozwój swojego maleństwa. Jednym z jej kluczowych elementów jest właściwe nawodnienie organizmu. Dowiedz się, jaka woda w ciąży sprawdzi się najlepiej i ile powinna pić ciężarna.

piątek, 23.10.2020

Pijesz na co dzień wodę, bo zdajesz sobie sprawę, jak jest ważna dla zachowania zdrowia – ale czy wiesz, dlaczego w ciąży ten nawyk jest szczególnie istotny? Przeczytaj, jak zmienia się zapotrzebowanie na płyny, gdy nosisz w sobie maluszka.

Woda w ciąży – dlaczego jest tak ważna?

U osób dorosłych woda stanowi ok. 60% masy ciała. Jest składową wszystkich komórek i uczestniczy w procesie trawienia oraz wchłaniania składników odżywczych, a także wydalania z organizmu toksyn i produktów metabolizmu. Reguluje też gospodarkę wodno-elektrolitową i równowagę kwasowo-zasadową.

W czasie ciąży zapotrzebowanie organizmu na wodę wzrasta. Ma to związek z rozwojem płodu oraz ze zwiększeniem się objętości krążącej krwi, masy narządów kobiety – w tym powiększaniem się macicy – oraz objętości płynu owodniowego. Rośnie też wartość energetyczna diety kobiety ciężarnej, a więc większe ilości składników muszą zostać strawione i wydalone – do czego niezbędna jest woda.

Picie wody wpływa na prawidłowe nawodnienie, które jest bardzo ważne do utrzymania homeostazy organizmu (czyli równowagi jego wewnętrznego środowiska w zmieniających się warunkach zewnętrznych) – zarówno u Ciebie, jak i u rozwijającego się dziecka. Pamiętaj, że podobnie jak przed ciążą zapotrzebowanie na wodę wzrasta proporcjonalnie do jej utraty – czyli np. wtedy, kiedy jesteś aktywna fizycznie, panują upały czy obniżona wilgotność powietrza. Również typowe dolegliwości I trymestru, takie jak wymioty czy zapalenia układu moczowego, zwiększają ilość wody, którą powinnaś wypijać. Jednak dbanie o picie wody w ciąży powinno po prostu być Twoim dobrym nawykiem każdego dnia.

Ile wody pić w ciąży?

Regularne picie wody w ciąży jest bardzo ważne, ponieważ organizm nie potrafi jej magazynować – nadmiary są po prostu usuwane. Dostarczanie mu niewystarczającej ilości płynów łatwo może więc prowadzić do odwodnienia, które ma poważne skutki dla całego organizmu i zaburza jego prawidłowe funkcjonowanie.

Ile wody powinna pić ciężarna? Przeciętne zapotrzebowanie na płyny w ciąży to 2-2,5 litra dziennie. Zaleca się, by woda stanowiła 60-80% tej ilości. Staraj się więc każdego dnia wypijać mniej więcej 1-1,5 litra wody. Resztę możesz uzupełniać np. świeżo wyciskanymi sokami owocowymi lub warzywnymi (szklanka dziennie), herbatą, mlekiem, kefirem, maślanką lub jogurtem naturalnym oraz zupami. Dobrze dopełnią one Twoją dietę w ciąży. Spożywanie wody z różnych źródeł jest niezbędnym elementem zrównoważonej diety i zdrowego trybu życia.


Woda z cytryną w ciąży

 

Dobrym pomysłem na nawodnienie organizmu w czasie ciąży jest picie wody z cytryną. Niektórym kobietom zapach lub smak cytryn pomaga złagodzić poranne mdłości. Woda z miodem i cytryną w ciąży jest też przez niektórych uznawana za jeden z domowych sposobów na zapobieganie infekcjom.

Picie wody w ciąży – proste sposoby na nawodnienie

Jeśli masz tendencję do zapominania o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów w ciągu doby, w ciąży warto popracować nad poprawą swoich nawyków. Dobrym pomysłem jest zaczynanie dnia od szklanki wody oraz trzymanie dużej (1,5 l) butelki zawsze w zasięgu wzroku – tak aby nie czekać, aż zachce Ci się pić. Dzięki temu masz również kontrolę nad tym, ile wody wypiłaś w ciągu dnia. Dla ułatwienia możesz ustawić sobie przypomnienia w telefonie albo o stałych porach sprawdzać, czy z butelki ubyła założona ilość wody. A jeśli jesteś fanką technologii, możesz ściągnąć specjalną aplikację, która będzie Ci przypominać, że to Twoja pora picia wody.

Picie wody w ciąży najlepiej zaczynać rano – ciężarna kobieta w łóżku pijąca wodę ze szklanki

Wodę w ciąży, podobnie jak inne płyny, powinno się pić:

  • w regularnych odstępach czasu,
  • powoli, małymi łykami,
  • zanim pojawi się uczucie pragnienia.

Systematyczne picie niewielkich ilości płynów sprawia, że łatwiej jest utrzymywać stały, odpowiedni poziom nawodnienia i nie dopuścić do sytuacji, w której czujesz pragnienie – stanowi ono bowiem pierwszy objaw lekkiego odwodnienia. Z kolei jeśli będziesz wypijać dużo wody naraz, zostanie ona szybko wydalona, więc takie nawodnienie będzie nieefektywne.


Woda gazowana w ciąży

 

Kobiety, które przed ciążą nie miały nawyku codziennego picia wody i nie przepadają za jej smakiem, często zastanawiają się, czy w ciąży można pić wodę gazowaną. Nie jest to jednak zalecane, ponieważ bąbelki mogą powodować wzdęcia i inne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego oraz tuszować odczuwanie pragnienia.

Woda dla kobiet w ciąży

Jaką wodę pić w ciąży? By utrzymać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu, warto sięgać po niegazowaną wodę źródlaną. Lepiej unikać wód wysokosodowych, ponieważ nadmiar tego składnika w diecie może mieć związek z powstawaniem obrzęków. Dlatego idealna woda dla kobiet w ciąży nie powinna zawierać go w zbyt dużych ilościach.

Jeśli masz wątpliwości, jaka woda w ciąży będzie odpowiednia, kieruj się wskazaniami Instytutu Matki i Dziecka. Jego rekomendację posiada np. woda Nestlé Pure Life, która przechodzi rygorystyczny proces kontroli jakości. Spełnia więc najwyższe standardy, a do tego świetnie smakuje. Jest ona odpowiednia również dla dzieci powyżej 1. roku życia , będziesz więc później mogła podawać ją swojemu maluszkowi.

Zacznij budować zdrowe nawyki już dziś. Jeśli do tej pory jeszcze tego nie zrobiłaś, najlepiej od razu postaw koło siebie butelkę i popijaj wodę małymi porcjami przez cały dzień.



Konsultacja merytoryczna:

EDYTA BRALA

Dyplomowana położna, która pracuje od 18 lat w jednym z warszawskich szpitali o III stopniu referencyjności z wyspecjalizowaną opieką nad kobietami w ciąży.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

  • pobierz jadłospisy stworzone przez dietetyków
  • odbierz darmowe próbki NAN OPTIPRO Plus 2 HM-O
  • weź udział w konkursach i wygrywaj
  • testuj produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.