Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Nadmierne pocenie w ciąży

Nadmierne pocenie się w ciąży

Nadmierne pocenie się w ciąży może u niektórych kobiet budzić obawy lub zawstydzenie. Przyszłe mamy czasem niepokoją się: czy jest to naturalny, fizjologiczny objaw, czy może świadczy o jakichś nieprawidłowościach? Przeczytaj więc, skąd bierze się silne pocenie w ciąży i jak sobie z nim radzić, aby poczuć się pewniej!
 

czwartek, 23.01.2020

Silniejsze wydzielanie potu może stanowić jeden z pierwszych objawów ciąży. Utrzymuje się zwykle w pierwszym trymestrze, potem zaś zazwyczaj sytuacja się uspokaja. Nadmierne pocenie może jeszcze jednak wrócić – dzieje się tak zazwyczaj w trzecim trymestrze ciąży, kiedy przyszła mama nosi już naprawdę duży brzuszek. 

Skąd się bierze pocenie na początku ciąży?

Gdy zachodzisz w ciążę, w Twoim ciele zachodzą duże zmiany hormonalne. Zwiększone wydzielanie hormonów nasila pracę gruczołów potowych, rozmieszczonych w skórze człowieka. Ponadto intensyfikuje się wówczas krążenie krwi i przyspiesza przemiana materii. W wyniku tego lekko wzrasta temperatura Twojego ciała – a naturalną reakcję na to stanowi właśnie pocenie się. Jest to bowiem jeden z mechanizmów termoregulacji ciała człowieka, który chroni przed przegrzaniem organizmu. Gdy mijają kolejne miesiące ciąży, zazwyczaj pocenie się ustępuje, jednak problem ten może powrócić przed porodem. 

Kobieta w ciąży chłodząca się wodą

Nadmierne pocenie się w zaawansowanej ciąży

U kobiet w zaawansowanej ciąży problem pocenia może się ponownie nasilić. Po pierwsze, znacznie przybierają one na wadze. Największy przyrost masy ciała ma miejsce między 20. a 30. tygodniem ciąży. Warto pamiętać, że zwiększenie wagi w ciąży związane jest nie tylko z masą ciała dziecka. Wynika też bowiem z objętości płynu owodniowego i innych czynników – w prawidłowej ciąży odpowiadają one łącznie za aż 9 dodatkowych kilogramów! W trzecim trymestrze przyszła mama ma już więc zwykle duży brzuszek, którego dźwiganie jest coraz bardziej męczące. Wysiłek z tym związany powoduje, że jej ciało dodatkowo się poci. Ponadto przed porodem zachodzą kolejne silne zmiany hormonalne, które mogą wpływać na pracę gruczołów potowych. 

Kiedy ustępuje silne pocenie?

Nadmierna potliwość ustąpi po porodzie, ale będziesz musiała odrobinkę na to poczekać. Początkowo bowiem Twoje ciało będzie się pozbywać nadmiaru wody nagromadzonej w okresie ciąży. Dodatkowo w okresie połogu powoli stabilizuje się gospodarka hormonalna. W tym czasie możesz więc dalej borykać się z intensywnym poceniem się, szczególnie w nocy. Problem ten zazwyczaj ustępuje po kilkunastu tygodniach od porodu, ale może to potrwać także dłużej – zwłaszcza gdy będziesz karmić maluszka piersią. Jednak nie martw się – istnieje kilka sposobów na to, by osłabić pocenie się! Powinno to pozytywnie wpłynąć na Twoje samopoczucie. 

Sposoby na pocenie w ciąży


Butelka
Dbaj o odpowiednie nawodnienie, szczególnie gdy intensywnie się pocisz – tracisz wtedy bowiem sporo wody z organizmu. Miej zawsze pod ręką butelkę z wodą, która pozwoli Ci się ochłodzić i uzupełni poziom płynu w Twoim ciele. 

Dieta
Dbaj o zdrową dietę, aby kontrolować przybieranie na wadze. Oczywiście każda kobieta w ciąży zwiększa masę, ale warto pilnować, by przyrost wagi był prawidłowy. Dzięki temu nie będziesz nosić „niepotrzebnych” dodatkowych kilogramów. Unikaj też kawy, gorących dań i napojów oraz pikantnych potraw – nasilają one potliwość. 

Ćwiczenia
Pamiętaj o aktywności fizycznej – dzięki niej dotlenisz organizm i sprawisz, że będzie on prawidłowo funkcjonował. W czasie ciąży staraj się wybierać takie rodzaje ćwiczeń, które nie powodują znacznego pocenia się. Jeśli masz problem z nadmierną potliwością, świetny okaże się basen. Możesz też wybrać się na jogę dla ciężarnych lub robić ćwiczenia rozciągające i relaksujące. 

Wanna
Bierz częściej prysznic, nawet kilka razy dziennie. Nie tylko pozwoli on zmyć pot powstały na skórze, lecz także ochłodzi Twoje ciało. Gdy jest ono rozgrzane, pocenie się nasila. Woda powinna więc być letnia – taka, aby przyniosła Ci orzeźwienie. 

Antyperspirant
Stosuj antyperspiranty – blokują one ujście kanalików potowych i rozwój bakterii, które odpowiadają za brzydki zapach potu. W ciąży możesz sięgnąć po preparat do skóry wrażliwej, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia podrażnień na skórze. Wieczorem dokładnie zmyj antyperspirant, aby kanaliki potowe nie były na stałe zablokowane.

Temperatura
Wietrz mieszkanie, zadbaj o odpowiednie nawilżenie powietrza i temperaturę – szczególnie w sypialni. Jeśli panuje naprawdę gorące lato, możesz sięgnąć po wachlarzyk lub skorzystać z wiatraczka i gdy wypoczywasz, skierować strumień chłodnego powietrza na swoją twarz. 

Bielizna
Często zmieniaj bieliznę i ubranie – jeśli trzeba, przebieraj się nawet w ciągu dnia. Noś lekkie, przewiewne stroje, najlepiej z naturalnych tkanin – np. lnu czy bawełny. Unikaj butów z tworzyw sztucznych, możesz też stosować talk do stóp, który osuszy skórę. 

Relaks i wyciszenie
Staraj się nie stresować, zadbaj o relaks. Silne nerwy mogą bowiem wpływać na nadmierną potliwość. Gdy jesteś zestresowana, spróbuj się wyciszyć. Pójdź na spokojny spacer, posłuchaj muzyki relaksującej. Możesz też napić się melisy i robić ćwiczenia oddechowe. 

 

 

 

 

 

Konsultacja merytoryczna:

DR N. MED. M.SC. JAKUB RZEPKA

Specjalista położnictwa i ginekologii

II Klinika Położnictwa i Ginekologii CMKP

Szpital Bielański w Warszawie

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

  • pobierz jadłospisy stworzone przez dietetyków
  • odbierz darmowe próbki NAN OPTIPRO Plus 2 HM-O
  • weź udział w konkursach i wygrywaj
  • testuj produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
Mamy oceniają tę treść na 0/5
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.