Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
matka trzymająca dziecko na rękach

Jak pobudzić laktację i przetrwać kryzys laktacyjny?

(0 opinie)

Jak pobudzić laktację i przetrwać kryzys laktacyjny?

piątek, 18.03.2016

Mamy, które karmią piersią, często zastanawiają się jakie są najlepsze sposoby na pobudzenie laktacji i jak przetrwać kryzys laktacyjny. Sprawdź, co jeść.

Laktacja

Karmienie piersią jest obecnie bardzo popularne i propagowane wśród młodych mam. Umożliwia stworzenie silnej, emocjonalnej więzi matki z dzieckiem, dając dziecku poczucie bezpieczeństwa i zapewniając jednocześnie wszystkie składniki odżywcze oraz przeciwciała, niezbędne dla optymalnego rozwój młodego człowieka. W pierwszych kilku miesiącach życia pokarm matki w pełni zaspokaja potrzeby żywieniowe noworodka.

 

Kryzys laktacyjny

Co zrobić gdy mamy wrażenie, że pokarmu jest coraz mniej, że dziecko wciąż jest głodne? „Mam za mało pokarmu, mój maluch się nie najada, ciągle chce być przy piersi” - takie wątpliwości często rodzą się w głowach mam, których maluchy chcą stale być przy piersi. Potocznie mówi się o takich niemowlakach, że to mali „cycoholicy” :). Przyczyną takiej sytuacji może być kryzys laktacyjny, który ma miejsce gdy zapotrzebowanie dziecka na pokarm jest większe niż ilość mleka wytwarzanego przez organizm kobiety. Jest to dość częsty, naturalny i krótkotrwały proces, związany ze skokowym rozwojem dziecka. Sposobów na pobudzenie laktacji jest wiele, ale zanim zaczniemy mierzyć się z problemem należy sprawdzić, czy nasz maluch się najada. Jak zatem sprawdzić, czy maluch się najada?

 

Możesz być pewna, że Twoje maleństwo jest najedzone, jeśli:

  • ssie pierś spokojnie i aktywnie przez 10-20 minut i słyszysz miarowe połykanie
  • spokojnie śpi 3 godziny lub dłużej przynajmniej 1-2 razy na dobę
  • ma „mokrą” pieluszkę w podobnych odstępach czasu w ciągu doby
  • Twoja pierś po karmieniu wydaje się mniej napełniona
  • prawidłowo przybiera na wadze.

Jeśli masz wątpliwości, możesz regularnie ważyć swojego malucha. W pierwszych tygodniach po porodzie wystarczy, że będziesz ważyć dziecko raz na tydzień. W tym okresie noworodek karmiony piersią przybiera od 100 do ok. 250 g na tydzień.  Za punkt wyjścia zawsze wybieraj najniższą masę ciała dziecka po porodzie, a nie masę ciała urodzeniową dziecka. Po 3. miesiącu życia zaobserwujesz, że maluch wolniej przybiera na wadze niż w początkowym okresie, zazwyczaj około lub poniżej 100 g na tydzień. Spowolnienie tempa wzrostu jest zupełnie normalne.

Warto jest co miesiąc zaznaczać masę ciała dziecka na siatce centylowej opracowanej przez WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) dla dzieci karmionych piersią i obserwować, czy dziecko rozwija się harmonijnie, w tempie odpowiednim do jego wieku. Jeśli w kolejnych okresach pomiarowych dziecko nie przybiera właściwie na wadze, powodem może być niewystarczająca ilość i wartość odżywcza pokarmu związana z kryzysem laktacyjnym, ale w takiej sytuacji zawsze warto skontaktować się z lekarzem pediatrą.

Kliknij tutaj, aby otworzyć siatki centylowe.

Jak pobudzić laktację?

Obawy dotyczące zbyt małej ilości pokarmu pojawiają się często u mam, które przechodzą przez kryzys laktacyjny. Kryzys laktacyjny, pojawia się w okresie skoków rozwojowych malucha. Po ustabilizowaniu laktacji maluchy zazwyczaj jedzą w określonych odstępach, dość regularnie. Jednak co jakiś czas przechodzą przez skoki rozwojowe. Wtedy nagle, z dnia na dzień stają się bez przerwy głodne, marudne i chcą non stop być przy piersi, choć dotąd nie miały takiego zwyczaju. Wiele mam zadaje sobie wtedy pytanie: jak pobudzić laktację? Najlepszym sposobem na pobudzenie laktacji jest przystawianie dziecka do piersi, gdy tylko jest głodne. Odstępy pomiędzy karmieniami nie powinny być rzadsze nić 2,5 – 3 godziny, również w nocy. Nocne karmienia pomagają pobudzić laktację. Twoje ciało potrzebuje trochę czasu aby dostosować produkcję mleka dla zwiększonego zapotrzebowania ze strony malucha. Kolejnym tematem, o który młode mamy często pytają specjalistów jest dieta. Wiele z nich zastanawia się co jeść na pobudzenie laktacji? Kobiety karmiące piersią powinny zdecydowanie unikać ciężkostrawnych potraw. Zaleca się natomiast zażywanie lekkostrawnych posiłków, bogatych w witaminy i substancje odżywcze. Dbaj o to, aby w Twojej diecie znalazło się dużo owoców i warzyw, produktów zbożowych (wszelkiego rodzaju kasz), chudego mięsa i ryb. Pij dużo płynów, najlepiej niegazowanej wody i wykorzystuj każdy moment, kiedy maluszek śpi, na własny wypoczynek. Uzbrój się w cierpliwość i daj sobie i dziecku czas na powrót do normalnego rytmu. Żaden kryzys nie trwa przecież wiecznie.

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie