Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X
Alergia u dziecka a karmienie piersią

Alergia pokarmowa u dziecka a karmienie piersią

Lekarz zdiagnozował u maluszka alergię pokarmową? Dowiedz się, na czym polega bilansowanie diety eliminacyjnej i jakie są jej zasady, których powinnaś się trzymać.

środa, 08.06.2016

To, że lekarz zdiagnozował u Twojego dziecka alergię pokarmową, absolutnie nie oznacza, że będziesz musiała zrezygnować z karmienia piersią. Przyczyną alergii nie jest bowiem Twoje mleko, ale jakiś produkt z Twojego jadłospisu. Najlepszym sposobem na złagodzenie dokuczliwych objawów alergii będzie ścisłe unikanie kontaktu dziecka z alergenem, dlatego Twoim najważniejszym zadaniem jest wytropienie go, a następnie wyeliminowanie z diety. 

W poszukiwaniu sprawcy alergii

Wykrycie substancji uczulającej dziecko to nie lada wyzwanie, gdyż reakcja alergiczna nie zawsze pojawia się tuż po wyssaniu przez maluszka z mlekiem potencjalnego alergenu. Może się ona pojawić nawet po kilku dniach od przyjęcia uczulającego pokarmu.


Objawy uczulenia u dziecka powinien potwierdzić lekarz alergolog po zebraniu szczegółowego wywiadu. To on powinien zdecydować o tym, czy powinnaś wprowadzić dietę eliminacyjną. Po namierzeniu alergenu specjalista prawdopodobnie zaproponuje, żebyś wyłączyła z diety określone pokarmy, początkowo na próbę. Jeżeli nastąpi poprawa, będzie po kolei wprowadzał z powrotem do Twojego jadłospisu produkty zawierające alergen, aby sprawdzić, czy objawy powrócą.

W niektórych przypadkach nieprawidłowa reakcja na pokarm jest widoczna natychmiast po spożyciu posiłku. Czasem jednak objawy mogą wystąpić z opóźnieniem, nawet po 2 dniach. Dopiero jeśli prowadzone obserwacje potwierdzą, że dany produkt rzeczywiście uczula maluszka, lekarz zaleci Ci stosowanie przez określony czas diety eliminacyjnej. Z biegiem miesięcy najczęściej alergia pokarmowa mija i wykluczone wcześniej produkty mogą wrócić do jadłospisu.

Dieta mamy alergika

Dieta eliminacyjna mamy karmiącej polega na tymczasowym wyłączeniu z jadłospisu produktu lub grupy produktów podejrzewanych o wywoływanie alergii. Wycofany produkt należy zastąpić jednak innymi, tak aby jadłospis dostarczał wszystkich ważnych składników odżywczych zarówno Tobie, jak i maleństwu.

Warto zasięgnąć porady lekarza lub dietetyka i w razie potrzeby włączyć odpowiednią suplementację. Ważne, byś zrezygnowała nie tylko z głównego alergenu, ale też z produktów, które go zawierają, gdyż nawet śladowe ilości alergizującego pokarmu mogą wywołać objawy uczulenia. Przykładowo, jeśli istnieją podstawy, by podejrzewać, że uczulenie powodują białka mleka krowiego, należy wycofać z diety nie tylko mleko, ale też wszystkie produkty, w których znajduje się ten alergen, np. produkty mleczne, ale też często drożdżówki, ciastka czy nawet… parówki. Nieocenioną pomocą w identyfikacji alergenów będzie czytanie etykiet.

Mama wybierająca produkty do diety eliminacyjnej

Dieta eliminacyjna na wszelki wypadek?

Stosowanie diety eliminacyjnej ma uzasadnienie tylko w przypadku rozpoznanej alergii pokarmowej. Profilaktyczne usunięcie potencjalnych alergenów u zdrowych maluchów nie ma żadnego uzasadnienia. Wykluczanie niektórych produktów z jadłospisu „na wszelki wypadek” nie uchroni dziecka przed alergią, a może doprowadzić do niedoboru składników odżywczych. Dopiero gdy zauważysz u maluszka niepokojące objawy, skonsultuj się z lekarzem i pozwól mu zadecydować, czy powinnaś wprowadzić dietę eliminacyjną.

Mamy karmiące naturalnie wycofują ze swojego jadłospisu potencjalnie uczulające produkty zazwyczaj w dobrej wierze, ale nie zawsze robią to w odpowiedni sposób. Powszechnym bowiem błędem jest eliminowanie z diety „podejrzanych” składników na zbyt krótki czas. Inny błąd to wycofywanie z jadłospisu kilku potencjalnie uczulających produktów jednocześnie (np. produkty zawierające białka mleka krowiego, jaja, ryby, gluten). W takim przypadku lekarzowi bardzo trudno może być coś wywnioskować.

NAJCZĘSTSZE ALERGENY POKARMOWE:

  • mleko i przetwory mleczne
  • zboża zawierające gluten
  • jaja
  • ryby i owoce morza
  • orzechy (zwłaszcza ziemne)
  • soja
  • seler


Zapamiętaj!

  • Jeżeli zauważysz u swojego maleństwa objawy alergii pokarmowej, najpierw skonsultuj się z lekarzem w celu zidentyfikowania jej przyczyny.
  • Jedynym skutecznym sposobem wyciszenia objawów alergicznych jest zastosowanie tymczasowej diety eliminacyjnej.
     
  • Dieta eliminacyjna powinna być odpowiednio zbilansowana przez dietetyka, aby uniknąć potencjalnych niedoborów pokarmowych.
     
  • Alergia pokarmowa często jest przejściowa, co można zweryfikować po określonym okresie eliminacji alergeny. Wykorzystuje się do tego tzw. próbę prowokacji danym produktem, czyli ponownie wprowadza go do diety.
     
  • Nie ma potrzeby eliminowania produktów potencjalnie alergizujących, jeśli alergia nie została zdiagnozowana, a maluch nie wykazuje objawów alergicznych.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Mamy oceniają tę treść na 0/5

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.