Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
dziecko_jedzace_owoc_raczka

Składniki, których nie może zabraknąć w diecie niemowląt

(0 opinie)

Szybko rosnące dziecko potrzebuje więcej energii, różnych substancji odżywczych. Dowiedz się, jakie składniki  należy uwzględniać w jego jadłospisie, by sprostać jego potrzebom rozwojowym!

czwartek, 02.02.2017

Konieczność wprowadzania produktów uzupełniających do diety niemowlaka po 6. miesiącu życia wynika z rosnącego zapotrzebowania na pewne składniki odżywcze, których samo mleko nie może już na ogół zaspokoić. Produkty uzupełniające wprowadza się do diety między innymi w celu dostarczenia dodatkowej energii, białka, żelaza, cynku, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E) oraz pierwiastków śladowych oraz przygotowania niemowlęcia do bardziej urozmaiconej diety w późniejszym okresie życia. 

Poniżej prezentujemy składniki, których nie może zabraknąć w diecie dziecka w 1. roku życia:

  • Białko – to składnik budulcowy wszystkich komórek organizmu. Jest potrzebne do wytwarzania hormonów i enzymów, bez niego nie byłby możliwy prawidłowy wzrost i rozwój dziecka. Wraz z wiekiem zapotrzebowanie na białko maleje. Nadmiar obcogatunkowego białka (innego niż w mleku matki) w diecie małych dzieci prowadzi do zwiększenia liczby i objętości komórek tłuszczowych, a w konsekwencji do nadwagi lub otyłości - schorzeń, które są ważnym czynnikiem w rozwoju chorób układu krążenia o podłożu miażdżycowym.

Źródła: przetwory mleczne, takie jak jogurt i sery, mięso, drób, jaja kurze. 

  • Tłuszcz – nie trzeba go ograniczać w diecie niemowlęcia i małego dziecka, jest mu o wiele bardziej potrzebny niż dorosłemu. Rozwijający się układ nerwowy potrzebuje kwasów tłuszczowych nasyconych (tj. masło) i nienasyconych (tj. oleje roślinne), dlatego posiłki dziecka trzeba wzbogacać w tłuszcze – na każde 100 ml zupki powinno się dodać ok. 5g oliwy z oliwek lub masła. Odtłuszczone mleko i odtłuszczone przetwory mleczne nie są zalecane. Niedobór tłuszczu w diecie powoduje zahamowanie tempa wzrastania (niskowzrost), przewlekłą biegunkę, a wtórnie – niedożywienie dziecka. Bardzo ważna jest też jakość podawanych tłuszczów. Niedobór NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych) wpływa hamująco na rozwój ośrodkowego układu nerwowego i narządu wzroku, wyrażony opóźnieniami w zakresie różnych sfer rozwoju psychomotorycznego, tj. percepcji wzrokowej i słuchowej, czynności poznawczych (kognitywnych) i innych. Nadmierne spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych powoduje wzrost ryzyka rozwoju chorób układu krążenia i metabolicznych.

Źródła: masło, żółtka jaj, ryby, oleje roślinne.

  • Węglowodany – są istotnym źródłem energii (zwłaszcza węglowodany złożone). Ważnym w diecie dziecka węglowodanem jest również błonnik, który poprawia pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom, absorbuje toksyny. Nadmierne spożywanie węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym* szczególnie cukrów prostych (sacharozy), jest niekorzystne dla zdrowia. Składniki te, jako źródło łatwo przyswajalnej energii, sprzyjają zwiększonym przyrostom masy ciała, nadwadze, otyłości oraz próchnicy. Z tego powodu należy ograniczać w diecie małych dzieci słodycze, wysoko słodzone soki owocowe i nie dosładzać pokarmów dla dzieci.

Źródła: kasze, makarony, pieczywo, ryż, płatki zbożowe, owoce, warzywa, soki owocowe, cukier, słodycze.
*Indeks glikemiczny określa procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktu zawierającego węglowodany.

  • Żelazo –  jego głównym zadaniem jest przenoszenie tlenu z płuc do wszystkich komórek organizmu. Jego niedobór może doprowadzić do niedokrwistości, a także zaburzeń rozwoju psychomotorycznego, problemów ze skupieniem uwagi i uczeniem się. Żelazo najlepiej wchłania się z produktów zwierzęcych, szczególnie w obecności witaminy C, dlatego mięsny posiłek powinno się uzupełniać warzywami lub świeżymi owocami bogatymi witaminę (np. jabłka, porzeczki).

Źródła: mięso, jaja, ryby, kaszki wzbogacone w żelazo, brokuły, suszone śliwki, morele.

  • Cynk – jego niedobory  mogą być przyczyną zaburzeń odporności. Cynk, podobnie jak żelazo, łatwiej wchłania się z produktów zwierzęcych niż roślinnych.

Źródła: mięso, jajka, mleko, kaszki wzbogacane w cynk, nasiona dyni, siemię lniane, kiełki pszenicy.

  • Jod – potrzebny do prawidłowego funkcjonowania gruczołu tarczycy. Dobrze wpływa na sprawne myślenie i zapamiętywanie.

Źródło: nabiał, jaja, chude gatunki mięsa (wołowina, cielęcina, kurczak, indyk, królik) i wędliny (drobiowe, szynka, polędwica).

  • Wapń – niezbędny do budowy kości i zębów. Duże niedobory tego biopierwiastka mogą doprowadzić do zaburzeń wzrastania, złamań kości, uszkodzenia zębów.

Źródła: mleko, jogurt naturalny, kefir, żółty ser, migdały, jarmuż, figi.

  • Witamina D – ułatwia przyswajanie wapnia przez organizm. Jej niedobór może doprowadzić do krzywicy. Organizm wytwarza naturalną postać tej witaminy pod wpływem promieni słonecznych. Jednak w naszym klimacie lekarze zalecają podawanie dzieciom od urodzenia około 400 IU witaminy na dobę. Dawka stosowana w suplementacji niemowląt karmionych mlekiem modyfikowanym powinna uwzględniać ilość witaminy zawartą w spożywanym mleku (dzieci spożywające 450–500 ml mleka modyfikowanego na dobę nie wymagają dodatkowej dawki witaminy).

Źródła: mieszanki mleczne i kaszki wzbogacane w witaminę D, masło, tłuste ryby, żółtko jaja.

  • Witamina A – niezbędna do prawidłowego wzrostu, wpływa na wygląd i funkcjonowanie skóry oraz narządu wzroku.

Źródła: wątróbki drobiowe, masło, śmietana, żółte owoce i warzywa, ciemnozielone warzywa liściaste.

  • Witamina C – wzmacnia układ odpornościowy, ułatwia przyswajanie żelaza, uszczelnia nabłonek naczyniowy.

Źródła: soki, owoce i warzywa (czerwona papryka, czarna porzeczka, truskawki, brukselka, cytryna).

  • Witamina E –  konieczna do prawidłowego wzrostu. Jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, m.in. rozszerza naczynia krwionośne, hamuje nadmierną krzepliwość krwi oraz proces starzenia się komórek.

Źródła: oleje roślinne, awokado, kaszki dla starszych dzieci wzbogacone w witaminy.  

  • Witamina K – jest potrzebna przede wszystkim do prawidłowego krzepnięcia krwi, jest produkowana przez bakterie jelitowe. U niemowląt często zdarza się jej niedobór. Jest to spowodowane tym, że organizm nie potrafi sam wytworzyć odpowiedniej ilości bakterii potrzebnych do jej powstania. Zgodnie z zaleceniami noworodek dostaje witaminę K zaraz po porodzie, a potem przez następne 3 miesiące. 

Źródła: ciemnozielone warzywa (tj. szpinak, kapusta, sałata), produkty mleczne, ryby.

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie