Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
źródła-żelaza

Źródła żelaza w diecie dziecka

(0 opinie)

Po 6. miesiącu życia, zapas żelaza w organizmie niemowlęcia, który został zmagazynowany w okresie ciąży, zaczyna się stopniowo wyczerpywać i musi być uzupełniany.

piątek, 03.02.2017

źródła-żelaza


Organizm urodzonego w terminie noworodka ma znaczące zapasy żelaza. Od początku drugiego półrocza życia niezbędne jest dostarczanie żelaza z pożywieniem. Najlepiej, jeśli zapotrzebowanie dziecka na żelazo w pełni realizowane jest  z diety.
Profilaktyczne podawanie aptecznych preparatów żelaza, zgodnie z rekomendacjami polskich ekspertów, zalecane jest jedynie niemowlętom z grupy ryzyka, w tym o niskim statusie socjo-ekonomicznym, zamieszkujących na obszarach o dużym ryzyku wystąpienia niedokrwistości z powodu niedoboru żelaza,   z ograniczonym spożywaniem pokarmów uzupełniających zawierających żelazo oraz noworodkom urodzonym przedwcześnie i z niską masą urodzeniową ciała. U zdrowych dzieci suplementacja żelazem nie jest wskazana. Dla pokrycia zapotrzebowania na żelazo wystarczy urozmaicona dieta zawierająca produkty będące źródłem tego składnika, wliczając w to żywność dla niemowląt, np.: kaszki Nestlé będące bogatym źródłem tego składnika.  
Normy spożycia na żelazo dla niemowląt ustalone zostały na poziomie AI*, natomiast dla dzieci po 1. roku życia na poziomie RDA** i wynoszą odpowiednio:

Grupa (wiek)  Rodzaj normyŻelazo (mg)
Niemowlęta 0 – 5 miesięcyAI*0,3
Niemowlęta 0,5-1 miesięcy AI*11
Dzieci 12-36 miesięcyRDA**7

Źródło: http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/Zywienie_niemowlat_www.pdf.

*AI (ang. Adequate Intake)– wystarczające spożycie

**RDA (ang. Recommended Dietary Allowances)– zalecane spożycie

Sama wiedza dotycząca tego, jaką ilość żelaza należy dziennie dostarczać dziecku wraz z jego dietą, nie wystarczy. O jakości żelaza świadczy bowiem forma, w jakiej występuje ono w produkcie (przyswajalne lub nieprzyswajalne). Planując dziecięce posiłki należy dokładać wszelkich starań, w doborze produktów uwzględnić te, które zawierają żelazo w formie przyswajalnej.

Przyswajalność żelaza z produktach spożywczych jest bardzo zróżnicowana. Najlepiej wchłaniane jest żelazo występujące w produktach pochodzenia zwierzęcego (tj. czerwone mięso, drób, ryby, jaja). Żelazo znajdujące się w produktach roślinnych (warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych) i produktach wzbogacanych w żelazo (tj. mleko modyfikowane*, kaszki) odznacza się znacznie gorszą przyswajalnością. Warto też wiedzieć, że przyswajalność żelaza zwiększa się w obecności witaminy C, dlatego właśnie kaszki Nestlé zostały wzbogacone w tą witaminę. Z tej przyczyny również mięsny posiłek powinno się uzupełniać świeżymi warzywami (np. pomidorami) lub owocami (np. sokiem pomarańczowym), które są jej źródłem.

*zawartość zgodnie z przepisami prawa

Dobrym źródłem żelaza w diecie dziecka, poza produktami pochodzenia zwierzęcego, są także  zielone warzywa takie jak szpinak, a także nasiona roślin strączkowych (np.: czerwona soczewica). Ma to istotne znaczenie w przypadku dzieci, którym akceptacja smaku mięsa przychodzi trudniej lub u dzieci z rodzin wegetariańskich. 

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie