Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Article - udostępnij
X
Dieta bogata w żelazo

Żelazo w diecie dziecka po pierwszym roku życia

Zapasy żelaza zgromadzone w czasie ciąży u większości niemowląt karmionych piersią wystarczają na pierwsze pół roku życia. W drugim półroczu konieczne jest więc stopniowe wprowadzanie kolejnych pokarmów dostarczających ten składnik. Jaką rolę odgrywa żelazo w menu dziecka, co jest jego źródłem i w jaki sposób uzupełnić jego niedobory?

piątek, 20.10.2017

Żelazo to cenny składnik mineralny, który pełni w organizmie bardzo ważne funkcje: wspiera m.in. formowanie się czerwonych krwinek oraz rozwój funkcji poznawczych dziecka. Ponadto żelazo – podobnie jak witamina C – jest immunoskładnikiem potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Żelazo w organizmie dziecka

Organizm noworodka jest zaopatrzony w znaczące zapasy żelaza, jednak od początku drugiego półrocza jego poziom przestaje być wystarczający. Wskazane jest więc wprowadzanie produktów zawierających ten mikroelement.

U zdrowych dzieci suplementacja żelazem nie jest konieczna. Do pokrycia zapotrzebowania na ten składnik wystarczy urozmaicona dieta składająca się z produktów zawierających żelazo, np.: mleka modyfikowanego i kaszek dla niemowląt.

Preparaty z żelazem dla dzieci – kiedy podawać?

Zapotrzebowanie na żelazo i witaminę C

 

Jak pokryć zapotrzebowanie na żelazo w diecie dziecka po 1. roku życia?

Aby mieć pewność, że dostarczysz swojemu dziecku odpowiednią ilość żelaza zadbaj, by jego dieta była zróżnicowana.

Źródłem żelaza w diecie maluszka są m.in.:

  • czerwone mięso (np. schab wieprzowy, polędwica wołowa),
  • kaszki zbożowe dla niemowląt i małych dzieci i inne produkty zbożowe, np. kasza jęczmienna
  • nasiona roślin strączkowych (np. czerwona soczewica, biała fasola),
  • ciemnozielone warzywa (np. szpinak),
  • jajka.

Sama wiedza na temat tego, jaką ilość żelaza należy codziennie dostarczać dziecku wraz z pożywieniem, nie wystarczy. O jakości żelaza decyduje bowiem forma, w jakiej występuje ono w produkcie (przyswajalne lub nieprzyswajalne).

Produkty bogate w żelazo

Warto wiedzieć, że witamina C zwiększa przyswajalność żelaza, czyli stopień, w jakim organizm maluszka może wykorzystać ten składnik. Kaszki zbożowe, które są źródłem żelaza, powinny zawierać więc także odpowiednią porcję tej witaminy. Posiłki maluszka warto uzupełniać świeżymi warzywami (np. papryka, pomidory) lub owocami, które są jej źródłem (np. truskawki, maliny).

Żelazo w diecie

Nestlé Junior – źródło żelaza dla Twojego dziecka

Z myślą o potrzebach rosnącego dziecka mleko modyfikowane Nestlé Junior zostało wzbogacone w żelazo i witaminę C. Dzięki temu produkt jest bogatym źródłem tych składników. Obecność witaminy C zwiększa przyswajalność żelaza, dlatego mleka modyfikowane i kaszki Nestlé zostały wzbogacone o tę właśnie witaminę. Mleko Nestlé Junior może być podawane jako samodzielny posiłek lub stanowić bazę do dań mlecznych.

Planując dziecięce posiłki, staraj się więc dokładać wszelkich starań, aby w doborze produktów uwzględnić te, które zawierają żelazo w formie przyswajalnej, a więc warzywa, owoce i nasiona roślin strączkowych.

Mleko modyfikowane Nestlé Junior – zapotrzebowanie na żelazo u dzieci

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Zarejestruj się!

Mamy oceniają tę treść na 0/5

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.