Artykuł
Add this post to favorites

Żelazo w diecie dziecka po pierwszym roku życia

Zapasy żelaza zgromadzone w czasie ciąży u większości niemowląt karmionych piersią wystarczają na pierwsze pół roku życia. W drugim półroczu konieczne jest więc stopniowe wprowadzanie kolejnych pokarmów dostarczających ten składnik. Jaką rolę odgrywa żelazo w diecie dziecka, co jest jego źródłem i w jaki sposób uzupełnić ewentualne niedobory?

3min. czytania Paź 20, 2017

Żelazo to cenny składnik mineralny, który pełni w organizmie bardzo ważne funkcje: wspiera m.in. formowanie się czerwonych krwinek oraz rozwój funkcji poznawczych dziecka. Ponadto żelazo – podobnie jak witamina C – jest immunoskładnikiem potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Poznaj jego źródła w diecie dziecka i zadbaj o odpowiednią ilość w codziennym menu maluszka po 1. roku życia. 

Żelazo w diecie dziecka

Organizm noworodka jest zaopatrzony w znaczące zapasy żelaza, jednak od początku drugiego półrocza jego poziom przestaje być wystarczający. Wskazane jest więc wprowadzanie produktów zawierających ten mikroelement. U zdrowych dzieci suplementacja żelazem nie jest konieczna. Do pokrycia zapotrzebowania na ten składnik wystarczy urozmaicona dieta składająca się z produktów zawierających żelazo, np.: mleka modyfikowanego i kaszek dla niemowląt.

Profilaktyczne podawanie gotowych preparatów żelaza jest zalecane jedynie dzieciom z grupy ryzyka:

  • pochodzącym z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, zamieszkującym obszary o dużym ryzyku wystąpienia niedokrwistości,
  • z ograniczonym spożyciem pokarmów uzupełniających zawierających żelazo,
  • noworodkom urodzonym przedwcześnie z niską masą ciała.

Zapotrzebowanie na żelazo i witaminę C

Grupa
(wiek)
Zapotrzebowanie
na żelazo (mg)
Zapotrzebowanie
na witaminę C (mg)
Niemowlęta do końca 6.
miesiąca
0,3 20
Niemowlęta od 7. do 12.
miesiąca
11 20
Niemowlęta 12-36 miesięcy 7

40

Dieta bogata w żelazo dla dzieci

Aby mieć pewność, że dostarczysz swojemu dziecku odpowiednią ilość żelaza, zadbaj, aby jego dieta była zróżnicowana. Źródłem żelaza w diecie dziecka są m.in.:

  • czerwone mięso (np. schab wieprzowy, polędwica wołowa),
  • kaszki zbożowe dla niemowląt i małych dzieci wzbogacone żelazem i inne produkty zbożowe, np. kasza jęczmienna
  • nasiona roślin strączkowych (np. czerwona soczewica, biała fasola),
  • ciemnozielone warzywa (np. szpinak),
  • jajka.

Sama wiedza na temat tego, jaką ilość żelaza należy codziennie dostarczać dziecku wraz z pożywieniem, nie wystarczy. O jakości żelaza decyduje bowiem forma, w jakiej występuje ono w produkcie (przyswajalne lub nieprzyswajalne).

Warto wiedzieć, że witamina C zwiększa przyswajalność żelaza, czyli stopień, w jakim organizm maluszka może wykorzystać ten składnik. Kaszki zbożowe, które są wzbogacone żelazem, powinny zawierać więc także odpowiednią porcję tej witaminy. Posiłki maluszka warto uzupełniać świeżymi warzywami (np. papryka, pomidory) lub owocami, które są jej źródłem (np. truskawki, maliny).

Mleka modyfikowane dla Juniora – źródło żelaza dla Twojego dziecka

Roczniak ma zupełnie inne zapotrzebowanie na składniki odżywcze niż dorosły człowiek, więc jego jadłospis powinien uwzględniać wyjątkowe potrzeby małego organizmu. Z myślą o potrzebach rosnącego dziecka eksperci Nestlé opracowali unikalne receptury mlek modyfikowanych, które przeznaczone są dla Juniorów. Produkty te zostały wzbogacone m.in. w żelazo, ale także w witaminę C, która zwiększa jego wchłanianie. Mleka mogą być podawane jako samodzielny posiłek lub stanowić bazę do dań mlecznych Twojego szkraba.

Mleka NAN 3:

  • zawierają białko dopasowane do potrzeb Juniora,
  • mają unikalne receptury zainspirowane badaniami nad mlekiem mamy prowadzonymi już od 60 lat,
  • w ich składzie są m.in. immunoskładniki* wspierające układ odpornościowy dziecka, DHA* dla rozwoju mózgu i wzroku**,
  • niektóre mleka modyfikowane zawierają oligosacharyd mleka kobiecego 2’FL.
Żelazo w diecie dziecka po pierwszym roku życia

* Zawartość zgodnie z przepisami prawa. 
** Przy dziennym spożyciu 100 mg DHA w jednej bądź większej liczbie porcji.

Dieta dziecka po roku – jak skomponować pełnowartościowy jadłospis?

Planując dziecięce posiłki, staraj się dokładać wszelkich starań, aby w doborze produktów uwzględnić te, które zawierają żelazo w formie przyswajalnej, a więc warzywa, owoce i nasiona roślin strączkowych. Jeśli nie chcesz popełnić żywieniowego błędu, pobierz książkę kucharską, która powstała we współpracy z dietetykiem. Wprowadź do diety dziecka po 1. roku życia pełnowartościowe posiłki z żelazem, które znajdują się m.in. warzywach czy mięsie.

Żelazo w diecie dziecka po pierwszym roku życia

Dołącz do programu

MVP Logo

Zyskaj pełen dostęp do wszystkich benefitów!

  • darmowe_probki_ikona

    DARMOWE PRÓBKI

    Odbierz bezpłatne próbki NAN OPTIPRO® Plus 2 HMO.

  • konkursy_ikona

    KONKURSY

    Weź udział w konkursach i wygrywaj nagrody.

  • testowania_produktów_ikona

    TESTOWANIA PRODUKTÓW

    Wypróbuj produkty Nestlé dla niemowląt
    i małych dzieci.

  • strefa_eksperta_ikona

    STREFA EKSPERTA

    Zadaj pytanie naszym ekspertom i uzyskaj darmową poradę.

Search icon

Nie udało Ci się znaleźć potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę