Nutrition program

Jak unikać błędów podczas posiłków?

Przygotowując posiłki dla dziecka, nie trudno popełnić błąd. Zobacz, jak łatwo zastąpić określone produkty i jakie niewielkie zmiany warto wprowadzać, by jadłospis dziecka stał się zdrowszy.

4min.
czytania Wrz 14, 2021
Meal setting

 

Oto osiem scenariuszy posiłków – czy jesteś w stanie dostrzec, czego brakuje w każdym z nich lub co występuje w nadmiarze? Na obrazkach widać pewne błędy, które warto byłoby poprawić – niewłaściwy rozmiar porcji jedzenia i napojów, brak pokarmów z określonych grup i niezdrowe, nieodpowiednie dla dzieci przysmaki. Sprawdź, jak komponować posiłki, które trafią na talerz Twojego Juniora.

 

Wrong meal setting

 

Błąd nr 1: Podawanie napojów gazowanych

 

Płyny z dodatkiem cukru nie powinny pojawiać się w menu małego dziecka - nie ma tam miejsca na puste kalorie, których są źródłem. Takie produkty szkodą również zębom, przyczyniając się do rozwoju próchnicy. Przy każdym posiłku i przekąsce proponuj dziecku mleko (pokarm mamy lub mleko modyfikowane) i przez cały dzień dodatkowo dbaj, by popijało wodę.

 

Wrong breakfast setting

 

Błąd nr 2: Za dużo na talerzu

 

Właściwa porcja chleba dla malucha w wieku jednego-dwóch lat to około pół kromki. Oczywiście, Twoje dziecko ma prawo poprosić o dokładkę i wówczas możesz śmiało podać mu drugą połówkę. Nie warto jednak na początku posiłku nakładać na talerz zbyt dużej porcji.

 

Wrong meal setting

 

Błąd nr 3: Zapominasz o warzywach

 

Każdy posiłek malucha powinien zawierać porcję warzyw lub owoców. Na rysunku przedstawiony został jeden z głównych posiłków, składający się niestety wyłącznie z produktów z dwóch podstawowych grup żywności: mięso jest przykładem żywności bogatej w białko, a ryż należy do produktów zbożowych. Połóż na talerzu malucha porcję warzyw, a na deser podaj owoc z dodatkiem produktów mlecznych. Dzięki temu każdy posiłek będzie obfitował w produkty ze wszystkich pięciu podstawowych grup żywności.

 

Wrong meal setting

 

Błąd nr 4: Dajesz maluchowi wrażenie, że może jeść jak dorosły

 

Podanymi w całości marchewką lub winogronem dziecko może się z łatwością zakrztusić, dlatego zawsze należy pokroić je na kawałki. Taka przekąska to zdrowy wybór, ale formę podania posiłku należy zawsze dostosować do możliwości i umiejętności dziecka na danym etapie rozwoju.

 

Wrong meal setting

 

Błąd nr 5: Zbyt duże porcje

 

Pierś kurczaka to zdecydowanie za dużo jedzenia na raz dla maluszka. Dziecięce porcje są znacznie mniejsze niż posiłki dorosłych. Powinny zawierać około 30 gramów mięsa lub jego zamiennika. Dla ułatwienia możesz przyjąć, że kawałek mięsa wielkości dłoni waży około 90 gram, więc przed podaniem go dziecku, warto podzielić taką porcję na trzy części. Jeśli po posiłku maluch nadal jest głodny lub prosi o dokładkę, zaproponuj kolejny kawałek.

 

Wrong meal setting

 

Błąd nr 6: Rozpoczynanie dnia od cukru

 

Często płatki śniadaniowe zawierają dużo cukru, co sprawia, że nie są zdrowe. Twoje dziecko nie potrzebuje tego składnika, dlatego unikaj dosładzania. Znacznie lepszą propozycją na zdrowy początek dla będzie dla dziecka kaszka stworzona specjalnie z myślą o najmłodszych. Możesz sięgnąć też po płatki owsiane lub inne płatki zbożowe – nie zawierają dodatku cukru i również mogą stanowić zdrowszą alternatywę dla popularnych płatków.

 

Wrong meal setting

 

Błąd nr 7: Brak białka

 

Eksperci rekomendują, żeby podawać dzieciom produkty będące źródłem białka w 1-2 posiłkach w ciągu dnia. Niekoniecznie musi być to mięso. Gotowane strączki, jak soczewica czy ciecierzyca stanowią świetną roślinną alternatywę o dużej zawartości białka.

 

Wrong meal setting

 

Błąd nr 8: Wybierasz "złe" tłuszcze

 

Smażone, tłuste kawałki kurczaka i frytki nie należą do najzdrowszych potraw. Dania składające się z produktów smażonych w głębokim tłuszczu nie nadają się dla małych dzieci. Nierzadko zawierają także dodatek soli, cukru i innych substancji smakowych. Rozwiązanie? Samodzielnie ugotuj ziemniaki pokrojone w ćwiartki i podaj je z porcją ugotowanego mięsa drobiowego. Będzie to znacznie zdrowsza i bardziej wartościowa alternatywa.

 

Jak wygląda talerz Twojego malucha?

 

Rozpoznajesz niektóre z ośmiu złych nawyków? Warto zapamiętać, jak je poprawić wprowadzając drobne zmiany do codziennych posiłków. W przyszłości Twoja pociecha z pewnością za to podziękuje!

Nie zdarzają Ci się podobne wpadki? Gratulacje! Oby tak dalej! Pamiętaj, żeby również w przyszłości starać się nie popełniać podobnych błędów.

Źródła

Ramsay SA, Branen LJ, Johnson SL. How much is enough? Tablespoon per year of age approach meets nutrient needs for children. Appetite 2012; 58(1):163-7.

 

United States Department of Agriculture Food and Nutrition Service. 2016 Child and Adult Care Food Program: Meal Pattern Revisions Related to the Healthy, Hunger-Free Kids Act of 2010. http://federalregister.gov/a/2016-09412

 

USDA Meal pattern infographic

 

https://fns-prod.azureedge.net/sites/default/files/tn/cacfp-servetasty1… (dostęp w dniu 5 grudnia 2018 r.)

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę