Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
dziecko-trzymające-w-ręce-jabłko

Jak uczyć dziecko dobrych nawyków żywieniowych?

(0 opinie)

Nawyki żywieniowe kształtują się już od najmłodszych lat życia. To, co polubimy w dzieciństwie, może w dużej mierze wpływać na to, co będzie nam smakowało w życiu późniejszym. 

środa, 02.11.2016

Nawyki żywieniowe kształtują się już od najmłodszych lat życia. To, co polubimy w dzieciństwie, może w dużej mierze wpływać na to, co będzie nam smakowało w życiu późniejszym. 
W kształtowaniu nawyków dziecka istotną rolę odgrywają rodzice, to od nich bowiem zależy, co trafia do jego ust. 

Kluczowym okresem w nabywaniu nawyków jest pierwszy rok życia dziecka. Jest to czas, kiedy maluch uczy się nie tylko pierwszych gestów i słów, ale też nowych smaków. Wypracowanie u dziecka prawidłowych nawyków żywieniowych powinno być stawiane na równi z nauką mówienia czy pisania.

Jedz mądrze, dziecko patrzy!
Dziecko uczy się przez naśladownictwo. W jego rozwoju i kształtowaniu zachowań najważniejszą rolę odgrywają rodzice i opiekunowie, którzy stanowią dla niego wzór i pełnią funkcję nauczyciela. 
Maluszek patrzy jak mama lub tata je śniadanie, wodzi oczami za kęsami „dorosłego” jedzenia i próbuje ich naśladować. Sięga rączką do ich talerza, a „zdobycz” próbuje włożyć do swojej buzi.
Zwyczaje panujące w domu są dla niego niepowtarzalnym wzorcem, zatem jeśli całą rodziną przestrzegacie zasad zdrowego stylu życia, maluch w naturalny sposób je przyswoi.

Zdrowe nawyki roczniaka, które zaprocentują w życiu dorosłym:

  • różnorodna dieta

Jeśli u dziecka nie stwierdzono alergii lub nietolerancji pokarmowej, nie eliminuj z jego diety żadnych produktów. Na talerzu dziecka powinny się znaleźć produkty z różnych grup żywności: warzywa, owoce, mleko i jego przetwory, produkty zbożowe, mięso, ryby, jaja, a także tłuszcze. Ich podawanie zwiększa szanse na to, że dziecko wraz z pożywieniem otrzyma wszystkie potrzebne mu do rozwoju składniki odżywcze, w tym witaminy i mikroelementy.

  • porcje dostosowane do potrzeb dziecka

Dostosuj serwowane dziecku porcje do jego wieku i apetytu. Pamiętaj, że pojemność żołądka dziecka odpowiada objętości jego dwóch piąstek. Nie przekarmiaj go.

  • brak przekąsek między posiłkami

Rocznemu dziecku podawaj 5 posiłków w ciągu dnia i staraj się utrzymywać stałe przerwy miedzy nimi (ok. 3h). W ten sposób zapewnisz mu sytość i unikniesz podawania mu zbędnych, mało wartościowych przekąsek.

  • woda zamiast słodkich napojów

Pamiętaj o tym, że podstawowym płynem zaspokajającym pragnienie dziecka powinna być woda. Podając słodkie napoje zamiast wody sprawiasz, że maluch wyrabia sobie przyzwyczajenie i preferencję słodkiego smaku.

  • ograniczenie dodatku soli

Dziecko ma o wiele więcej kubków smakowych niż dorosły i nie potrzebuje intensywnego doprawiania potraw - smaki dań są dla niego wystarczająco wyraziste.

  • 5 porcji warzyw i owoców dziennie

Pamiętaj, że im więcej warzyw i owoców polubi w swoim jadłospisie niemowląt, tym większa szansa na to, że będzie je jadł jako przedszkolak, a następnie nastolatek i dorosły.

  • spokój podczas posiłku

Nauczmy dziecko, że posiłek to rzecz święta. Zrezygnujmy na ten czas z zabawek, bajek, wyłączmy telewizor. Dajmy dziecku szansę skupienia się na posiłku. W przeciwnym razie może zjeść za mało/za dużo.

  • odpowiednia dawka ruchu

Spacer, spacer i jeszcze raz spacer! 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie