Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Article - udostępnij
X
mama-trzymająca-niemowlę-na-rękach

Pierwsze słowo - kiedy dziecko powinno zacząć mówić?

(0 opinie)

Każdy rodzic z upragnieniem czeka na magicznie brzmiące „mamo” lub „tato” od swojej pociechy. Dowiedz się, kiedy można się spodziewać pierwszych słów wypowiedzianych z ust dziecka.

czwartek, 02.02.2017

Pierwszym dźwiękiem, jaki wydaje z siebie dziecko, jest krzyk. Następnie na jakiś czas milknie (z wyjątkiem płaczu), aż w końcu wyda z siebie pierwsze prawdziwe dźwięki. Droga do nauki języka  jest dość długa, bo zaczyna się jeszcze przed narodzeniem dziecka (w łonie matki niemowlę przysłuchuje się głosom dochodzącym z zewnątrz i wewnątrz), a pełne opanowanie umiejętności posługiwania się językiem ma miejsce dopiero w wieku ok. 5-6 lat. Na początku życia niemowlę włoży naprawdę wiele wysiłku, by się z Tobą porozumieć, wystarczy, że dokładnie mu się przyjrzysz - wymiana spojrzeń, kwilenie, mruczenie, płacz, śmiech to nic innego, jak próby nawiązania kontaktu. W rozwoju mowy istotne znaczenie ma zasada „rozumienie przed mówieniem”. Oznacza to, że zanim dziecko zacznie mówić, musi zrozumieć, co się do niego mówi. 

Kiedy dziecko wypowie pierwsze słowo?
Rozwój mowy i przyswajanie nowych słów przez dziecko są sprawą bardzo indywidualną. Każde dziecko zaczyna mówić w innym wieku. Warto też dodać, że różni rodzice różnie rozumieją „mówienie dziecka” - dla jednych połączenie dwóch sylab „da-da” będzie już słowem, a innym rodzicom to jeszcze nie wystarcza, żeby uznać, że ich dziecko już mówi. 

1. rok życia to czas, kiedy dziecko poznaje pierwsze dźwięki i słowa

  • Po urodzeniu niemowlę komunikuje się tylko za pomocą krzyku i płaczu. Pierwszą samogłoską, jakiej używa kilkutygodniowe dziecko, jest „a”.
  • Ok. 2.-3. miesiąca maluch wydaje pierwsze niezdefiniowane, ale bardzo miłe dla ucha dźwięki w pozycji leżącej (tzw. gruchanie). Są to krótkie, gardłowe dźwięki („he”, „agu”).
  • Ok. 4.-5. miesiąca ma miejsce szczególny moment w komunikacji werbalnej dorosły-dziecko. Jest to rodzaj rozmowy polegający na wymianie wokalizacji - dziecko odpowiada, naśladując proste odgłosy dorosłego („brr”, „prr”, „mmm”) oraz wypowiadając pierwsze sylaby. Wydawane przez dziecko dźwięki stają się coraz bardziej świadome, przybierają różne brzmienie i natężenie. Poprzez taką „zabawę” dziecko bardzo intensywnie ćwiczy organy, które już wkrótce pozwolą mu mówić. Ten okres dziecięcej mowy nazywany jest głużeniem.
  • Ok. 6-8. miesiąca dziecko dużo gaworzy, powtarzając zasłyszane zbitki sylab („da-da”) zachęcając wszystkich do „rozmowy”. Ponadto, zaczyna rozumieć znaczenie pojedynczych słów i zdań. 
  • Ok. 9. miesiąca niemowlę potrafi powiązać dany dźwięk z osobą lub czynnością, świadomie używa sylab, choć należy brać pod uwagę, że jedno wyrażenie może mieć dla niego wiele znaczeń i częściej mówi do siebie niż do innych.
  • Ok. 10. miesiąca, przy uważnym wsłuchaniu się w mowę dziecka, w jego paplaninie można wyróżnić pytania i okrzyki, mające sens.
  • Ok. 12. miesiąca z ust dziecka pada poprawnie użyte pełne słowo, najczęściej „mama”, „tata”, „papa” lub „nie”. 

2. rok życia to intensywny czas poznawania nowych słów
3. rok życia to okres, w którym dziecko zna już ogromny zasób słów, łączy je budując zdania i zadając pytania, jednakże nie jest to jeszcze czysta mowa – normalną rzeczą są trudności z odmianą słów, myleniem końcówek itp. Minie jeszcze dużo czasu, zanim dziecko zacznie mówić bez błędów. Niewskazane jest ciągłe poprawianie dziecka, gdyż może to znacząco zniechęcić do komunikacji.

Rozwój aparatu mowy dziecka
Na samym początku największą przeszkodę w tworzeniu dźwięków i rozwoju mowy przez niemowlę stanowi jego fizjologia. Aparat mowy noworodka bardzo różni się bowiem jeszcze budową od naszego i nie jest w stanie wyprodukować dźwięku odpowiadającego naszej mowie. Stopniowo ulega przekształceniu i dzięki temu dziecko zaczyna wydawać pierwsze dźwięki, a następnie słowa, aż do pełnych zdań. Prawidłowemu rozwojowi aparatu mowy sprzyja także odpowiednie rozszerzanie diety malucha – dbałość o stopniową zmianę konsystencji podawanych posiłków, sprzyjającej nauce gryzienia. 

Gimnastyka dla języka
Dziecko uczy się mowy głównie poprzez słuch – dość mocno chłonie z otoczenia zasłyszane słowa. Istnieje kilka sposobów, które mogą usprawnić proces rozwoju mowy:

  • Mów do dziecka powoli, wyraźnie, niezbyt cicho i nie za głośno.
  • Ucząc dziecka danego słowa, powtarzaj je wiele razy, by utkwiło w jego głowie.
  • Czytaj dziecku dużo bajek i rymowanych wierszyków – rytm i rym nie tylko wyrabiają słuch, ale i ćwiczą pamięć.
  • Powtarzaj razem z dzieckiem wyrazy dźwiękonaśladowcze. Zabawcie się w naśladowanie dźwięków samochodu, tykania zegara, odgłosów zwierząt.
  • Wspomagaj rozwój mięśni jamy ustnej dziecka poprzez zachęcanie go do dmuchania piórka czy oblizywanie ust.
  • Opowiadaj maluchowi jak najwięcej historii z codziennego życia, sprawiając, by się zasłuchał i chłonął jak najwięcej.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Odbierz darmową próbkę NAN OPTIPRO Plus 2
  • Weź udział w KONKURSACH i wygrywaj!
  • TESTUJ produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
  • Otrzymuj NEWSLETTER z informacjami od ekspertów

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.