Nutrition program

Magiczne kroki milowe

Kiedy patrzysz na swojego rosnącego brzdąca, trudno uwierzyć, że jeszcze chwilę temu był malusieńkim noworodkiem, który tylko spał, jadł i siusiał. Maluch szybko rośnie, a w drugim roku życia opanuje mnóstwo nowych umiejętności. Każda zmiana będzie z pewnością okazją do zachwytów i prawdziwej dumy – i oczywiście momentem, który warto uwiecznić.

5min.
czytania Wrz 30, 2021
dziecko z wózkiem

 

Aktywność i zdrowie

Każdy kolejny etap w rozwoju fizycznym Twojego malucha oznacza, że będzie mógł brać udział w kolejnych nowych aktywnościach. Zapewnienie dziecku w tym wieku odpowiedniej porcji ruchu pomaga kształtować nawyki, które pozwolą dziecku zdrowo się rozwijać. Więcej siły, lepsza równowaga i sprawność oznacza jeszcze więcej chęci do zabawy! Ruchliwy maluszek zmusi cię do większej aktywności - trzeba będzie przecież dotrzymać mu kroku. Jeśli Twoje dziecko już chodzi, za moment zacznie biegać!

Zabawa przynosi radość i wywołuje uśmiech na twarzy, ale daje też szereg innych korzyści. Stymuluje rozwój mózgu, zachęca do twórczego rozwiązywania problemów, uczy maluchy komunikowania się z rówieśnikami i buduje pewność siebie. Klocki i miękkie zabawki wspierają rozwój motoryki i pomagają ćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową.

Ważne, aby maluch każdego dnia miał wiele okazji do zabawy. Specjaliści zalecają, aby codziennie przeznaczyć na zabawę co najmniej 1 do 3 godzin, a w tym czasie proponować zarówno zorganizowane aktywności, jak i pozwalać pociechom na swobodną aktywność. Większość zabawek świetnie nadaje się zarówno do zorganizowanych gier, jak i swobodnej zabawy, w zależności od tego, jak z nich korzystamy. Nie wszystko musi oczywiście dziać się jednocześnie. Pamiętaj, że powyższe zalecenia wskazują minimalny czas na zabawę.

  • Zabawy zorganizowane: Ty lub inny dorosły proponujecie maluchowi gry lub wybieracie zabawki.
    Korzyści: Wspierasz dziecko w aktywnościach, których nie wykona bez pomocy. Uczy się, idąc za twoim przykładem.
    Przykład: śpiewanie piosenek zachęcających do podejmowania określonych działań (np. ...a my wszyscy „bęc”...), zabawa w naśladowanie, układanie puzzli, a w  odpowiednim momencie także gry zespołowe, np. piłka nożna lub gimnastyka.
     
  • Swobodna zabawa: Twój maluch sam decyduje, w co się bawić, ale może potrzebować pomocy w dostępie do zabawek. Dziecko samo wymyśla dla siebie zabawy.
    Korzyści: Swobodna zabawa zachęca do odkrywania, używania wyobraźni i wspiera kreatywność.
    Przykład: zabawy w udawanie, przebieranki, aktywności w wodzie lub piasku, zabawa na placu zabaw (zjeżdżalnie, huśtawki, tunele, wspinanie się, itp.)

Pierwsze próby w drugim roku życia

W pierwszych 12 miesiącach życia dziecko potraja swoją masę ciała, ale w kolejnym roku tempo to nieco się zmniejsza. Między pierwszymi a drugimi urodzinami maluch przybiera średnio tylko 1,5-2,5 kg. Podczas gdy mogłoby Ci się wydawać, że Twoje dziecko rozwija się teraz wolniej, przyswaja ono w tym okresie wiele nowych umiejętności, na przykład takich jak chodzenie czy mówienie.

  • Pierwsze kroki: Jeśli twoje dziecko jeszcze nie chodzi, zapewne lada dzień to się zmieni. Pierwsze kroczki będą chwiejne, więc przygotuj się na serię potknięć i upadków. Z czasem jednak maluch będzie przemieszczał się w ten sposób coraz pewniej.
    Jak możesz pomóc? Kiedy maluch zacznie chodzić, zachęcaj go do częstych ćwiczeń w Twoim towarzystwie. Co prawda wspólny spacer będzie powolny, ale to świetny trening dla was obojga. Kiedy już Twoja pociecha stanie na własnych nogach, możecie cieszyć się z nowych zabaw ruchowych.
  • Pierwsze „rozmowy”: Być może dziecko nie umie jeszcze odpowiadać, ale z pewnością rozumie już naprawdę dużo. Zanim nauczy się wypowiadać słowa, pozna ich znaczenie. Wykonywanie poleceń to całkiem odrębna kwestia! W pierwszym roku maluszek uwielbiał słuchać Twojego łagodnego głosu, a teraz przyszedł czas na kolejny krok.
    Jak możesz pomóc? Używaj prostych słów, mów wolno i powtarzaj konkretne wyrażenia. Maluch uczy się mowy od Ciebie i innych opiekunów, więc mów do woli! Powtarzaj słowa, które towarzyszą posiłkom, takie jak „jeszcze” i „koniec”, aby dziecko uczyło się wyrażać uczucie głodu i sytości.
  • Kiedy maluch po raz pierwszy udaje rodzica: Dziecko naśladuje każdy Twój gest i słowo.
    Jak możesz pomóc? Tańcz, ruszaj się i z radością patrz, jak maluch idzie w Twoje ślady. Wystaw dłoń, by przybił ci piątkę. Powtarzaj słowo i zachęcaj dziecko, by zrobiło to samo. To wszystko świetna zabawa! Pamiętaj tylko, aby unikać słów lub zachowań, których nie chcesz obserwować u swojej pociechy.

Nie martw się, jeśli akurat Twój maluszek nie doszedł jeszcze do tego etapu, ponieważ każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Jeśli masz wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem.

Źródła

Ertem IO, Krishnamurthy V, Mulaudzi MC, et al. Similarities and differences in child development from birth to age 3 years by sex and across four countries: a cross-sectional, observational study. Lancet Glob Health 2018; 6(3):e279-91.

Okely AD, Ghersi D, Hesketh KD, et al. A collaborative approach to adopting/adapting guidelines – The Australian 24-hour movement guidelines for the early years (birth to 5 years): an integration of physical activity, sedentary behavior, and sleep. BMC Public Health 2017; 17(Supple 5):869. doi: 10.1186/s12889-017-4867-6.

Shelov SP & Altmann TR (Eds.). (2009). American Academy of Pediatrics. The complete and authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.). USA: Bantam Books.

Society of Health and Physical Educators (SHAPE). Active start: A statement of physical activity guidelines for children from birth to age 5. 2nd ed. Reston, VA: SHAPE America; 2009. Https://www.shapeamerica.org/standards/guidelines/activestart.aspx Prevention.aspx (dostęp w dniu 8 sierpnia 2018 r.)

Tremblay MS, Chaput J, Adamo KB, et al. Canadian 24-hour Movement Guidelines for the Early Years (0-4 years): An integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep. BMC Public Health 2017; 17(Suppl 5):874 doi 10.1186/s12889-017-4859-6.

https://pathways.org/growth-development/toddler/milestones (dostęp w dniu 8 sierpnia 2018 r.)

https://pathways.org/topics-of-development/play (dostęp w dniu 8 sierpnia 2018 r.)

https://pathways.org/watch/parents-guide-structured-vs-unstructured-play/ (dostęp w dniu 8 sierpnia 2018 r.)

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę