Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

CSS - kafelki

Article - udostępnij
X

Mikroflora jelitowa u dzieci – czym jest i jak o nią dbać?

Mikroflora jelitowa (nazywana też mikrobiotą) to bakterie, które zamieszkują przewód pokarmowy każdego człowieka. Od czego zależy jej skład i co robić, aby już od najmłodszych lat wspierać dobroczynne bakterie w brzuszku dziecka? Znajdź odpowiedź na te pytania w naszym artykule!

poniedziałek, 28.06.2021

Mikrobiota jelitowa to inaczej bakterie, które znajdują się w przewodzie pokarmowym i są odpowiedzialne za szereg procesów, jakie zachodzą w organizmie. Szacuje się, że u dorosłego człowieka takich mikroorganizmów może być aż 1500 gatunków! O mikroflorę w jelitach warto zatroszczyć się już na samym początku – najlepiej przy narodzinach dziecka. Sprawdź, jak możesz to zrobić!

 

Czy wiesz, że...

Jeszcze do niedawna sądzono, że dziecko rodzi się z jałowym układem pokarmowym – pozbawionym jakichkolwiek bakterii. Jest jednak inaczej. Już w środowisku prenatalnym mikroflora mamy zasiedla przewód pokarmowy nienarodzonego dziecka.

Mikroflora jelitowa – co to jest?

Skład mikroflory jelitowej u każdego jest inny i zależy od kilku czynników. Jednym z nich jest rodzaj porodu. Udowodniono, że u maluszków, które przychodzą na świat siłami natury, dominują bakterie znajdujące się w przewodzie pokarmowym i drogach rodnych mamy (głównie bakterie beztlenowe), zaś w przypadku noworodków po cesarskim cięciu jako pierwsze do przewodu pokarmowego dziecka docierają bakterie znajdujące się w środowisku (czyli w przestrzeni szpitalnej) i na skórze mamy.

 

Jednym z elementów obrony organizmu jest tzw. bariera jelitowa – kontroluje ona co z przewodu pokarmowego może przeniknąć w głąb organizmu, a co powinno zostać z niego usunięte. Tworzą ją mikroorganizmy jelitowe, a także warstwa wody i śluzu, nabłonek jelitowy i komórki układu immunologicznego. Warstwa śluzu zapobiega przyleganiu i wnikaniu patogenów w głąb jelita. Gdy dochodzi do jej uszkodzenia, patogeny mogą z łatwością przenikać do układu pokarmowego i powodować zakażenia bakteryjne lub wirusowe w organizmie.

Rozwój mikroflory i tworzenie się bariery jelitowej to procesy stopniowe, które zachodzą w pierwszych latach życia dziecka. To dlatego mówi się, że układ pokarmowy maluszka wciąż jeszcze dojrzewa. Mają na to wpływ m.in. przebyte infekcje, otaczające środowisko, a także sposób karmienia (piersią lub mlekiem modyfikowanym).

 

Dobre bakterie jelitowe i ich działanie

Czasami słyszy się, że odporność pochodzi z jelit. Okazuje się, że to absolutna prawda! Aż 70-80% odporności maluszka związana jest z przewodem pokarmowym, głównie właśnie z mieszkającymi w nim dobrymi bakteriami, które mają określone zadanie. Poza tym, że są m.in. niezwykle ważnym elementem w metabolizmie składników pokarmowych (np. witaminy K oraz witamin z grupy B), ogrywają także istotną rolę w funkcjach odpornościowych. Dobre bakterie zajmują m.in. miejsce na śluzówce jelitowej, przez co patogeny nie mają się gdzie przytwierdzać do ścianek jelita, dzięki czemu trudniej im oddziaływać na organizm.

 

Zamieszkujące jelita człowieka dobre bakterie należą m.in. do rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium.

Kiedy może dojść do zaburzenia mikroflory jelitowej?

Do zaburzenia ilości i jakości mikroflory jelitowej maluszka (tzw. dysbiozy) może dojść dosyć łatwo. Do głównych przyczyn zaliczamy m.in. antybiotykoterapię (która niszczy nie tylko złe bakterie, ale niestety także te dobre) i związane z nią biegunki oraz namnażanie się patogenów w wyniku infekcji. Po stosowaniu antybiotyków mikrobiom potrzebuje wsparcia, dlatego lekarze rekomendują podawanie probiotyków, czyli dobrych bakterii, aby na nowo odbudować florę bakteryjną w brzuszku. Warto pamiętać, że mikrobiotę jelit dziecka mogą osłabiać także stres i przewlekłe zmęczenie czy nieodpowiednia dieta.

 

Zapamiętaj!

W przypadku antybiotykoterapii podawanie probiotyków warto rozpocząć możliwie wcześnie, najlepiej jednocześnie z włączeniem antybiotyków. Stosowanie właściwie dobranych żywych kultur bakterii zaleca się kontynuować także od 1 do 3 tygodni po zakończeniu leczenia.

Jak dbać o ilość dobrych bakterii w brzuszku dziecka?

Choć na rodzaj porodu nie zawsze można mieć wpływ, istnieją inne sposoby, aby od najmłodszych lat wspierać mikroflorę jelitową maluszka, a dzięki temu także jego układ immunologiczny. W końcu to właśnie w układzie pokarmowym znajduje się najwięcej komórek odpornościowych.

Pierwszym sposobem jest wyłącznie karmienie piersią przez pierwsze 6 miesięcy. Jeśli mama dziecka z różnych przyczyn nie może karmić naturalnie, w takiej sytuacji warto z pomocą pediatry dobrać do wieku maleństwa mleko modyfikowane, które będzie uwzględniało wszystkie potrzeby żywieniowe dziecka. Dobrze, jeśli w jego składzie znajdą się składniki takie jak np. oligosacharydy mleka kobiecego (które sprzyjają rozwojowi w jelicie dziecka „dobrych” bakterii i eliminują z organizmu chorobotwórcze patogeny) czy kultury bakterii – takie same jak w mleku mamy (m.in. Lactobacillus reuteri, Bifidobacterium lactis czy Bifidobacterium longum).

 

Udowodniono, że składniki, które znajdują się w mleku kobiecym, wspierają zasiedlanie układu pokarmowego dziecka przez dobre bakterie. U niemowląt, które są karmione piersią, tempo zasiedlania układu pokarmowego dobrymi bakteriami jelitowymi jest znacznie szybsze. Wiąże się to z przedostawaniem do brzuszka mikroorganizmów ze skóry i mleka mamy.

Pomocne mogą okazać się także suplementy diety, które w składzie mają probiotyki. W przypadku starszych dzieci, młodzieży i dorosłych, by wspierać mikroflorę jelitową, warto spożywać więcej produktów, które zawierają bakterie probiotyczne. Są to głównie jogurty, kefiry czy maślanki. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie produkty mleczne mają dobre bakterie w swojej recepturze. Wybieraj zatem te z jasno opisanym rodzajem, gatunkiem i nazwą danego szczepu bakterii zawartych w składzie.

Inne produkty wspierające mikroflorę jelit to także kiszonki (np. kapusta czy ogórki kiszone). W diecie nie powinno zabraknąć również błonnika prebiotycznego np. GOS/FOS, który stanowi pożywienie dla dobrych bakterii i pomaga im się namnażać. Warto pamiętać, że dla zdrowia (nie tylko jelit) zawsze kluczowe są zbilansowana, różnorodna dieta (bogata w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, zdrowe źródła białka i tłuszczu), a także higiena snu i aktywność fizyczna.

 

Szukasz suplementu diety przeznaczonego specjalnie dla niemowląt i dzieci?

Zapytaj w swojej aptece o produkty NANCARE®!

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Baby&me

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego maluszka!

  • pobierz jadłospisy stworzone przez dietetyków
  • odbierz darmowe próbki NAN OPTIPRO Plus 2 HM-O
  • weź udział w konkursach i wygrywaj
  • testuj produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
Mamy oceniają tę treść na 0/5
avatar
Szukaj

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.