Nutrition program

Do kiedy karmić piersią i jak wprowadzać stałe pokarmy? Poznaj odpowiedzi!

Po 6. miesiącu życia zapotrzebowanie Twojego maluszka na energię, składniki odżywcze (takie jak białko, witaminy, żelazo czy cynk) zaczyna być na tyle duże, że aby je zaspokoić konieczne jest rozpoczęcie rozszerzania diety. Nie oznacza to jednak, że musisz odstawić niemowlę od piersi! A zatem do kiedy karmić dziecko piersią i jak to połączyć z rozszerzaniem diety?

5min.
czytania Wrz 14, 2021

Pierwsza łyżeczka pokarmów innych niż mleko rozpoczyna ważny i niezwykle ekscytujący etap w rozwoju Twojego dziecka. Właśnie zaczęło ono swoją podróż w świat smaków, a Ty masz cudowną możliwość nauczyć je zdrowego odżywiania i sprawić, że będzie je kontynuować przez całe życie!

Rozpoczęcie rozszerzania diety nie musi jednak oznaczać końca przygody z mlekiem mamy! Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje kontynuowanie karmienia piersią do ukończenia przez dziecko 2 lat przy jednoczesnym podawaniu odpowiednich pokarmów uzupełniających – dzięki temu dziecko wciąż może korzystać ze wspaniałych składników zawartych w pokarmie kobiecym, w tym ważnych dla jego odporności. Wprowadzanie pokarmów stałych to stopniowy proces, a mleko aż do końca 1. roku powinno pozostać głównym źródłem składników odżywczych dla dziecka. Brzmi skomplikowanie? Pokażemy Ci, że wcale nie musi takie być! Aby wszystko szło gładko, warto trzymać się poniższych 8 prostych zasad.

 

1. Do kiedy karmić piersią? Tak długo, jak oboje chcecie – więc bądź w gotowości!

 

Pomiędzy 6. a 8. miesiącem życia u większości dzieci około 70% zapotrzebowania kalorycznego zaspokajane jest wciąż przez mleko mamy, a tylko 30% przez posiłki uzupełniające. Możesz w tym okresie zauważyć, że Twój maluszek je nieco mniej mleka bądź chce być karmiony rzadziej niż jeszcze niedawno – zanim wprowadziłaś pokarmy stałe. Zmiany te nie są jednak zwykle zbyt gwałtowne, zwłaszcza na początku. Nadal bądź więc gotowa, aby kontynuować karmienie piersią na żądanie – czyli tak często, jak dziecko tego potrzebuje, w dzień i w nocy.

Warto pamiętać, że mleko matki zawiera m.in. przeciwciała, probiotyki oraz oligosacharydy mleka kobiecego (HMO). Te wspaniałe składniki pomagają chronić maluszka przed infekcjami.

 

2. Wybieraj produkty bogate w żelazo

 

Żelazo jest kluczowym składnikiem odżywczym dla prawidłowego rozwoju funkcji poznawczych Twojego dziecka. Jak wiesz, maluszek urodził się z pewnym zapasem żelaza, z którego mógł korzystać przez kilka pierwszych miesięcy – jednak zapasy te kończą się około 6. miesiąca życia. Mleko mamy nie zawiera dużych ilości żelaza, więc warto zacząć podawać dziecku pokarmy bogate w ten składnik, takie jak obiadki z mięsem albo kaszki dla niemowląt wzbogacone w żelazo.

Co ciekawe, badania pokazują, że chociaż zwykle jako źródło żelaza wskazywane jest mięso, to kaszki zbożowe zawierające ten składnik mogą stanowi ważne, a nawet główne źródło żelaza w diecie dzieci w 2. półroczu życia.

 

3. Postaw na różnorodność smaków

 

Pozwól swojemu maluszkowi doświadczyć i nauczyć się różnych smaków i konsystencji. Dzięki temu będzie mógł wyrosnąć na dziecko, które będzie lubić zdrowe jedzenie i stosować ciekawą, zbilansowaną dietę.

 

4. Staraj się nie wzbudzić frustracji maluszka

 

To ważne zwłaszcza we wczesnej fazie rozszerzania diety. Jeśli Twoje dziecko wydaje się naprawdę głodne, rozważ rozpoczęcie posiłku od przystawienia go do piersi. Karmienie piersią i serwowanie posiłków uzupełniających nie muszą być oddzielnymi czynnościami! Niektóre mamy podają dziecku pierś, zanim zaproponują mu inne jedzenie, żeby „pierwszy głód” maluszka został zaspokojony i żeby mógł on bez pośpiechu i niepotrzebnych nerwów przejść do karmienia łyżeczką. Jeśli więc tylko masz ochotę, możesz kontynuować karmienie na żądanie – w nocy i w dzień – kiedy tylko Twoja pociecha przejawia oznaki głodu!

 

5. Ostrożnie z mlekiem krowim

 

Zgodnie ze schematem żywienia niemowląt dzieci w 1. roku życia nie powinny otrzymywać krowiego mleka jako głównego napoju mlecznego. Jego skład nie jest dopasowany do potrzeb maluszków na tym etapie rozwoju – zawiera ono m.in. zbyt dużo białka, a mało tak ważnych składników jak żelazo, witamina C, D czy kwasy tłuszczowe omega-3. Mleko mamy charakteryzuje się natomiast wysoką wartością odżywczą, a dodatkowo wspiera układ odpornościowy Twojego dziecka.

 

6. Postaraj się, aby karmienie było przyjemne dla Was obojga!

 

Ważne jest, by to dziecko decydowało, czy chce zjeść posiłek i jak duży powinien on być. Karmienie – zarówno piersią, jak i pokarmami stałymi – powinno być przyjemnym i pozytywnym doświadczeniem dla Was obojga. Unikaj jakiejkolwiek presji w tym zakresie i ciesz się chwilami spędzanymi razem. Oglądanie wyrazu buzi dziecka, kiedy próbuje nowego smaku albo gdy samo próbuje trafić łyżeczką do ust, to piękne momenty, które powinny wywoływać radość. Dziecko ma wówczas możliwość nauczyć się akceptowania różnych smaków oraz – po jakimś czasie – trudnej sztuki samodzielnego jedzenia! To umiejętności, które zabierze ze sobą w świat, gdy będzie dorastać.

 

7. Pamiętaj o swojej roli

 

Każde z Was – tak Ty, jak i Twoje dziecko – ma inne zadania podczas tego etapu rozwoju. Ty decydujesz o tym, jakie jedzenie zostanie podawane dziecku oraz o tym, kiedy posiłek się odbędzie. Wybieraj więc zdrowe, zróżnicowane i bogate w składniki odżywcze produkty. Spróbuj też nauczyć się rozpoznawać sygnały głodu i sytości maluszka. Twoje dziecko natomiast może – a nawet powinno – samo decydować o tym, czy chce jeść, a jeśli tak, to ile. Jeżeli oboje dobrze się spiszecie, maluszek znajdzie się na najlepszej drodze do zdrowego rozwoju i wykształcenia prawidłowych nawyków żywieniowych!

 

8. Zadbaj o przyszłe zdrowie maluszka

 

Niektóre mamy przestają karmić piersią, kiedy zaczynają stosować posiłki uzupełniające, ponieważ uważają, że ich mleko nie jest już istotne. Jednakże nadal ma ono duże znaczenie! Badania pokazują, że dzieci, które były karmione piersią jako niemowlęta, jedzą więcej warzyw w dalszych latach życia. Spożywają też więcej owoców oraz mniej słodzonych napojów w starszym wieku. Ponieważ karmienie piersią wiąże się zwykle z bardziej prawidłową masą ciała w dzieciństwie, warto kontynuować karmienie piersią także wtedy, gdy Twoje dziecko entuzjastycznie przyjmuje już posiłki stałe!

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę