Nutrition program

Zdrowa dieta Twojego dziecka zaczyna się od Ciebie

Czy wiesz, że jesteś wzorem do naśladowania dla Twojego malucha? To, co jesz i pijesz ma wpływ na jego wybory żywieniowe.

2min.
czytania Wrz 14, 2021

Geny to nie jedyny dar, jaki przekazujesz swojemu dziecku. Także zachowania, które maluch obserwuje podczas wspólnych posiłków wpływają na jego nawyki żywieniowe w przyszłości. Jeśli dziecko widzi, że rodzic odżywia się zdrowo, będzie z pewnością częściej sięgać po wartościowe produkty i chętniej próbować nowych smaków.

Prawidłowa dieta powinna zawierać odpowiednie ilości wartościowych produktów, ze wszystkich grup spożywczych. To warzywa i owoce, produkty zbożowe, mleczne, a także mięso, ryby i inne produkty bogate w białko, a także tłuszcze. Ważne, by zapewniała też odpowiedni poziom nawodnienia. Rodzice, którzy swoimi wyborami żywieniowymi dają dobry przykład maluchom, nie tylko sami korzystają z dobrodziejstw zdrowej diety, ale też pozytywnie kształtują nawyki swoich dzieci.

Ciesz się jedzeniem

Badania dowodzą, że Twoje wybory żywieniowe w dużej mierze kształtują to, co je Twoje dziecko - maluchy, które widzą, że ich rodzice próbują nowych smaków są bardziej skłonne do sięgania po kulinarne nowości. Twój dobry przykład to dla dziecka niezwykle skuteczna motywacja do próbowania nowych smaków.  

Wyniki badań sugerują, że małe dziecko chętniej próbuje nieznanych dotąd potraw, jeśli widzi, że rodzic lub opiekun z chęcią po nie sięga. Z drugiej strony, maluchy są mniej skore do jedzenia zdrowych produktów, jeśli widzą, że rodzic lub opiekun za nimi nie przepada. Warto więc od początku być dobrym wzorem do naśladowania. Niech Twoje dziecko od najmłodszych lat obserwuje, jak cała rodzina wspólnie zasiada do posiłków i na podstawie pozytywnych przykładów wyrabia w sobie dobre nawyki żywieniowe na przyszłość.

Źródła

Birch LL, Doub AE. Learning to eat: birth to age 2 y. Am J Clin Nutr 2014; 99(3):723S-8S.

Black MM, Aboud FE. Responsive feeding is embedded in a theoretical framework of responsive parenting. J Nutr 2011; 141(3):490-4.

Blissett J, Fogel A. Intrinsic and extrinsic influences on children’s acceptance of new foods. Physiol Behav 2013; 121:89–95.

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę