Nutrition program

Dlaczego wspólne posiłki są tak ważne?

Czy wiesz, że dawanie dobrego przykładu to najbardziej skuteczny sposób na zachęcenie malucha, by próbował nowych smaków?

3min.
czytania Wrz 30, 2021

Jedzenie posiłków przy rodzinnym stole to jedna z najprostszych przyjemności, jakie możemy sobie zafundować. To także idealna okazja, by nauczyć malucha, że wspólne jedzenie to szansa na wspaniałe rozmowy oraz wspólny śmiech. A korzyści jest znacznie więcej! Rodzinne posiłki to dla dziecka okazja, by próbować różnorodnych, wartościowych potraw i w ten sposób uczyć się nowych smaków. Obserwując pozostałych domowników, maluch chętniej próbuje i uczy się doceniać zdrowe, zbilansowane posiłki, które widzi na Twoim talerzu. Najmłodszy uczestnik rodzinnych posiłków oznacza z pewnością więcej wyzwań, jednak wspólne jedzenie pomaga zacieśniać więzi oraz uczy dzieci zdrowych nawyków, które towarzyszą im w dalszym życiu.

Usiądźcie przy stole

Gdy Twój maluch zaczyna samodzielnie jeść, to idealna chwila, by regularnie towarzyszył w rodzinnych posiłkach. Dbaj o to, by czynności w ich czasie były powtarzalne i maksymalnie angażowały malucha, np. poprzez zachęcanie go do „nakrywania” do stołu. W praktyce może to oznaczać, że dziecko kładzie na stole swój kubeczek lub sztućce. Jeśli regularnie angażujesz dziecko w przygotowanie posiłków, pomagasz mu przyzwyczaić się do rutynowych czynności.

Pamiętaj, że malec nie usiedzi zbyt długo przy stole. Posadź go wygodnie w krzesełku tak, by dobrze widział wszystkich domowników. Nie korzystaj z ekranów i unikaj innych rozpraszaczy uwagi.

Wartościowe pokarmy trzeba serwować oczywiście w odpowiedniej dla dziecka formie, dostosowanej do jego etapu rozwojowego. Pamiętaj też, żeby własnym zachowaniem dawać mu dobry przykład - pokaż, że to, co jesz, Ci smakuje i chętnie sięgaj po nowości.

Delikatna zachęta

Jeśli dziecko niechętnie próbuje nowych produktów, możesz spróbować je zachęcić, ale nie zmuszaj go do jedzenia. Słowa zachęty, o ile ich nie nadużywamy, mogą skłonić malucha do spróbowania nieznanych dotąd potraw. Uśredniając, aby skutecznie zachęcić malucha do zjedzenia nowych produktów potrzeba prawie 3 prób, nie warto więc poddawać się zbyt szybko. Badania wskazują, że po warzywa chętniej sięgały dzieci, których rodzice korzystali ze słów zachęty, ale nie stosowali nagród lub nadmiernego nacisku. Skutecznie działają słowa, które wyjaśniają, dlaczego warto spróbować danego pożywienia, podkreślają korzyści dla zdrowia („będziesz duży i silny”) lub porównują nowe pokarmy do znanych przysmaków („smakuje jak duża rodzynka”).

Wpływ na wagę

Badania dowodzą, że dzieci, które biorą udział w rodzinnych posiłkach, mają mniejszą skłonność do nadwagi. Wspólne jedzenie wymaga planowania, cierpliwości i wytrwałości, ale z pewnością jest to wysiłek, który zaowocuje. Karmienie responsywne  wspiera malucha w drodze do samodzielnego jedzenia. Warto więc tworzyć ciepłą, pozytywną atmosferę podczas rodzinnych posiłków, starać się odczytywać sygnały świadczące o głodzie i sytości dziecka i dawać mu dobry przykład jedząc różnorodne, wartościowe produkty.

 

Źródła

Black RE, Makrides M, Ong KK (eds): Complementary Feeding: Building the Foundations for a Healthy Life. 2017 Nestlé Nutr Inst Workshop Ser, vol 87, pp 153–165, (DOI: 10.1159/000448965)

Dattilo AM Programming long-term health: Effect of parent feeding approaches on long-term diet and eating patterns. Zawarty w: Early nutrition and long-term health, mechanisms, consequences and opportunities. Ed., Saavedra and Dattilo, Elsevier, 2017: 471-95.

Edelson L, Mokdad C, Martin N. Prompts to eat novel and familiar fruits and vegetables in families with 1-3 year-old children: Relationships with food acceptance and intake. Appetite 2016; 99:138-48.

Perez-Escamilla R, Segura-Perez S, Lott M, on behalf of the RWJF HER Expert Panel on Best Practices for Promoting Healthy Nutrition, Feeding Patterns, and Weight Status for Infants and Toddlers from Birth to 24 Months. Feeding Guidelines for Infants and Young Toddlers: A Responsive Parenting Approach. Durham, NC: Healthy Eating Research, 2017. Dostęp na: http://healthyeatingresearch.org

Shloim N, Edelson LR, Martin N, et al. Parenting styles, feeding styles, feeding practices, and weight status in 4-12 year-old children: A systematic review of the literature. Front Psychol 2015; 6:1849. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01849

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę