Nutrition program

Małe posiłki dla małych ludzi

Aby zadbać o prawidłowe odżywianie dziecka, proponuj mu między głównymi posiłkami przemyślane, zdrowe przekąski.

3min.
czytania Wrz 14, 2021

Pokarmy, które dzisiaj proponujesz swojemu maluchowi i sposób ich podania mają znaczenie - pomagają już od wczesnych lat wprowadzać prawidłowe nawyki żywieniowe, które procentują w przyszłości. Może mieć to wpływ na stan zdrowia i masę ciała Twojej pociechy nie tylko teraz, ale też wtedy, gdy już będzie dorosłe. Produkty, jakie  podajesz maluszkowi pomiędzy głównymi posiłkami warto traktować nie jako przyjemne przekąski, ale pełnowartościowe małe posiłki. Dla prawidłowego odżywiania dziecka każdy kęs ma ogromne znaczenie. Dlatego też zawsze warto wybierać zdrowe pokarmy i unikać słodyczy i słonych przekąsek.

Wartościowa przekąska

Zdrowe przekąski mogą składać się z odpowiedniej wielkości kawałków jedzenia, które maluch może samodzielnie wziąć do rączki i zjeść. Dobrym pomysłem jest niewielka porcja miękkich, pokrojonych w kostkę owoców czy warzyw, w połączeniu z pokarmami bogatymi w białko, np. deserkiem mlecznym lub jogurtem.

Warto, by takie drobne przekąski zawierały produkty ze wszystkich podstawowych grup żywności, dzięki czemu dostarczą Twojemu maluchowi pełną gamę składników odżywczych:

  1. Warzywa
    Warzywa nie tylko obfitują w składniki odżywcze, ale także nie dostarczają zbyt wielu kalorii i zawierają niezdrowych tłuszczów. To także cenne źródło witaminy A, C, błonnika, potasu i kwasu foliowego. Witamina A ma kluczowe znaczenie dla odporności, pomagając chronić organizm Twojego dziecka przed infekcjami. Marchew, słodkie ziemniaki i szpinak zawierają sporą ilość tej cennej substancji odżywczej.
  2. Owoce
    Owoce również są bogate w wiele niezbędnych składników odżywczych, takich jak wspomniane już witamina A, C, kwas foliowy, potas i błonnik. Witamina C niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego maluszka. Szczególnie bogate są w nią porzeczki, truskawki i kiwi, a także owoce cytrusowe.
  3. Produkty zbożowe
    Zboża to ważne źródło witamin z grupy B i błonnika. Witaminy z grupy B odgrywają ważną rolę w procesach metabolicznych i są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Kaszki dla niemowląt z dodatkiem żelaza, chrupki i płatki zbożowe to produkty, które świetnie sprawdzą się jako przekąska dla 8-10 miesięcznego niemowlaka.
  4. Produkty mleczne
    Produkty bazujące na mleku zawierają wapń, czyli składnik niezbędny dla budowania kości Twojego dziecka. Deserki mleczne stworzone z myślą o niemowlętach i małych dzieciach, jogurty i inne fermentowane produkty mleczne oraz sery mogą stanowić cenne źródło składników odżywczych.
  5. Mięso, ryby, jaja i inne pokarmy z dużą zawartością białka
    Produkty z tej grupy są bogate w białko i dostarczają organizmowi maluszka również wiele innych składników odżywczych, np. żelazo. Białka pełnią funkcję budulca, a żelazo wspiera odporność i rozwój poznawczy dziecka. Wartościowym źródłem białek i żelaza są chude mięso czerwone oraz drób. Rośliny strączkowe, np. ciecierzyca i soczewica, także obfitują w wysokiej jakości białko i mogą stanowić w niektóre dni mogą stanowić alternatywę dla mięsa.
Źródła

Duyff, RL (2017). Academy of Nutrition and Dietetics. Complete food and nutrition guide (5th ed.). Boston, MA: Houghton Mifflin Harcourt.

Shelov SP & Altmann TR (Eds.). (2009). American Academy of Pediatrics. The complete and authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.). USA: Bantam Books

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę