Nutrition program

9 wskazówek, jak z sukcesem zjeść posiłek przy rodzinnym stole

Pora posiłków to świetna szansa dla domowników, by razem spędzić czas, jedząc pyszne potrawy i ciesząc się swoim towarzystwem. Wspólne spożywanie posiłków to nie tylko szansa, by czerpać przyjemność z przebywania razem, ale także okazja, by uczyć malucha zdrowych nawyków, które zostaną z nim na zawsze.

3min.
czytania Wrz 14, 2021

Gdy chodzi o to, co i jak, je Twój maluch, małe zmiany mogą  sprawić naprawdę ogromną różnicę. Warto wypróbować poniższe wskazówki i sprawdzić, czy sprawdzają się w Twoim domu. Może to przynieść wiele dobrych zmian dla całej rodziny.

Jeśli już stosujesz się do tych rad, gratulacje! Zwiększasz w ten sposób szansę, że także w przyszłości maluch będzie sięgał po zdrowe jedzenie. Jeśli wszystko jeszcze przed Tobą, nie martw się. Zapamiętaj, czego może brakować Twoim rodzinnym posiłkom i spróbuj wprowadzić drobne zmiany, które pomogą kształtować dobre nawyki żywieniowe dziecka.

Family meals_1

 

  1. Wyłącz wszystkie ekrany i upewnij się, że żaden wyświetlacz nie leży na stole, żeby nie rozpraszać dziecka podczas jedzenia.Family meals_2

     

  2. Stwórz ciepłą, przyjemną i przyjazną atmosferę wypełnioną rozmowami.Family meals_3

     

  3. Jeśli to możliwe, starajcie się co wieczór usiąść razem przy stole i cieszyć wspólnym posiłkiem.Family meals_4

     

  4. Zaufaj sygnałom, jakie wysyła ci dziecko i pozwól zdecydować, kiedy jest najedzone. Apetyt malucha może się zmieniać.Family meals_5

     

  5. Wspólnie cieszcie się różnymi potrawami i próbujcie nowych smaków. Jeśli dziecko niechętnie próbuje nowości, w rozdziale Jak pomóc dziecku polubić nowe potrawy i konsystencje znajdziesz mnóstwo pomocnych porad.Family meals_6

     

  6. Dawaj maluchowi dobry przykład, jedząc te same potrawy, jakie nakładasz na jego talerz i pokazując, że jedzenie Ci smakuje. (Nie rób min ani nie mów, że czegoś nie lubiszFamily meals_7

    Śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja

  7. Codziennie proponuj dziecku o możliwie stałych porach trzy główne posiłki i dwie mniejsze przekąski. Zadbaj o odpowiednie przerwy między posiłkami, aby dziecko miało szansę poczuć głód.Family meals_8

     

  8. Proponuj maluchowi napoje (wodę lub mleko) do każdego posiłku i przekąski. Staraj się nie oferować słodzonych napojów.Family meals_9

    Mięso, ryby i inne produkty bogate w białko, Warzywa, Owoce, Produkty zbożowe, Produkty mleczne

  9. Każdego dnia serwuj dziecku posiłki złożone z produktów ze wszystkich grup żywności: warzywa, owoce, produkty zbożowe, mleczne oraz żywność bogatą w białko, np. mięso lub ryby.

 

Gratulacje! Teraz już wiesz, jak zaplanować rodzinny posiłek! Spróbuj postępować zgodnie z tymi wskazówkami tak często, jak to tylko możliwe. Kiedy wspólnie siadacie do posiłku i dajecie dobry przykład, jak zdrowo się odżywiać, pomagacie maluchowi budować zdrowe nawyki teraz i w przyszłości. 

Źródła

Black RE, Makrides M, Ong KK (eds): Complementary Feeding: Building the Foundations for a Healthy Life. 2017 Nestlé Nutr Inst Workshop Ser, vol 87, pp 153–165, (DOI: 10.1159/000448965)

Dattilo AM Programming long-term health: Effect of parent feeding approaches on long-term diet and eating patterns. Zawarty w: Early nutrition and long-term health, mechanisms, consequences and opportunities. Ed., Saavedra and Dattilo, Elsevier, 2017: 471-95.

Shelov SP & Altmann TR (Eds.). (2009). American Academy of Pediatrics. The complete and authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.). USA: Bantam Books.

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę