Nutrition program

Planowanie aktywności dla 12-18 miesięcznego dziecka

Twój maluch czołga się, wstaje, robi pierwsze kroczki i szybko pokonuje kolejne etapy rozwoju, stając się coraz bardziej aktywnym i ruchliwym. Oto pięć pomysłów, jak pomagać dziecku rozwijać kreatywność, umiejętność nawigowania i orientację przestrzenną w pomieszczeniach i na zewnątrz.

4min.
czytania Wrz 30, 2021

Okres między 12 a 18 miesiącem życia jest pełen ekscytujących wydarzeń. Twoje dziecko chętniej używa wyobraźni podczas zabawy i możecie wspólnie angażować się w coraz więcej aktywności. Maluch może przynosić ci wybrane zabawki i zapraszać do zabawy i bez przerwy wykonywać te same, ulubione czynności.

Wspólna zabawa może zacieśnić więzi między wami i wspierać zdrowy rozwój twojego malucha. W niektórych krajach zaleca się, by w tym wieku dzieci aktywnie spędzały co najmniej 1 do 3 godzin dziennie, bawiąc się swobodnie i angażując w zorganizowane czynności. W zabawie zorganizowanej dorosły proponuje aktywności i zachęca dziecko do przestrzegania prostych reguł gry. Mogą to być proste gry, ale też zorganizowane zabawy w grupie. Swobodna zabawa bez narzuconych zasad to czas, w którym dziecko angażuje się w wybrane przez siebie czynności przy znikomym udziale dorosłych.

Zachęcanie malucha do aktywności w tym wieku buduje siłę i szlifuje umiejętności motoryczne, a także pomaga kształtować zdrowe nawyki na przyszłość.

baby and mom

 

1. Co? Berek

Jak? To idealna propozycja dla maluchów, które już chodzą i ćwiczą bieganie. Zabawy w berka świetnie sprawdzają się jako aktywność na świeżym powietrzu, w odpowiednio przygotowanym miejscu, pozbawionym elementów niebezpiecznych.
Podczas takiej zabawy gonisz malucha, a potem on goni ciebie. Kiedy złapiesz dziecko, lub ono dogoni ciebie, przytulcie się na chwilkę, żeby zasygnalizować, że cel zabawy został osiągnięty.

Dlaczego? Ta ekscytująca, energetyczna zabawa pozwala wzmocnić mięśnie i poprawia umiejętności nawigacji i orientacji przestrzennej.

baby

 

2. Co? Jazda!

Jak? W tym wieku maluch prawdopodobnie zaczyna korzystać z jeżdżących lub poruszających się sprzętów, tj. samochodzików, ciężarówek lub konika na biegunach. Z radością urządza sobie przejażdżki po domu lub na świeżym powietrzu pod okiem dorosłych.

Dlaczego? Dziecko uwielbia niezależność, którą daje możliwość poruszania się siłą własnych mięśni, a takie aktywności wzmacniają brzuch i nogi.

baby and mom

 

3. Co? Zabawa z bąbelkami

Jak? Świetna zabawa w ogrodzie lub parku. Puszczane bańki zachęcają malucha do tego, by je łapać. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a ta aktywność przeznaczona jest dla maluchów, które pewnie stoją i poruszają się.

Dlaczego? Bieganie i łapanie baniek nie tylko zachęca do ruchu, ale także ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową i równowagę.

baby and mom

 

4. Co? Tor przeszkód

Jak? Dobrym pomysłem może być mały tor przeszkód we własnym salonie lub ogrodzie, można tu skorzystać z poduszek, po których da się wspinać, stołu, pod który można wejść i krzeseł, które trzeba omijać. Niech maluch z radością odkrywa przeszkody i pokonuje je pod twoim okiem.

Dlaczego? Taka czynność wspiera dużą motorykę dziecka i orientację przestrzenną, buduje siłę i zwinność.

baby and mom

 

5. Co? Sprytne pudełko

Jak? Dlaczego nie wykorzystać dużych pudeł kartonowych jako kryjówki, jako auta lub rakiety? Mogą one również stać się jamami lub norkami, do których trzeba się wczołgać.

Dlaczego? Zabawa przy pomocy czystych kartonów rozwija zdolności motoryczne, nawigacyjne i ćwiczy równowagę. Ta aktywność pozwala maluchowi puścić wodze fantazji i wymyślać własne zabawy.

Źródła

Okely AD, Ghersi D, Hesketh KD, et al. A collaborative approach to adopting/adapting guidelines – The Australian 24-hour movement guidelines for the early years (birth to 5 years): an integration of physical activity, sedentary behavior, and sleep. BMC Public Health 2017; 17(Supple 5):869. doi: 10.1186/s12889-017-4867-6.

Shelov SP & Altmann TR (Eds.). (2009). American Academy of Pediatrics. The complete and authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.). USA: Bantam Books.

Society of Health and Physical Educators (SHAPE). Active start: A statement of physical activity guidelines for children from birth to age 5. 2nd ed. Reston, VA: SHAPE America; 2009. Dostępny na https://www.shapeamerica.org/standards/guidelines/activestart.aspx (dostęp w dniu 8 sierpnia 2018 r.)

Tremblay MS, Chaput J, Adamo KB, et al. Canadian 24-hour Movement Guidelines for the Early Years (0-4 years): An integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep. BMC Public Health 2017; 17(Suppl 5):874 doi 10.1186/s12889-017-4859-6.

https://pathways.org/growth-development/toddler/milestones/ (dostęp w dniu 8 sierpnia 2018 r.)

https://pathways.org/topics-of-development/play/ (dostęp w dniu 8 sierpnia 2018 r.)

https://pathways.org/baby-milestones-calendar/ /(Accessed (dostęp w dniu 8 sierpnia 2018 r.)

Ostatnia aktualizacja: kwiecień 2018 r.