Nutrition program

Jak sen wpływa na stan zdrowia dziecka

Czy już wiesz? Maluchy, które za mało śpią, mają skłonność do jedzenia zbyt wielu kalorii.

2min.
czytania Wrz 14, 2021

Twój maluch potrzebuje snu, by zdrowo rosnąć i się rozwijać. Specjaliści zalecają, aby małe dzieci spały w sumie między 11 a 14 godzin dziennie. Być może zaskoczy cię fakt, że naukowcy odkryli zależność między zbyt małą ilością snu a niezdrowym przyrostem wagi u maluchów.

Jedno z badań wykazało, że dzieci, które w wieku 16 miesięcy krócej spały w nocy, pięć miesięcy później miały skłonność do jedzenia bardziej kalorycznych pokarmów. Dodatkowe kalorie pochodziły zazwyczaj z napojów mlecznych, spożywanych często tuż przed północą. Dzieci, które spały średnio krócej niż 10 godzin, spożywały czterokrotnie więcej dodatkowych kalorii dziennie w porównaniu z tymi, które przesypiały ponad 13 godzin.

Badania nad snem

Naukowcy nieprzerwanie badają związek pomiędzy niewystarczającą ilością snu a otyłością. Istnieje kilka potencjalnych wyjaśnień takiego stanu rzeczy:
•    Zwiększona podaż kalorii
•    Zmniejszona aktywność fizyczna
•    Więcej czasu przed ekranem
•    Zmiany hormonów, które odpowiadają za regulację uczucia sytości i głodu
•    Niezdrowa dieta i niewłaściwe nawyki żywieniowe

Badania z udziałem dzieci trwają, więc powyższe wnioski dotyczą osób dorosłych. Na przykład dorośli zmęczeni brakiem snu są mniej skłonni do aktywności fizycznej. W teorii więc to samo może dotyczyć małych dzieci.

Jak sugerują badania, brak snu u dorosłych można powiązać także ze zmianami gospodarki hormonalnej. Organizmy uczestników badania, którzy spali krócej, produkowały mniej leptyny (jednego z hormonów, które regulują uczucie sytości), a więcej greliny (hormonu, który stymuluje apetyt). Choć powiązanie tych czynników zbadano dotąd tylko u dorosłych, badania nad wpływem snu u dzieci nadal trwają.

Warto może zatem zwrócić uwagę na możliwą zależność między ilością snu a poziomem aktywności i wagi u twojego malucha. Zadbaj o to, aby przesypiał wystarczająco wiele godzin, ponieważ zdrowy sen wpływa na jego stan zdrowia teraz i w przyszłości.

Źródła

Felso R, Lohner S, Hollody K, et al. Relationship between sleep duration and childhood obesity: Systematic review including the potential underlying mechanisms. Nutr Metab Cardiovasc Dis 2017; 27(9):751-61.

Fisher A, McDonald L, van Jaarsveld CH et al. Sleep and energy intake in early childhood. Int J Obes 2014; 38(7):926- 9.

Hirshkowitz M, Whiton K, Albert SM et al. National Sleep Foundation’s sleep time duration recommendations: methodology and results summary. Sleep Health 2015; 1(1):40-43.

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę