Nutrition program

Dlaczego warto jeść wspólne posiłki i pozwolić podczas nich maluchowi na samodzielność?

Badania dowodzą, że wspólne, rodzinne posiłki - bez względu na to, ile osób bierze w nich udział - to dla dziecka nie tylko źródło radości z czasu spędzonego w gronie bliskich, ale także mnóstwo innych korzyści.

5min.
czytania Wrz 14, 2021

Udowodniono, że częste jedzenie posiłków przy wspólnym stole wspiera kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych i zmniejsza ryzyko nadwagi u dzieci w wieku przedszkolnym. Dla wielu rodziców wspólne posiłki to okazja do zacieśnienia rodzinnych więzi. To także szansa na to, by w swobodnej, radosnej atmosferze uczyć maluchy zdrowych zasad żywienia i dobrych wzorców zachowania przy stole. Wprowadzenie do harmonogramu dnia stałych posiłków dla Twojego dziecka wspiera proces rozszerzania diety i wprowadza różnorodność do codziennego jadłospisu.

Ważne, żeby posiłki kojarzyły się dziecku z ciepłą i przyjemną atmosferą. To świetny moment, by przeanalizować swój styl i metody działania jako osoby karmiącej dziecko, a także w sposób przemyślany budować atmosferę, która promuje i wdraża zasady karmienia interaktywnego.

Proste sposoby na wspólne posiłki bez stresu: co robić, a czego unikać?

Warto uznać wspólne rodzinne posiłki za ważny punkt dnia. Jedzcie posiłki przy stole i w miarę możliwości o stałej porze i zachęcaj do tego samego wszystkie osoby, które zajmują się maluszkiem.
Nie warto pozwalać na to, by maluch nie brał udziału we wspólnych posiłkach. Nawet jeśli dziecko jest już najedzone, posadź je przy stole, ale nie zmuszaj do jedzenia. Niech siedzi i przygląda się, jak wspólnie jecie zdrowy posiłek. Jeśli dziecko zdradza oznaki głodu, zaproponuj mu drobną przekąskę. Małe kawałki miękkich owoców czy gotowanych warzyw to świetne źródło wartościowych składników odżywczych. Przestrzegając tych zasad dziecko będzie czuło się pełnoprawnym uczestnikiem wspólnego posiłku.

Warto zadbać o to, by dziecko siedziało wygodnie, a posiłki były okazją do wspólnego spędzania czasu z bliskimi.
Nie warto sadzać dziecka w miejscu, z którego nie jest w stanie obserwować innych osób i tego, co mają na talerzach.

Warto upewnić się, że maluch przygląda się pozostałym uczestnikom posiłku i obserwuje dobre wzorce zachowania przy stole.
Nie warto jeść zbyt szybko lub rozpraszać się podczas posiłku.

Warto wybierać zdrową żywność dla dziecka i całej rodziny.
Nie warto serwować na stół niezdrowych przekąsek, słodzonych napojów czy słodyczy.

Warto zachęcać dziecko i pozostałych członków rodziny do udziału we wspólnej rozmowie. Żywa dyskusja, kontakt wzrokowy i uśmiechy wymieniane między rodzicami i dziećmi sprawiają, że wspólny posiłek to prawdziwa przyjemność. 
Nie warto włączać telewizora ani kłaść na stole telefonów czy innych urządzeń z wyświetlaczem.

Jakim jesteś typem żywiciela?

Teraz, gdy maluch dołączył do wspólnych posiłków, nietrudno wpaść w pułapkę zachowań dotyczących karmienia, które są dalekie od ideału. „Osobowość karmiąca” rodzica może kształtować się już na wczesnym etapie rodzicielstwa. Dlatego też, obok tego czym karmisz swoje dziecko, ważne jest to, jak to robisz.

Wyniki badań wskazują na korzyści płynące z karmienia interaktywnego. Rodzice decydują o tym, jaką zdrową żywność proponować maluchowi i kiedy to robić, a on sam decyduje, ile potrzebuje zjeść. Oprócz tego opiekunowie powinni zadbać o stworzenie przyjemnej i komfortowej atmosfery podczas wspólnych, rodzinnych posiłków i w pozytywny sposób zachęcać do jedzenia bez przymusu. Co więcej, powinni odczytywać i odpowiednio reagować na sygnały wskazujące na głód i sytość dziecka.

Który z poniższych opisów najlepiej oddaje Twoją „osobowość karmiącą”?

Pobłażliwy

Charakterystyka żywiciela: Nie zwracasz uwagi na sygnały wskazujące na głód i sytość dziecka i nie przykładasz wagi do tego, by serwowane posiłki były zdrowe i odpowiednio zbilansowane. Jeśli Twoje dziecko korzysta z butelki, podajesz mu ją i podtrzymujesz, by jadło z niej samo. Ty i maluch często oglądacie telewizję lub korzystacie z innych ekranów podczas karmienia i nie wchodzicie ze sobą w interakcję. Raczej nie ograniczasz dostępu do słodzonych i niezdrowych produktów.
Opinia eksperta: Nie zaleca się pobłażliwego podejścia do kwestii żywienia. Badania wskazują, że ten typ osobowości żywiciela zwykle oznacza dietę o niskiej jakości oraz przekłada się na wyższą masę ciała dzieci.

Ograniczający

Charakterystyka żywiciela: Kontrolujesz ilość pokarmów spożywanych przez dziecko i uważasz, by go nie przekarmić.
Opinia eksperta: Nie zaleca się ograniczać ilości jedzenia, jakie spożywa dziecko. Badania wskazują, że rodzicie większych niemowlaków mogą obawiać się, że ich dzieci są zbyt duże i w związku z tym ograniczać ilość spożywanych przez nie posiłków. Pamiętaj, że to maluszek decyduje o tym, ile pokarmu potrzebuje, aby zdrowo rosnąć.

Naciskający

Charakterystyka żywiciela: Próbujesz zwiększać porcje, jakie spożywa Twoje dziecko i nakłaniać je do zjedzenia kolejnej łyżeczki albo dokończenia posiłku, a po każdym kęsie nie szczędzisz mu pochwał. Jedzenie bywa sposobem na uspokojenie malucha, nawet gdy nic nie wskazuje na to, że jest głodny.
Opinia eksperta: Nie zaleca się stosować stylu naciskającego w kwestii karmienia dziecka. Wyniki badań sugerują, że zmuszanie dziecka do jedzenia większych ilości niż faktycznie potrzebuje może negatywnie wpływać na jego wzrost, a nawet przyczynia się do tego, że w przyszłości odmawia wielu rodzajów zdrowej żywności.

Interaktywny

Charakterystyka żywiciela: Pozwalasz maluchowi decydować, ile pokarmu potrzebuje i uważnie obserwujesz, kiedy zaczyna zdradzać sygnały głodu. Dziecko podejmuje decyzję o tym, że jest najedzone, a Ty nie zachęcasz go do dokończenia posiłku, jeśli brzuszek ma już pełny.
Opinia eksperta: Karmienie interaktywne to rekomendowany styl żywienia dzieci. Badania wskazują, że istnieje związek między tym podejściem do kwestii karmienia a zdrową, jakościową dietą i prawidłowym rozwojem dzieci.

Jeśli rozpoznajesz u siebie ślady jednego z pierwszych trzech opisanych stylów żywienia, spróbuj wprowadzić do waszych wspólnych posiłków zasady karmienia interaktywnego. Stosowanie metod interaktywnego karmienia wspiera kształtowanie u dziecka zdrowych nawyków żywieniowych teraz i na przyszłość. (Więcej wskazówek znajdziesz w rozdziale Karmienie interaktywne: co robić, a czego unikać.)

Źródła

Black MM, Aboud FE. Responsive feeding is embedded in a theoretical framework of responsive parenting. J Nutr 2011; 141(3): 490-4.

 

Dattilo AM Programming long-term health: Effect of parent feeding approaches on long-term diet and eating patterns. Zawarty w: Early nutrition and long-term health, mechanisms, consequences and opportunities. Ed., Saavedra and Dattilo, Elsevier, 2017: 471-95.

 

Ostatnia aktualizacja: październik 2017 r.
 

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę