Nutrition program

7 podstawowych zasad przygotowania posiłków

Podczas przygotowania posiłków dla dziecka, warto zadbać o higienę i przestrzegać kilku innych prostych zasad. Sprawdź nasze 7 punktów!

4min.
czytania Wrz 14, 2021

Podczas zakupów lub przygotowania posiłków dla dziecka, warto przestrzegać kilku prostych zasad bezpieczeństwa.

Zasada #1 Pamiętaj o higienie
Układ odpornościowy Twojego malucha nie jest tak rozwinięty jak Twój, a co za tym idzie dziecko jest bardziej podatne na zakażenia bakteryjne i zatrucia pokarmowe. Dlatego też trzeba zachować szczególną ostrożność, kiedy przygotowujesz, gotujesz i przechowujesz żywność dla Twojego dziecka. Nie musisz zmieniać swojej kuchni w sterylne laboratorium, jednak warto pamiętać o podstawowych zasadach higieny, np. korzystaniu z odrębnych noży i desek do krojenia surowego mięsa.

Zasada #2 Dokładnie umyj miseczki i przybory kuchenne
Upewnij się, że talerze, miski i łyżki zostały dokładnie umyte w wodzie z dodatkiem płynu. Myj je po każdym posiłku. Warto mieć także pod ręką kilka dodatkowych, czystych łyżek. Przydadzą się  gdy ta używana do jedzenia, przypadkiem wyląduje na podłodze. Jeśli w trakcie posiłku maluch wydaje się najedzony, talerz lub miskę z pozostałością jedzenia odłóż na bok - być może za moment dziecko jeszcze po nie sięgnie.

Zasada #3 Umyj ręce
Dokładnie umyj ręce zanim zaczniesz obierać lub skrobać warzywa czy owoce. Koniecznie umyj ręce po każdym kontakcie z surowym mięsem. Więcej porad dotyczących bezpiecznych zakupów, gotowania i podgrzewania potraw znajdzie na Twojej liście dotyczącej bezpiecznego jedzenia.

Zasada #4 Sprawdź, zanim kupisz
Zawsze uważnie czytaj etykietę, żeby upewnić się, że produkt jest odpowiedni dla dziecka na danym etapie rozwoju. W myśl ogólnej zasady, im mniej składników, tym lepiej - dlatego też przed zakupem warto poświęcić chwilę na przeanalizowanie składu. Wybieraj sezonowe owoce i warzywa o nienaruszonej strukturze. Kiedy sięgasz po produkt ze sklepowej półki, zawsze sprawdzaj datę przydatności do spożycia. Korzystając z przetworów warzywnych i owocowych, wybieraj te bez dodatku cukru, soli czy skrobi - na przykład owoce w puszce często występują w zalewie, która nie nadaje się dla dzieci.

Zasada #5 Wybieraj produkty ze sprawdzonych źródeł
Dostępne w sklepach gotowe produkty dla dzieci to wartościowe pożywienie dla Twojego malucha. Nierzadko posiłki tego typu są wzbogacone o dodatkowe substancje odżywcze, takie jak żelazo. Żywność dla dzieci od sprawdzonych producentów powstaje w zakładach o zaostrzonym rygorze sanitarnym, dlatego możesz mieć pewność, że gotowe dania dla dzieci to bezpieczne rozwiązanie. W wielu krajach obowiązują przepisy, które obligują producentów żywności do stosowania rygorystycznych standardów bezpieczeństwa odnośnie do żywności dla dzieci, w tym m.in. ograniczania stosowania pestycydów przy uprawie warzyw i owoców. Składniki są starannie dobierane, myte, poddawane odpowiedniej obróbce i pakowane zgodnie z normami produkcji żywności dla dzieci. Dziś istnieje wiele nowoczesnych sposobów przygotowania i pakowania posiłków dla dzieci, które pozwalają ograniczyć ilość substancji konserwujących. Jedną ze stosowanych metod jest m.in. sterylizacja cieplna, która pozwala wyeliminować mikroorganizmy.

Zasada #6 Dostosuj posiłek do potrzeb malucha
Jeśli posiłki, które jedzą pozostali członkowie rodziny, mają odpowiednią konsystencję i są przygotowywane bez dodatku cukru i soli, zwykle można podać je również maluchowi. Upewnij się, że pokarm, jaki proponujesz dziecku, nie powoduje ryzyka zakrztuszenia. Uważaj szczególnie na twarde produkty, takie jak orzechy czy surowa marchew, pokarmy włókniste, np. stek czy kurczak, żywność ze skórką lub w łupinie, np. nieobrane owoce, ziarna czy popcorn, a także produkty o zaokrąglonym kształcie, takie jak winogrona, hot dogi czy kiełbasa. Niektóre pozycje z rodzinnego jadłospisu można z łatwością dopasować do potrzeb żywieniowych malucha, dzięki czemu nie musisz przygotowywać osobnych posiłków. Jednak wówczas gdy ulubionych przepisów nie da się zmodyfikować warto poszukać w sklepie gotowych posiłków dla dzieci. Będą one zbliżone do pozycji z rodzinnego menu, a dodatkowo dostarczą maluchowi więcej substancji odżywczych. Pamiętaj, żeby przed podaniem ostudzić pokarm i w razie potrzeby rozdrobnić go na kawałki idealne na jeden kęs.

Zasada #7 Warto zapamiętać
Pamiętaj, by żywność, jaką proponujesz maluchowi była wartościowa, a produkty bezpiecznie i dostosowane do etapu rozwojowego dziecka i umiejętności jedzenia. Cukier i sól nie są mile widziane. Przy każdym posiłku proponuj dziecku świeżą wodę do picia. Nigdy nie karm malucha produktami nabiałowymi z surowego, niepasteryzowanego mleka, ponieważ może ono zawierać bakterie, wywołujące poważne choroby. Nie podawaj dziecku produktów, których data przydatności do spożycia minęła. Zawsze sprawdzaj opakowania produktów i nie podawaj pokarmów, które były przechowywane we wgniecionych, zardzewiałych, wybrzuszonych lub cieknących puszkach lub słoikach, albo rozdętych lub przeciekających plastikowych opakowaniach.

Źródła
Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę