Nutrition program

Jak rozpoznać cukier w napojach?

Cukier zawarty w produktach może mieć różne nazwy. Warto je poznać, by podczas zakupów móc dokonywać świadomych wyborów.

3min.
czytania Wrz 14, 2021

Jak rozpoznać cukier w napojach?

Głównymi płynami w diecie dziecka powinno być mleko, mamy lub modyfikowane, i woda. Jeśli chcesz podać maluszkowi inne napoje, wybieraj produkty stworzone specjalnie z myślą o niemowlętach i małych dzieciach. Podlegają one rygorystycznym normom w zakresie jakości wykorzystywanych surowców, ale również ograniczeniom w zakresie składników, które mogą się w nich znaleźć – zgodnie z przepisami prawa nie ma w nich barwników ani substancji konserwujących. Jeśli decydujesz się na inne propozycje, szczegółowo przeanalizuj ich skład – tu nie obowiązują tak ścisłe wymagania dopasowane do potrzeb i możliwości najmłodszych.

Soki owocowe w diecie dziecka

Soki mogą stanowić element diety dziecka, jednak ważne by były to produkty z ikonką wieku podawania, czyli należące do kategorii żywności dla niemowląt i małych dzieci. Ich ilość powinna być kontrolowana – to tylko jedna z form serwowania owoców, a w jadłospisie musi być miejsce na owoce w całości lub w formie musu. Łączna ilość soków spożytych przez dziecko w ciągu dnia może więc wynosić do 120ml w przypadku maluszków 1-3 lata lub 180ml u dzieci w wieku od 4 do 6 lat. Co ważne, soki nie powinny być popijane między posiłkami, ale traktowane jako element posiłku lub przekąski.

Cukry dodane w napojach

Niektóre płyny zawierają naturalnie występujące cukry, jak fruktoza występująca w sokach owocowych, czy laktoza obecna w mleku. Inne cukry mogą być dodawane do napojów w procesie obróbki lub przygotowania. Dodatek cukru poprawia smak produktu, jednak nie dostarcza maluchowi składników odżywczych.

 

How to be a sugar detective

 

Kupuj mądrze

Poniżej znajdziesz listę cukrów, które mogą pojawiać się w składzie produktów. Weź ją ze sobą do sklepu przy okazji najbliższych zakupów spożywczych i świadomie wybierz produkty, które znajdą się w Twoim koszyku.

  • Cukier, w tym cukier brązowy, nierafinowany i inwertowany
  • Syropy, w tym syrop kukurydziany i wysokofruktozowy syrop kukurydziany
  • Glukoza
  • Maltoza
  • Sukroza
  • Dekstroza
  • Koncentraty soków owocowych
  • Miód
  • Melasa Najważniejsze wskazówki


  •  

Najważniejsze wskazówki

  • Szukaj pozycji, których nazwa kończy się na „-oza” - pod nimi często kryją się cukry.
  • Jeśli na liście składników pojawia się słodzik, zdecydowanie nie jest to produkt odpowiedni dla maluszka.


  •  

Ile cukru zawiera dieta Twojego malucha?

Cukier może być elementem zbilansowanej diety dzieci i dorosłych, jednak jego ilość powinna być kontrolowana. Jeśli będzie go zbyt dużo, istnieje ryzyko, że jadłospis nie będzie dostarczał odpowiedniej ilości składników odżywczych lub będzie zbyt bogaty w energię. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje, by cukry dostarczały maksymalnie 10% kalorii spożywanych przez dziecko. Oznacza to, że zdrowy 11-miesięczny niemowlak powinien dostawać średnio nie więcej niż 4 łyżeczki (20 g) cukru dziennie. W tę ilość wlicza się cukier używany w trakcie przemysłowej obróbki żywności oraz podczas gotowania w domu (w przypadku dzieci nie jest zalecane dodawanie cukru podczas przygotowywania potraw i napojów). W tym limicie mieści się także cukier zawarty w napojach, w tym w sokach owocowych i sokach zagęszczonych. Rekomendowana ilość nie bierze pod uwagę cukrów występujących naturalnie w mleku matki, czy świeżych owocach i warzywach. Warto przeanalizować etykiety produktów i sprawdzić, ile cukru spożywa codziennie Twoje dziecko.

Źródła

Duyff, RL (2017). Academy of Nutrition and Dietetics. Complete food and nutrition guide (5th ed.). Boston, MA: Houghton Mifflin Harcourt.

Jequier E, Constant F. Water as an essential nutrient: the physiological basis of hydration. Eur J Clin Nutr 2010; 64(2):115-23.

Shelov SP & Altmann TR (Eds.). (2009). American Academy of Pediatrics. The complete and authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.). USA: Bantam Books.

World Health Organization. Guideline: Sugars intake for adults and children. Geneva: World Health Organization; 2015.

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę