Nutrition program

Domowe sposoby na lepszy sen – aktywność w ciągu dnia

Naukowcy są zgodni, że prawidłowy odpoczynek wpływa na zdrowy rozwój dziecka. Popatrz, co możesz zrobić w ciągu dnia, żeby zapewnić lepszy sen niemowlaka.

3min.
czytania Wrz 14, 2021

Ruch jest Twoim sprzymierzeńcem: Jakość snu może poprawić się, jeśli niemowlę troszkę się zmęczy. Dlatego w ciągu dnia warto zaplanować aktywności i stymulację psychofizyczną, np. podczas leżenia na brzuszku.

Warto przestrzegać planu drzemek – spróbuj wyznaczyć regularną porę na sen w ciągu dnia i odpowiednio dostosować do niej harmonogram innych zajęć.

Tylko spokojnie: Przestrzeń, w której śpi dziecko, powinna sprzyjać odpoczynkowi – zapewniać ciszę i ograniczone natężenie światła. Upewnij się, że w pobliżu nie ma telewizorów, laptopów czy tabletów, które mogą rozpraszać maluszka.

Nie rezygnuj: Kiedy niemowlę ma już 4 miesiące, stopniowo możesz wydłużać czas aktywności, gdy zbliża się pora nocnego spania. Zamiast kłaść dziecko na drzemkę godzinę przed zaplanowanym nocnym odpoczynkiem, spróbuj przygotować kąpiel, zrób dziecku masaż albo przeczytajcie bajeczkę.

Odpowiednia pora spania: o której kłaść niemowlę spać i jak to robić?

Dobry plan to podstawa: Postaraj się co wieczór kłaść maluszka spać o jednakowej porze. Specjaliści wskazują, że przestrzeganie stałej pory nocnego odpoczynku może przyczynić się do tego, że dziecko prześpi odpowiednią ilość czasu.

Karmienie: Wraz z wiekiem Twoje dziecko będzie w stanie przespać bez pobudek od 5 do 6 godzin. Jeśli nakarmisz niemowlaka tuż przed położeniem go spać, być może pośpi jeszcze dłużej. Spróbuj też zakładać na noc pieluszki o wysokiej chłonności.

Rutyna pomaga: Możesz skorzystać ze wskazówek, które umieściliśmy na tej checkliście dotyczącej lepszego snu.

Wspólny pokój: Ponieważ współdzielenie pokoju z rodzicami zwiększa bezpieczeństwo dziecka, warto spać w jednym pomieszczeniu z dzieckiem przynajmniej do 6. miesiąca życia (lub nawet do roku).

Układanie do snu: Najlepiej jest odłożyć dziecko do łóżeczka, kiedy jest senne, ale jeszcze nie śpi. Gdy maluszek przyzwyczai się do rutyny, łatwiej będzie mu zasypiać samodzielnie. Pomóż mu nauczyć się usypiać, kiedy leży w łóżeczku.

Łóżeczko bez zbędnych przedmiotów: Aby sen był bezpieczny, w łóżeczku nie powinno leżeć nic z wyjątkiem śpiącego dziecka. Nie wkładaj do środka poduszki, kocyków, narzuty, pluszaków ani żadnych przedmiotów, które mogłyby utrudniać maluszkowi oddychanie. Materacyk przykryj ściśle przylegającym prześcieradłem, a dziecko otul śpiworkiem.

Grunt to wygoda: Sprawdź, czy maleństwu nie będzie za chłodno ani za gorąco. Z reguły dziecku warto nałożyć jedną warstwę ubrań więcej niż ma się na sobie.

Lepszy sen niemowlaka – co robić w razie pobudek w nocy?

Bez pośpiechu: Zanim ruszysz z pomocą, daj dziecku szansę, by bez pomocy ułożyło się w wygodnej pozycji i samodzielnie uspokoiło. Dzięki temu w przyszłości pobudek może być mniej. To świetna wiadomość dla Was obojga!

Podnoszenie limitowane: Jeśli sprawdzasz, co u Twojego malucha, nie musisz od razu podnosić go z łóżeczka. Zamiast tego pogłaszcz go lub zanuć kołysankę. Daj dziecku odczuć, że jesteś blisko, ale nie wyjmuj go za każdym razem, gdy płacze.

Nie tylko głód: Możesz zakładać, że każda pobudka malucha oznacza, że jest głodny. Jednak czteromiesięczny niemowlak może robić pięcio- lub sześciogodzinne przerwy między posiłkami, a budzić się, szukając ukojenia. Karmienie dziecka za każdym razem, gdy wybudzi się ze snu, zaburza nocny odpoczynek.

Źródła
Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę