Nutrition program

STRĄCZKI KASZA BULGUR BRĄZOWY RYŻ KOMOSA Urozmaicaj dietę!

TW codziennym jadłospisie bardzo łatwo popaść w rutynę, szczególnie jeśli Twój maluch chętnie je to, co mu proponujesz. Oto kilka prostych wskazówek, jak urozmaicić jadłospis maluszka, dbając o to, by obfitował we wszystkie ważne substancje odżywcze.

4min.
czytania Wrz 14, 2021

Pięć grup produktów spożywczych

Różnorodność, wartościowe produkty i cierpliwe próby - oto podstawy zdrowej diety Twojego dziecka. Każdego dnia proponuj mu produkty z każdej z pięciu grup i dbaj o to, żeby maluch miał szansę zasmakować jedzenia o różnej konsystencji.

Pięć grup produktów spożywczych

Grupy produktów spożywczych  1. Owoce 2. Warzywa 3. Mięso, ryby i inne źródła białka 4. Produkty zbożowe 5. Produkty mleczne

1. WARZYWA

Keeping up diet variety_03_ACT_Mix up the menu_04_900px

 

Możesz zamienić 

Marchewki na -> słodkie ziemniaki, brokuły czy słodką papryk

Małe brzuszki bezapelacyjnie uwielbiają marchewkę, która już chyba warzywnym numerem jeden w diecie dzieci między 6. a 12. miesiącem życia. Ugotowaną marchewkę można podawać na wiele różnych sposobów, np. w formie przetartej lub kawałków ugotowanego warzywa w sam raz na jeden kęs. Warzywo zawiera beta-karoten, czyli roślinną formę witaminy A, która wspiera odporność dziecka.

Dodaj coś od siebie: Słodkie ziemniaki, czerwona papryka czy brokuły to dobre zamienniki marchewki, które podobnie jak ona dostarczają ważnej witaminy A.

2. OWOCE

Keeping up diet variety_03_ACT_Mix up the menu_03_900px

 

Możesz zamienić 

Banana na -> melona, pomarańcze czy truskawki

Banany mają słodki smak i z łatwością można je rozgnieść, żeby podać nawet bezzębnym maluszkom. Nic więc dziwnego, że są tak popularne wśród najmłodszych. Banany to też źródło składników odżywczych - są bogate m.in. w potas, magnez i witaminy z grupy B.

Dodaj coś od siebie: Wprowadź więcej owocowych alternatyw, zastępując banana melonem, truskawkami lub pomarańczą.

3. PRODUKTY ZBOŻOWE

Keeping up diet variety_03_ACT_Mix up the menu_06_900px

 

Możesz zamienić 

Makaron na -> kaszę bulgur, komosę czy brązowy ryż

Makaron to kolejna uwielbiana pozycja w dziecięcym menu - łatwo wziąć go rączki i wsadzić do buzi. Szybko się gotuje i świetnie smakuje na zimno i na ciepło, z sosem lub bez dodatków. 

Dodaj coś od siebie: Zanim z przyzwyczajenia sięgniesz po makaron, zastanów się, czy nie warto zastąpić go innym produktem na bazie zbóż, np. kaszą bulgur, komosą ryżową lub brązowym ryżem. Te zamienniki pozwolą Twojemu maluchowi odkryć nowe konsystencje i formy jedzenia, a dodatkowo dostarczą mu niezbędnych witamin z grupy B i błonnika. Zanim z przyzwyczajenia sięgniesz po makaron, zastanów się, czy nie warto zastąpić go innym produktem na bazie zbóż, np. kaszą bulgur, komosą ryżową lub brązowym ryżem. Te zamienniki pozwolą Twojemu maluchowi odkryć nowe konsystencje i formy jedzenia, a dodatkowo dostarczą mu niezbędnych witamin z grupy B i błonnika.

4. PRODUKTY MLECZNE

Keeping up diet variety_03_ACT_Mix up the menu_07_900px

 

Możesz zamienić 

Ser żółty na -> jogurt dla dzieci, miękkie sery takie jak feta czy serek wiejski

Ser łatwo pokroić w kostkę, dzięki czemu małe paluszki chętnie po niego sięgają. Dostarcza maluchowi wielu ważnych składników odżywczych, m.in. wapnia, który jest budulcem kości i zębów. 

Dodaj coś od siebie: Miękkie sery, np. feta czy twaróg, stanowią idealną alternatywę dla twardszych odmian, takich jak cheddar. Ważne jednak, by sprawdzić, czy powstały z pasteryzowanego mleka – tylko takie będą odpowiednie dla dziecka. Daj maluchowi szansę spróbować serów o różnych konsystencjach. Innym bogatym w wapń zamiennikiem serów są deserki mleczne stworzone specjalnie z myślą o niemowlętach i małych dzieciach.

5. MIĘSO, RYBY I INNE POKARMY Z DUŻĄ ZAWARTOŚCIĄ BIAŁKA

Keeping up diet variety_03_ACT_Mix up the menu_05_900px

 

Możesz zamienić 

Kurczaka na -> łososia, fasolę, jajka
Drób, czyli mięso kurczaka lub indyka, często gości na talerzach maluchów od początku rozszerzania ich diety. Jest prosty w obróbce, można przygotować go na mnóstwo różnych sposobów i serwować jako element wielu posiłków. Drób to cenne źródło białka, składnika budulcowego ważnego dla Twojego dziecka w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju.

Dodaj coś od siebie: Przy okazji kolejnych zakupów zamiast kurczaka włóż do koszyka łososia, fasolę lub jajka. Rośliny strączkowe i jaja to świetne alternatywne źródło białka, z kolei łosoś, oprócz wysokiej zawartości białka, dostarcza także DHA – „dobrego” tłuszczu z rodziny omega-3, który wspiera rozwój mózgu maluszka.

Źródła

Duyff, RL (2017). Academy of Nutrition and Dietetics. Complete food and nutrition guide (5th ed.). Boston, MA: Houghton Mifflin Harcourt.

 

Shelov SP & Altmann TR (Eds.). (2009). American Academy of Pediatrics. The complete and authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.). USA: Bantam Books.

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę