Nutrition program

Dlaczego pora kładzenia się spać jest tak istotna?

Czy wiesz, że to, ile czasu przesypia Twoje dziecko, może wpływać na jego zachowanie, rozwój mowy i masę ciała w przyszłości?

2min.
czytania Wrz 14, 2021

Wczesna pora kładzenia się przez dziecko do łóżka i przestrzeganie stałych rytuałów na dobranoc niesie ze sobą wiele korzyści. Badania wykazują, że wieczorna rutyna ma związek z jakością snu u małych dzieci. Na przykład maluchy, które co wieczór wykonują te same czynności przed snem, zwykle wcześniej chodzą spać, szybciej zasypiają i rzadziej budzą się w ciągu nocy. To jednak nie wszystkie zalety takiego podejścia.

Jedno z najnowszych badań wskazuje, że przestrzeganie określonych wieczornych rytuałów, dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka, wspiera rozwój mowy, wpływa na umiejętności czytania i pisania, a także pomaga maluchowi radzić sobie z emocjami. To z kolei może pozwalać na budowanie trwalszych więzi między dzieckiem a rodzicem i, co za tym idzie, sprzyjać tworzeniu szczęśliwszej rodziny.

Efekty na całe życie

Ilość snu wpływa nie tylko na umiejętności komunikowania się i zachowania, ale w dłuższej perspektywie także na rozwój fizyczny. Małe dzieci, które w ciągu tygodnia chodziły spać najpóźniej o 20:00, miały o połowę mniejsze ryzyko otyłości w wieku nastoletnim niż maluchy, które kładły się później.

Zauważono też u dzieci w wieku przedszkolnym związek między wieczorną rutyną (tj. zestawem stałych czynności poprzedzających pójście spać, jak mycie zębów czy czytanie książeczek) a większą gotowością do rozpoczęcia nauki w szkole i… lepszym stanem uzębienia. Uznano także, że przestrzeganie tych samych rytuałów co wieczór o tej samej porze - np. kąpiel, ubieranie w piżamę, pomoc przy myciu zębów i wspólne czytanie bajki - ma związek z lepszym ogólnym stanem zdrowia. Jeśli więc w Waszym domu nie zagościły jeszcze wieczorne schematy, warto szybko nadrobić zaległości.

Źródła

Anderson SE, Andridge R, Whitaker RC. Bedtime in preschool-aged children and risk for adolescent obesity. J Pediatr 2016; 176:17-22.

Felso R, Lohner S, Hollody K, et al. Relationship between sleep duration and childhood obesity: Systematic review including the potential underlying mechanisms. Nutr Metab Cardiovasc Dis 2017; 27(9):751-61.

Kitsaras G, Goodwin M, Allan J, et al. Bedtime routines child wellbeing & development. BMC Public Health 2018; 18(1):386. doi: 10.1186/s12889-018-5290-3

Mindell JA, Williamson AA. Benefits of a bedtime routine in young children: Sleep, development, and beyond. Sleep Med Rev 2018; 40:93-108.

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę