Rodzinna akademia zdrowia
Add this post to favorites

Dlaczego pora kładzenia się spać jest tak istotna?

Czy wiesz, że to, ile czasu przesypia Twoje dziecko, może wpływać na jego zachowanie, rozwój mowy i masę ciała w przyszłości?

2min. czytania Wrz 14, 2021

Wczesna pora kładzenia się przez dziecko do łóżka i przestrzeganie stałych rytuałów na dobranoc niesie ze sobą wiele korzyści. Badania wykazują, że wieczorna rutyna ma związek z jakością snu u małych dzieci. Na przykład maluchy, które co wieczór wykonują te same czynności przed snem, zwykle wcześniej chodzą spać, szybciej zasypiają i rzadziej budzą się w ciągu nocy. To jednak nie wszystkie zalety takiego podejścia.

Jedno z najnowszych badań wskazuje, że przestrzeganie określonych wieczornych rytuałów, dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka, wspiera rozwój mowy, wpływa na umiejętności czytania i pisania, a także pomaga maluchowi radzić sobie z emocjami. To z kolei może pozwalać na budowanie trwalszych więzi między dzieckiem a rodzicem i, co za tym idzie, sprzyjać tworzeniu szczęśliwszej rodziny.

Efekty na całe życie

Ilość snu wpływa nie tylko na umiejętności komunikowania się i zachowania, ale w dłuższej perspektywie także na rozwój fizyczny. Małe dzieci, które w ciągu tygodnia chodziły spać najpóźniej o 20:00, miały o połowę mniejsze ryzyko otyłości w wieku nastoletnim niż maluchy, które kładły się później.

Zauważono też u dzieci w wieku przedszkolnym związek między wieczorną rutyną (tj. zestawem stałych czynności poprzedzających pójście spać, jak mycie zębów czy czytanie książeczek) a większą gotowością do rozpoczęcia nauki w szkole i… lepszym stanem uzębienia. Uznano także, że przestrzeganie tych samych rytuałów co wieczór o tej samej porze - np. kąpiel, ubieranie w piżamę, pomoc przy myciu zębów i wspólne czytanie bajki - ma związek z lepszym ogólnym stanem zdrowia. Jeśli więc w Waszym domu nie zagościły jeszcze wieczorne schematy, warto szybko nadrobić zaległości.

Źródła

  • Anderson SE, Andridge R, Whitaker RC. Bedtime in preschool-aged children and risk for adolescent obesity. J Pediatr 2016; 176:17-22.

    Felso R, Lohner S, Hollody K, et al. Relationship between sleep duration and childhood obesity: Systematic review including the potential underlying mechanisms. Nutr Metab Cardiovasc Dis 2017; 27(9):751-61.

    Kitsaras G, Goodwin M, Allan J, et al. Bedtime routines child wellbeing & development. BMC Public Health 2018; 18(1):386. doi: 10.1186/s12889-018-5290-3

    Mindell JA, Williamson AA. Benefits of a bedtime routine in young children: Sleep, development, and beyond. Sleep Med Rev 2018; 40:93-108.

Search icon

Nie znalazłaś/eś potrzebnych informacji?

Wypróbuj naszą wyszukiwarkę