Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
zdrowa-dieta-w-ciazy.png

Zdrowa dieta w ciąży

(0 opinie)

Zastanawiasz się, jak odżywiać się w ciąży? Co jeść, a czego unikać, aby zapewnić zdrowie rozwijającemu się dziecku i sobie? Zdrowe odżywianie w ciąży ma ogromny wpływ na rozwój rosnącego w tobie dziecka. Nie zapominaj o mądrym przysłowiu: „Jedz dla dwojga, a nie za dwoje”. Najważniejszy jest umiar, rozsądek i stosowanie się do kilku zaleceń. Poznaj dietę dla ciężarnej.

czwartek, 22.06.2017

Co jeść w ciąży? Jakie zmiany należy wprowadzić w diecie? Zdrowa dieta w ciąży

W pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię pozostaje bez zmian. W drugim wzrasta o 360 kcal na dzień, natomiast w trzecim o 475 kcal dziennie w stosunku do poziomu przed ciążą. Co istotne, w ciąży wzrasta też zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Dlatego ważne jest odpowiednie komponowanie posiłków, tak by dostarczyć wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju dziecka.

Dieta w ciąży musi zawierać odpowiednią ilość białka. Zwróć uwagę, że zapotrzebowanie na białko wzrasta o ok. 0,3g/kg masy ciała na dzień. W praktyce istotna jest nie tylko ilość, ale też rodzaj spożywanego białka. Źródłem 60% dostarczanego białka powinny być produkty zwierzęce. Reszta powinna pochodzić z produktów roślinnych. Dlatego też w diecie kobiety ciężarnej nie powinno zabraknąć chudego mięsa takiego jak kurczak, indyk czy królik, ryb, jaj, produktów mlecznych oraz nasion roślin strączkowych. Przynajmniej dwa razy w tygodniu mięso warto zastąpić tłustymi rybami morskimi.

W czasie ciąży powinnaś spożywać więcej produktów zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe. Nasz organizm nie może ich wytworzyć, dlatego musimy je dostarczać z pożywieniem. Najlepszym ich źródłem są oleje roślinne, tłuste ryby oraz nasiona i orzechy.

Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu. Powinnaś wypijać około 2-2,5l płynów dziennie, głównie niegazowanej wody mineralnej. Możesz też wybierać herbaty owocowe lub soki warzywne i owocowe, najlepiej świeżo wyciskane. Zrezygnuj  z picia kawy, mocnej herbaty, słodzonych i sztucznie barwionych napojów gazowanych i energetyzujących.


Odżywianie w ciąży - jak prawidłowo komponować dietę?

  • Zaplanuj 5 posiłków w ciągu dnia.
  • Jedz regularnie, najlepiej o stałych porach.
  • Nie podjadaj między posiłkami.
  • Unikaj produktów smażonych i ciężkostrawnych.
  • Przygotowując posiłki staraj się je gotować na parze lub piec.
  • Spożywaj 3-4 porcje produktów mlecznych dziennie.
  • Jedz duże ilości warzyw i owoców.
  • Pamiętaj o suplementacji kwasu foliowego.
  • Unikaj cukru i słodyczy – dostarczają jedynie pustych kalorii.
  • Jeśli masz nieodpartą ochotę na coś słodkiego, żeby nie przytyć, wybierz owoce suszone, gorzką czekoladę lub przygotuj samodzielnie zdrowe ciasteczka zbożowe.
  • Nie dosalaj potraw.

Czego powinny unikać kobiety ciężarne?

W czasie ciąży należy bezwzględnie unikać spożywania alkoholu, palenia tytoniu oraz przyjmowania środków psychoaktywnych. Substancje te mogą uszkodzić płód, prowadzić do poronienia lub wywołać wcześniejszy poród.


Czego nie wolno jeść w ciąży?

Kobiety ciężarne powinny wyeliminować z diety niektóre pokarmy. Na liście produktów zakazanych znajdują się m.in. sery pleśniowe, gdyż mogą być źródłem groźnych bakterii z rodziny listeria. W ciąży nie wolno jeść także surowego mięsa, ryb, jaj ani mleka ze względu na ryzyko zakażenia toksoplazmozą, salmonellą lub bytującymi w mięsie pasożytami.

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie