Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Szkoła żywienia dla mamy i dziecka - udostępnij
X
Niejadek? Nie jesteś sama.
Działaj

Niejadek? Nie jesteś sama.

Czy Twój maluch codziennie życzy sobie na obiad makaron bez żadnych dodatków? Twoja pociecha odmawia zjedzenia czegokolwiek zielonego? Okres ten może stanowić wyzwanie pod względem ustanawiania zdrowych nawyków żywieniowych u dziecka. Nie wszystkie dzieci są niejadkami, ale u niektórych może się to ujawnić w wieku około 2 lat, kiedy podlegają zmianom rozwojowym i stają się bardziej niezależne.

 

Rozwiąż ten interaktywny quiz aby sprawdzić swoją wiedzę o tym jak radzić sobie z „Niejadkami”.

Niejadek? Nie jesteś sama.

Prawda czy mit
1/4
Dziecko wyraża swoją niezależność mówiąc rodzicom „nie” odnośnie jedzenia.
Brawo!
Masz rację, odmawiając rodzicom jedzenia pokarmów, do których go zachęcają, dziecko pokazuje, że ma własne przemyślenia oraz opinie. Jest to naturalny krok na drodze ku niezależności. Dziecko najzwyczajniej musi spróbować czegoś kilka razy przed zjedzeniem. Niektórzy eksperci twierdzą, że dziecko może próbować pokarmu do 8 razy zanim zdecyduje się go zjeść. Nie naciskaj i pamiętaj aby nie zmuszać dziecka do jedzenia. Kontynuuj podawanie zdrowych potraw lub przekąsek. Wkrótce dziecko może przyzwyczaić się i zaakceptować zdrowe pokarmy, które ze smakiem zjada reszta rodziny.
Bynajmniej!
Masz rację, odmawiając rodzicom jedzenia pokarmów, do których go zachęcają, dziecko pokazuje, że ma własne przemyślenia oraz opinie. Jest to naturalny krok na drodze ku niezależności. Dziecko najzwyczajniej musi spróbować czegoś kilka razy przed zjedzeniem. Niektórzy eksperci twierdzą, że dziecko może próbować pokarmu do 8 razy zanim zdecyduje się go zjeść. Nie naciskaj i pamiętaj aby nie zmuszać dziecka do jedzenia. Kontynuuj podawanie zdrowych potraw lub przekąsek. Wkrótce dziecko może przyzwyczaić się i zaakceptować zdrowe pokarmy, które ze smakiem zjada reszta rodziny.
Prawda czy mit
 

Co możesz zrobić aby ograniczyć grymaszenie.

Istnieją dwa czynniki, które wpływają na grymaszenie: środowisko dziecka oraz samo jedzenie. Jest całe mnóstwo rzeczy których możesz spróbować! Oto kilka wskazówek dających się zastosować już od dziś:

 

Przygotuj grunt

  • Stwórz spokojne otoczenie wyłączając telewizor na czas posiłku.

  • Ogranicz ilość rzeczy na tacy – nie kładź na niej zbyt wiele miseczek, łyżek, kubeczków. Zbyt wiele rzeczy w zasięgu wzroku może przytłoczyć dziecko i zniechęcić do jedzenia.

  • Korzystaj ze znanych dziecku rzeczy – widok tego samego śliniaka, miski oraz sztućców może uspokoić dziecko.

  • Usiądźcie przy stole razem jako rodzina i włączcie dziecko do rozmowy.

  • Apetyt dziecka zmienia się z posiłku na posiłek, z dnia na dzień. Nie przejmuj się zbytnio jeśli dziecko nie je tyle ile według ciebie powinno. Pokaż, że respektujesz jego oznaki głodu i sytości.

  • Unikaj wywierania presji na dziecko. Twoją rolą jest decydowanie jakie pokarmy powinno jeść oraz kiedy, ale pozwól decydować dziecku czy ma jeść oraz ile.

  • Podawaj pokarmy do których dziecko jest przyzwyczajone i pozwól mu wybrać czy chce spróbować inne rzeczy na tacy.

  • Nie przygotowuj oddzielnego posiłku – mogłoby to zachęcić dziecko do powtarzania tego typu zachowania w czasie posiłków.

  • Podawaj mniejsze porcje (1-2 łyżki stołowe) – duże porcje mogą być przytłaczające dla dziecka.

  • Daj dziecku czas na przeżuwanie, połykanie i zabawę z nowym pokarmem. Zabawa jedzeniem jest częścią procesu poznawania. Poganianie dziecka odbiera jedzeniu aspekt zabawy i powoduje stres.

  • Pozwól na bałagan! Sprawi on, że jedzenie będzie dużo przyjemniejsze dla ciebie i dla dziecka. Pozwól mu odkrywać nawet jeśli oznaczać to będzie konieczność sprzątania – dzieci często muszą przyjrzeć się, dotknąć, powąchać i spróbować pokarm przed jedzeniem.

  • Bądź cierpliwa. Jeśli dziecko odrzuca pokarm, może to być wynikiem tego, że go nie rozpoznaje. Nie poddawaj się, spróbuj przyrządzić go inaczej i podaj go ponownie.

  • Podawaj różnorodne zdrowe pokarmy i dawaj dobry przykład jedząc je samemu. Jeśli dziecko widzi rodziców lub rodzeństwo jedzących pożywne posiłki, może być bardziej chętne aby ich spróbować.

  • Nie przekupuj dziecka słodyczami. To uczy dziecko, że niektóre pokarmy są pożądane, a inne nie.

  • Bądź realistyczna. Twoje dziecko może nigdy nie polubić brukselki. Ale możesz przekazać mu radość próbowania nowych smaków przy stole.