Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
pani--pijąca-wodę.png

Sposoby na mdłości w ciąży

(0 opinie)

Mdłości w ciąży to najczęstsza dolegliwość. Dowiedz się, co zrobić, kiedy zaczynają się poranne mdłości w ciąży. Jakimi sposobami z nimi walczyć i kiedy mijają przykre nudności. 

czwartek, 22.06.2017

Nie jedna kobieta będąca w wieku rozrodczym, uskarżając się na uczucie mdłości, została zapytana, przez bliskich „czy może nie jest w ciąży?”. Z tymi dolegliwościami na początku „stanu błogosławionego” kojarzona jest właśnie ciąża. Ale czy zastanawiałaś się, czym właściwie są nudności w ciąży? Kiedy w ciąży pojawiają się mdłości? Jakie są przyczyny porannych mdłości? I czy jest to bezpieczne dla dziecka?

Na początku musisz sobie uświadomić, że nudności w ciąży są zjawiskiem zupełnie normalnym, a nawet świadczącym o zdrowo przebiegającej ciąży. Mdłości są objawem obecności hormonu ciążowego - gonadotropiny kosmówkowej (hCG) we krwi, wytwarzanego przez rozwijające się łożysko, który pomaga w utrzymaniu ciąży. Dodatkowo takie czynniki jak zmęczenie i stres, niski poziom cukru we krwi czy podwyższona kwasowość żołądka mogą nasilić nieprzyjemne dla mam objawy.

Kiedy zaczynają się mdłości w ciąży:

Poranne mdłości pojawiają się w pierwszym trymetrze między 4 a 12 tygodniem od poczęcia. Do końca 4 miesiąca zwykle mijają, gdy poziom hormonów we krwi maleje. Jeśli cierpisz na nudności w ciąży, to wiedz, że znajdujesz się w grupie około 50 – 70% kobiet, które doświadczają tego co Ty! Poranne mdłości nie są niebezpieczne dla dziecka. Często towarzyszom im wymioty, a także mogą występować o różnych porach dnia. Niestety nie odkryto leku na tę przypadłość. Jest jednak kilka sposobów, aby je załagodzić. Zwykle poprawę można zaobserwować po ok. 2-3 dniach. Jeśli jednak mdłości nie pozwalają Ci jeść czy pić, prowadząc do odwodnienia, czy utrzymują się dłużej niż 1 trymetr, zgłoś to lekarzowi.

Sposoby na mdłości w ciąży:

  • Tuż po przebudzeniu unikaj szybkiego wstawania z łóżka – pierwszy mniejszy posiłek zjedz zanim się podniesiesz – możesz np. na szafce nocnej pozostawić kilka sucharów, krakersy, kromkę suchego pieczywa, kilka migdałów czy małego banana. Poproś partnera lub kogoś bliskiego o śniadanie do łózka. Najlepiej, gdy posiłek popijesz ciepłą herbatą, (jeśli nie ma nikogo w domu herbatę przygotuj dnia poprzedniego w termosie). Po zjedzeniu poleż jeszcze ok 10 – 15 min.
  • Staraj się nie przejadać na noc. W ciągu dnia zadbaj o to, aby Twoje posiłki nie były wielkie (ok. 5-6 posiłków) i starannie przeżute, zjedzone w spokoju. Dbaj o regularność posiłków, aby uniknąć spadku cukru we krwi.
  • Staraj się aby Twoja dieta była dostatecznie bogata w węglowodany złożone oraz białko, potrzebne dla prawidłowego rozwoju płodu.
  • Pij dużo wody, ale staraj się unikać wody i napojów gazowanych.
  • Unikaj tłustych oraz pikantnych potraw podrażniających żołądek.
  • Unikaj zapachów, widoku produktów czy innych substancji (np. przez bierne palenie), które mogą doprowadzić Cię do mdłości.
  • Nie pij w trakcie spożywania posiłków. Posiłek możesz popić, jednak staraj się unikać picia podczas przeżuwania.
  • Wypróbuj naturalnych sposobów np. zaparz odrobinę imbiru (możesz dosłodzić napar miodem lub cukrem trzcinowym) lub rumianku.
  •  Noś w torebce przekąskę, która może załagodzić nudności i podnieść poziom cukru we krwi np. zbożowy batonik, herbatnik czy kwaśny cukierek.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie