Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Article - udostępnij
X
ćwiczenia-w-ciąży.png

Jak wrócić do formy po porodzie

(0 opinie)

Ciąża, a następnie poród są to okresy w życiu kobiety, które bardzo obciążają cały organizm, dlatego bardzo ważne jest, by do tematu „powrotu do formy po porodzie” podejść z rozwagą i wiedzą. Wiemy, że dodatkowe kilogramy, które zostały po porodzie mogą być bardzo uciążliwe i każda z kobiet myśli o tym, by jak najszybciej schudnąć po ciąży.

czwartek, 22.06.2017

W ciąży przybieracie średnio od 10 do 15 kilogramów, a czasami z różnych powodów o wiele więcej. Statystycznie już w trakcie porodu tracimy ok. 4,5 kilogramów, a w przeciągu pierwszego tygodnia kolejne 3-5. Wpływ ma na to nadmiar wody, który w pierwszym tygodniu po porodzie zaczyna wracać do normy.

Ile dni po porodzie można ćwiczyć?

Ogólnie przyjęte normy czasowe, jeżeli chodzi o pierwszą większą aktywność po ciąży to 6-8 tygodni po porodzie naturalnym, ten czas wydłuża się, gdy rodziłyście przez cesarskie cięcie nawet do 8-10 tygodni. Warto pamiętać, że rehabilitację i lekkie ćwiczenia po ciąży można rozpoczynać już po samym porodzie.

Ćwiczenia po porodzie naturalnym

Powrót do formy po ciąży należy rozpocząć spokojnie, oto 5 pierwszych kroków, o których należy pamiętać:

1. Powrót do formy po porodzie, a raczej rehabilitację poporodową, należy rozpocząć już w pierwszej dobie po porodzie naturalnym, a w drugiej dobie po cesarskim cięciu. Być może będzie to dla wielu zaskoczenie, ale gojenie się tkanek łącznych, obkurczanie macicy tzw. inwolucja zachodzi w pierwszych dobach po porodzie, dlatego tak ważne jest wdrażanie ćwiczeń już w pierwszych dobach po porodzie.

Proponowane jest, by zaczynać od ćwiczeń krążeniowych i przeciwzakrzepowych, bo są to ćwiczenia rehabilitacyjne, pro-zdrowotne. To bardzo ważne, gdyż najczęstszym powikłaniem poporodowym jest zakrzepica żył głębokich. Polega ona na tym, że w wyniku wystąpienia niekorzystnych czynników, w żyle powstaje skrzeplina przylegająca do ściany naczynia i utrudniająca przepływ krwi. Gdy skrzeplina oderwie się od ściany naczynia, może spowodować zatrzymanie krążenia, oddychania, a nawet śmierć. Aby tego uniknąć, zacznijmy od prostych ćwiczeń wykonywanych w pozycji leżącej na plecach. Zacznijcie od krążenia stóp, zaciskania palców itd. Ważne są ćwiczenia krążeniowe rąk. Aktywizują one do pracy mięśnie piersiowe, zmniejszając dzięki temu obrzęki i bolesność związaną z gromadzeniem się pokarmu.

2. Już w szpitalu rozpoczyna się także wzmacnianie mięśni dna miednicy. Jedną z najczęstszych dolegliwości po porodzie jest inkontynencja, czyli wysiłkowe nietrzymanie moczu. Podstawową formą jej leczenia jest ćwiczenie mięśni kegla. To one odpowiedzialne są za podtrzymywanie organów wewnętrznych i pomagają trzymać zamknięte wszystkie ujścia w tym – ujście cewki moczowej, pochwy czy odbytu. Niestety te podczas porodu mogą się rozluźnić, dlatego tak ważny jest trening, który je uelastyczni. Im szybciej po porodzie zaczniemy o to dbać, tym lepiej, gdyż inkontynencja może nam pokrzyżować plany treningowe, jak już będziemy pełne sił i gotowe na większą aktywność.

3. Kolejną ważną kwestią jest sprawdzenie stanu brzucha po porodzie. Ważne jest, aby sprawdzić, czy nie wystąpił u nas rozstęp mięśnia prostego brzucha. Dotyczy on głęboko położonych mięśni. Od wyrostka mieczykowatego do spojenia łonowego przebiega kresa biała, która dzieli brzuch na dwie części. Mięsień ten składa się z dwóch brzuśców po prawej i lewej stronie, które łączy ze sobą biała kresa. Podczas ciąży rozszerza się ona na boki, powodując rozstęp. Zanim rozpoczniemy jakąkolwiek aktywność, musimy być pewne, że brzuch jest w dobrym stanie. Jeżeli takowy rozstęp wystąpi, należy niezwłocznie udać się na konsultacje do lekarza lub fizjoterapeuty.

4. W okresie połogu proponowane jest, żeby skupić się na spacerach i regeneracji ciała. Spacery rewelacyjnie wpływają na psychikę zmęczonej mamy, dotleniają całe ciało mamy, jak i noworodka.

Szybki powrót do formy po porodzie to przede wszystkim zadbanie o powyższe tematy, tak, by po okresie połogu ciało było przygotowane na intensywniejsze treningi.

Pamiętaj, profilaktyka i świadome postępowanie to klucz do szybkiego powrotu do formy.

W ciąży ciało zmieniało się całe 9 miesięcy i tyle też powinnaś dać sobie czasu, by krok po kroku zadbać o siebie i w bezpieczny sposób wrócić do formy po porodzie.

 

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Odbierz darmową próbkę NAN OPTIPRO Plus 2
  • Weź udział w KONKURSACH i wygrywaj!
  • TESTUJ produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
  • Otrzymuj NEWSLETTER z informacjami od ekspertów

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.