Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Artykuł - udostępnij
X
ćwiczenia-w-ciąży.png

Jak wrócić do formy po porodzie

(0 opinie)

Ciąża a następnie poród są to okresy w życiu kobiety, które bardzo obciążają cały organizm, dlatego bardzo ważne jest by do tematu  „powrotu do formy po porodzie” podejść z rozwagą i wiedzą.  Wiem, że dodatkowe kilogramy, które zostały nam po porodzie mogą być bardzo uciążliwe i każda z kobiet myśli o tym by jak najszybciej schudnąć po ciąży.

czwartek, 22.06.2017

W ciąży przybieramy średnio od 10 do 15 kilogramów, a czasami z różnych powodów o wiele więcej. Statystycznie już w trakcie porodu tracimy ok 4,5 kilogramów a w przeciągu pierwszego tygodnia kolejne 3-5. Wpływ ma na to nadmiar wody, który w pierwszym tygodniu po porodzie zaczyna wracać do normy.

Ile dni po porodzie można ćwiczyć?

Ogólnie przyjęte normy czasowe jeżeli chodzi o pierwszą większą aktywność po ciąży to 6-8 tygodni po porodzie naturalnym , ten czas wydłuża się gdy rodziłyśmy przez cesarskie cięcie nawet 8-10 tygodni. Warto pamiętać, że rehabilitację i lekkie ćwiczenia po ciąży można rozpoczynać już po samym porodzie.

Ćwiczenia po porodzie naturalnym

Powrót do formy po ciąży proponuję rozpocząć spokojnie, oto 5 pierwszych kroków , o których należy pamiętać:

1.Powrót do formy po porodzie a raczej rehabilitację po porodową ,  należy  rozpocząć już w pierwszej dobie po  porodzie naturalnym a w drugiej dobie po cesarskim cięciu. Być może będzie to dla wielu zaskoczenie, ale gojenie się tkanek łącznych , obkurczanie macicy tzw. inwolucja zachodzi w pierwszych dobach po porodzie, dlatego tak ważne jest wdrażanie ćwiczeń już w pierwszych dobach po porodzie zarówno prze Sn jak i cc .

Proponuję zaczynać od ćwiczeń krążeniowych i przeciwzakrzepowych ,są to ćwiczenia rehabilitacyjne, pro-zdrowotne.  To bardzo ważne gdyż najczęstszym powikłaniem poporodowym jest zakrzepica żył głębokich. Polega ona na tym, że w wyniku wystąpienia niekorzystnych czynników w żyle powstaje skrzeplina przylegająca do ściany naczynia i utrudniająca przepływ krwi. Gdy skrzeplina oderwie się od ściany naczynia może spowodować zatrzymanie krążenia, oddychania a nawet śmierć. Aby tego uniknąć proponuję proste ćwiczenia do wykonania w pozycji leżącej na plecach. Zaczynamy od krążenia stóp, zaciskania palców itd. Ważne są ćwiczenia krążeniowe rąk. Aktywizują one do pracy mięśnie piersiowe, zmniejszając dzięki temu obrzęki i bolesność związaną z gromadzeniem się pokarmu.

2. Już w szpitalu zaczynamy także wzmacnianie mięśni dna miednicy. Jedną z najczęstszych dolegliwości po porodzie jest inkontynencja, czyli wysiłkowe nietrzymanie moczu. Podstawową formą jej leczenia jest ćwiczenie mięśni kegla. To one odpowiedzialne są za podtrzymywanie organów wewnętrznych i pomagają trzymać zamknięte wszystkie ujścia w tym – ujście cewki moczowej, pochwy czy odbytu. Niestety te podczas porodu mogą się rozluźnić, dlatego tak ważny jest trening, który je uelastyczni. Im szybciej po porodzie rozpoczniemy o to dbać, tym lepiej. Gdyż  inkontynencja może nam pokrzyżować plany treningowe jak już będziemy pełne sił i gotowe na większą aktywność.

3. Kolejną ważną kwestią jest sprawdzenie stanu brzucha po porodzie. Ważne jest, aby sprawdzić czy nie wystąpił u nas rozstęp mięśnia prostego brzucha. Dotyczy on głęboko położonych mięśni. Od wyrostka mieczykowatego do spojenia łonowego przebiega kresa biała, która dzieli brzuch na dwie części. Mięsień ten składa się z dwóch brzuśców po prawej i lewej stronie, które łączy ze sobą biała kresa. Podczas ciąży rozszerza się ona na boki powodując rozstęp. Zanim rozpoczniemy jakąkolwiek aktywność musimy być pewne, że brzuch jest w dobrym stanie. Jeżeli takowy rozstęp wystąpi należy niezwłocznie udać się na konsultacje do lekarza lub fizjoterapeuty.

4. W okresie połogu proponuję skupić się na spacerach i regeneracji ciała. Spacery rewelacyjnie wpływają na psychikę  zmęczonej mamy, dotleniają całe ciało mamy jak i noworodka.

 

Szybki powrót do formy po porodzie to przede wszystkim zadbanie o powyższe tematy, tak by po okresie połogu ciało było przygotowane na intensywniejsze treningi.

Pamiętaj, profilaktyka i świadome postępowanie to klucz do szybkiego powrotu do formy.

W ciąży ciało zmieniało się całe 9 miesięcy i tyle też powinnaś dać sobie czasu by krok po kroku zadbać o siebie w bezpieczny sposób wrócić do formy po porodzie.

 

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Zdobywaj wiedzę
  • Korzystaj z narzędzi interaktywnych
  • Testuj produkty
  • Śledź aktualne promocje

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

0 opinie